Matfilm fikk internasjonal pris

Filmen «Home of Nordic Flavours» som handler om folket, naturen og råvarene som gjør Trøndelag til en matregion i verdensklasse, har vunnet sølv i den europeiske filmkonkurransen «Food Film Menu 2020». Samme film tok førsteplassen for beste kategorifilm tidligere i høst.

Den prestisjetunge bransjeprisen er en høythengende utmerkelse, som deles ut av IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism) og European Region of Gastronomy Platform. I august mottok filmen pris for Europas beste matfilm i kategorien «Regions of Gastronomy». Nå vant den altså andreplassen i samme konkurranse, denne gangen uavhengig av kategori.

-Selv andreplassen er jo som å vinne gullpalmen blant matfilmer, sier Lasse Berre, daglig leder og rådgiver i Berre Kommunikasjonsbyrå.

Setter Trøndelag på kartet

Prisene befester posisjonen Trøndelag som matregion fortjener, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

-Dette vil forløse potensialet som ligger i matopplevelsene i vår region. Filmen har skapt internasjonal oppmerksomhet rundt Trondheim og Trøndelag, sier Tanja Holmen, reiselivsdirektør i Visit Trondheim.

Lasse Berre sier at med disse prisene blir Trøndelag en enda tydeligere destinasjon for nordmenn som oppsøker regionen for de gode matopplevelsene. Dette er en posisjon som mange ønsker seg både i Norge og Skandinavia. At Trøndelag nå har fått denne posisjonen, er viktig både for regionen, matprodusentene og restaurantene.

Setter ny standard

Filmen vekker oppmerksomhet ved å skildre det unike miljøet i en for mange hittil ukjent matdestinasjon.

-Restaurantbransjen vet at råvarer fra Trøndelag er eksklusivt også internasjonalt. Men vi har ikke vært så flinke til å fortelle at det er her råvarene kommer fra. Filmen handler om nærheten til disse råvarene, om kokker og en hel region som løfter hverandre opp. Nå lykkes vi med å formidle dette, også fordi vi har filmskapere som forteller historier av ypperste internasjonale kvalitet. Berre Kommunikasjonsbyrå formidler «Home of Nordic Flavours» på en måte som blir både forstått og likt av et internasjonalt publikum, sier Holmen.

Prisutdelingen la vekt på at filmen har satt en ny standard for kommunikasjon av matdestinasjoner.

-Mens mange matfilmer preges av sakte film og emosjonell musikk, er denne filmen full av liv. Den bygger på sanne historier, som viser frem engasjementet, faget og tradisjonene vi har her i Trøndelag. Det har gjort den både fartsfylt og humørfylt, sier Berre.

Prisen for andreplassen ble utdelt i Kuopio, Finland. Filmen er produsert av Berre Kommunikasjonsbyrå på bestilling fra Visit Trondheim. Prosjektet er finansiert av TrønderEnergi og Danske Bank.