Britannia feiret med rosa bobler

Søndag feiret Britannia hotel i Trondheim at det var 150 år siden hotellet ble åpnet, en begivenhet som fant sted 14. juni 1870. 150-årsjubileet ble markert med lanseringen av en ny Britannia Selection-champagne, denne gangen en rosa variant, men også denne fra det historiske champagnehuset Ayala.

Av Ulf Dalheim, publisert 15. juni 2020

Britannia har hatt stor suksess med champagnen som ble laget til gjenåpningen av hotellet 1.april 2019, Ayala Britannia Selection Brut Majeur. Den gangen var ledelsen ved hotellet, Mikael Forselius, Bjarte Gjerde og Peter Gjerde, på besøk hos Ayala for å finne frem til grunnelementene i blenden, som deretter ble finpusset av kjellermester (chef de caves) Caroline Latrive hos Ayala.

Caroline ble sjef ved Ayala i 2011, etter tidligere å ha jobbet for Bollinger og Charles Heidsieck. Hun er en av kun få kvinnelige kjellermestre i Champagne. Ayala har siden 2005 vært eid av Bollinger. Allerede for 100 år siden ble Ayala Champagne servert ved store middager på Britannia.

Første gang med Britannia

Øystein Brevik (t.v.) fra importøren Haugen-Gruppen og restaurantdirektør Ida Dønheim ved Britannia hotel kunne søndag åpne de første flaskene og smake på den nye roséchampagnen som Champagnehuset Ayala har laget for Britannia. Foto: Will Lee-Wright

Champagnehuset Ayala har vært svært stolt av Britannia-prosjektet, og tok med Britannia Selection Brut Majeur i sin trykte world wide-presentasjon av champagne-huset. Dette var ellers første gangen at Ayala hadde gått med på å lage en spesiell blend for noen. Eneste gang de har gjort noe tilsvarende var til Finlands 100-årsjubileum i 2017. Men Finland fikk bare egen etikett på en eksisterende champagne, de fikk ikke lage sin egen cuvée, slik Britannia gjorde.

I den første utgaven av Britannia Selection var det druer fra vinmarker i 40 forskjellige landsbyer, både Grand Cru- og Premier Cru-vinmarker. Drueblenden var 40 prosent chardonnay, 40 prosent pinot noir og 20 prosent pinot meunier.

Ble servert til gjestene søndag

Det var en meget stolt og fornøyd restaurantdirektør Ida Dønheim som søndag kunne ta imot og smake på de første flaskene av rosa-champagnen som Øystein Brevik fra importøren Haugen Gruppen kom med til hotellet. I løpet av søndagen var det mange av gjestene som kom innom for å  være med på jubileumsmarkeringen som fikk skjenket den nye Britannia-champagnen i glassene.

-Hvorfor nok en spesiallaget champagne til Britannia, og hvorfor rosa?

-Vår Britannia Selection Brut Majeur har blitt fantastisk godt mottatt, og jeg vil påstå at Britannia nesten har etablert seg som et “champagnehotell”, med både Afternoon Tea, champagnelunsj i Speilsalen og mange gjester som nyter champagne i Vinbaren. Den første champagnen vi fikk laget er perfekt til aperitiff og lette, delikate forretter – så for å komplettere spennvidden i et måltid, var det ønskelig å få en cuvée med mer kompleksitet og fylde. Den nye har mer modning, og når en champagne får mer pinot noir i blenden, så blir det en mer matdreven champagne, som var det vi ønsket. Vi ser også nå på resultatet at det er en champagne med et potensiale for lagring og utvikling i kjeller. Allerede en flott rosé, men kan med litt mer alder bli enda mer fantastisk, sier Ida Dønheim.

-Hvor involvert har du/dere vært i blendingen av cuveen?

-Vi har fra starten av gitt input og brief på hvilken stil og profil vi ønsker at champagnen skal ha. Og planen var at jeg skulle ned og bli med på siste «assemblage» i starten av mars, men da kom korona. Så da ble det til at vi holdt en tett dialog, og Ayala har klart å spotte det vi var på utkikk etter.

-Gratulerer med 150-årsjubileet, her er husets nye rosa champagne, sier Øystein Brevik når han overrekker Ida Dønheim den første flasken av Britannias nye spesiallagede champagne. Foto: Will Lee-Wright

-Hvor vil den serveres på hotellet?

-Den kan du nyte på alle våre restauranter.

-Dere har flere spesialviner for Britannia, hvordan har gjestene tatt i mot disse?

-Ja, vi er konstant på jakt etter de gode vinene, de gode kjøpene som vil komme våre gjester til gode. Og da gjerne med en ekstra historie å fortelle. Nå med storesøster Britannia Rosé Majeur på plass,  har vi fire viner som er unike for Britannia. De to Ayala-champagnene, i tillegg til Chateau London, en rik, hvit burgunder, fra Macon og La Bragia fra Allegrini. Sistnevnte er slags «babyamarone», da den har andel tørkede druer, men med en friskhet som har blitt veldig godt mottatt. Importøren sier de får ukentlige henvendelser fra gjester som spør hvor den kan kjøpes.

-Andre planer med vin fremover?

-Vi ha alltid tanker og planer, men jeg er usikker på hva vi får til mer i år. Viktigst av alt, er at det skal være kvalitet i det vi gjør. Så vi skynder oss langsomt, i kvalitetens tegn, avslutter Ida Dønheim.

Dette er champagnehuset Ayala:

Etablert av spanskættede Edmond de Ayala (familien kom fra baskerland) i 1860, gitt navnet Ayala to år senere, i 1862. Edmond kom til champagne i 1855, for å jobbe hos Viscount of Mareuil (visegreve). Der forelsket han seg i visegrevens niese, og da de to giftet seg fikk de Château de Ay med vinmarker i både Ay og Mareuil sur Ay i bryllupsgave. Allerede i 1863 leverte Ayala champagne til det britiske kongehuset, via Edmons bror som hadde bosatt seg i London og som ble venn av The Prince of Wales. Ayala gjorde også raskt stor internasjonal suksess.

(Info: Journalisten som har skrevet denne artikkelen var engasjert av Britannia hotel i forbindelse med oppbyggingen av innholdet i Vinbaren før åpningen 1.4 2019. Han har ikke jobbet for Britannia etter april 2019).