Nytt Solera-selskap satser miljøvennlig

Solera-Gruppen utvider virksomheten med det nystartede Orbis Wines. Selskapet skal bare importere og distribuere produkter som er bærekraftige/økologiske/biodynamiske.

Ifølge en pressemelding fra Solera skal navnet Orbis reflektere selskapets verdigrunnlag. Orbis Wines henter sitt navn fra det latinske ordet orbis, som betyr sirkel eller ring og brukes om blant annet jordkloden (ofte skrevet; orbis terrarium).

-Orbis Wines skal gjøre det mulig for forbrukeren å kunne velge produkter som har minimum påvirkning på miljøet, uten å kompromisse med kvaliteten, heter det i pressemeldingen.

Dette er bakgrunnen for selskapets payoff: minimum impact, maximum wine.

Orbis Wines vil bare importere og distribuere produkter som er bærekraftige og/eller er økologiske eller biodynamisek og/eller levert med miljøsmart emballasje.

-Orbis Wines skal fremme ren og sunn livsstil, men også holde fast ved vår kjerneverdi som er å ta vare på miljøet vårt. Dette betyr i detalj at Orbis Wines skal forplikte seg til å ivareta matjorden; det biologiske mangfoldet av insekter, fugler og andre organismer; klimaet og bruken av energi; samt bevaring av våre begrensede ressurser, sier Ronny Bjørklund i Solera.

Vinmonopolet har nylig kunngjort at all ny vin til under 150 kroner på Vinmonopolet skal i år tappes på plast, papp, aluminium eller lettglass.

– Mange viner er økologiske, men uten miljøsmart emballasje. Har man begge deler, er dette et stort bidrag i arbeidet med å gjøre vinindustrien grønnere, sier Ronny Bjørklund, som jobber akkurat med denne problemstillingen i importselskapet Orbis Wines.

Solera Norge består fra før av datterselskapene Engelstad, Engelstad Spirits, Best Cellars, Stenberg & Blom, Eurowine, Bottleneck, Winehouse, Solera Uteliv, Multibev og Cuveco.