Har ryddet Palmer til 30% pluss på Polet

Etter seks år i Sverige kom Pål Atle Skjervengen tilbake i Norge. I august i fjor gikk han inn som ryddegutt og ny sjef for importøren Palmer. Åtte måneder senere kan han vise til en vekst på Vinmonopolet på 30 prosent.

-Gud bedre så deilig det er å være hjemme igjen, utbryter Pål Atle Skjervengen når vi møter han hos Palmer Group i Strandveien 55 på Lysaker. Til helgen som kommer skal møbler skiftes ut og lokalene ominnredes. Det skal vises at en ny kost er kommet inn.

Var FrPs fremtidshåp

På 80-tallet og frem til 1993 var Pål Atle Skjervengen sammen med Tor Mikkel Wara de store fremtidshåpene for FrP. Men Skjervengen valgte å gå ut av politikken. Han begynte i importørbransjen som sjef for Vincompagniet i 1996 og tok over som adm.dir i Fondberg i 2003. Han satt også ti år i styret for Norske vin- og brennevinimportørers forening.

-Tenker du som Tor MIkkel Wara på å gjøre comeback i FrP?

-Nei, så absolutt ikke. Jeg er definitivt ferdig med politikken!

Ble hentet til Sverige

Under Skjervengens ledelse gikk Fondberg i Norge «som ei kule», som han selv uttrykker det. Fondberg i Finland hadde samme gode utvikling som i Norge, mens Sverige slet som bare det. Og suksessen på det norske markedet ble lagt merke til av de svenske eierbrødrene Fondberg, så Skjervengen ble i 2008 bedt om å komme til Sverige for å rydde opp i driften der.

-Det var ingen enkel oppgave. Det ble nødvendig å ta drastiske restruktureringsgrep. Så folk måtte gå ut av dørene. Men samtidig forsvant agenturer også. Vi måtte både spare, og samtidig få til vekst. Da fikk jeg erfare at alt tar mye lengre tid enn man tror. Sverige er både et større og et mye røffere marked enn det vi har her i Norge. Det snakkes om at man stjeler agenturer fra hverandre her i Norge. Da skulle du sett hva som foregår i Sverige! Det ble en utrolig lærerik tid der. Det å ha kniven på strupen hver dag er tøft. Det har vært en del av min hverdag i mange år, det å starte og strukturere selskaper.

Pål Atle Skjervengen er tilbake i Norge. Siden august 2017 har han ryddet ois importøren Palmer som i første kvartal i år kan vise til en vekst på Vinmonopolet på 30 prosent. Foto. UD

Trodde han var ferdig i bransjen

Da Pål Atle Skjervengen etter seks års ukependling mellom Oslo og Stockholm flyttet hjem igjen, trodde han at tiden i vin- og brennevinsbransjen var over. Han hadde også tilbud om jobber i andre bransjer og vurderte dem. Men så kom eierne av Palmer på banen.

-Jeg hadde jo snakket med folk i bransjen, så jeg var ikke helt ute. Og så fant jeg tonen med eierne av Palmer. I august i fjor var jeg tilbake i importørbransjen igjen.

Han er fornøyd med å kunne vise til en vekst i salget på Vinmonopolet på 30 prosent i første kvartal i år.

-Vi er ikke i mål ennå, men vi er på god vei. Jeg har lært mye gjennom mine år i bransjen, ikke minst at det er viktig å ha full kontroll over variable kostnader. Så det har vært nødvendig å omorganisere. Vi er blitt færre både i administrasjonen og på produktsiden. Nå har vi full fokus på produsentene våre og på de varemerkene vi har. Det gjelder å sikre volumene. Vi har fått til langsiktige kontrakter med leverandørene. Internt har vi også tatt mange grep. Det er viktig å ha en felles situasjonsbeskrivelse innad i huset. Og så har jeg innført prestasjonsbasert lønn. Med den veksten vi har fremover kan det faktisk hende at vi trenger flere folk igjen allerede i år. I dag er vi 16 ansatte.

Klarer budsjettet for 2018

-Har dere lagt opp til plussbudsjett i 2018?

-Ja, det har vi, og det ser ut til at vi klarer budsjettet på 125 millioner eksklusiv alkoholavgifter. Vi har mye artig på gang fremover, tror jeg.

Palmer har bevisst satset hardt på horeca-bransjen, og har tre vinselgere, en ølselger og en brennevinsselger i staben. 40 prosent av omsetningen er til horeca (hotell- og restaurant). Det er tall produsentene liker å høre, de ser på Vinmonopolet som et lotteri.

-Jeg prøver å forelle dem at det er ikke tilfelle, men horecasuksess tiltrekker seg uansett produsenter. Så vi har et fortrinn ved at vi er gode på horeca.

Har redusert porteføljen

Porteføljen til Palmer er redusert fra 750 til 400 produkter siden Skjervengen kom inn som leder. Verdien på varelageret er kuttet med syv millioner.

-Nå har vi fått arbeidsro og kan jage på nytt. Jeg har tro på at det kan gå an å få til suksess på Vinmonopolet gjennom å få inn produkter via bestillingslisten. Det er ikke hjernekirurgi det vi bedriver, men det er viktig at vi gjør de riktige tingene, sier Skjervengen.

Han sitter på en ti prosents eierandel i palmer, og har opsjon på ytterligere ti prosent. 58-åringen har tro på fremtiden for selskapet.

-Ja, jeg har tenkt å bruke resten av mitt yrkesaktive liv i Palmer. Hvor mange år det blir får tiden vise. Men jeg føler meg ung og sprek fortsatt, smiler han.