Støtter opp om Ølsprøtt

Den nye trønderske snackslageren Ølsprøtt fra Melhus Bakeri var en av tre finalister i Det norske måltid 2017. Nå garanterer  bryggeriene Austmann og ØX Tap Room i Trondheim for levering av mask til utvikling av det populære produktet.

Ølsprøtt ble lansert på Matfestivalen i Trondheim i august i fjor, med stor suksess. Alle boksene som var produsert til festivalen føk ut på rekordtid.

Ølsprøttfolket på besøk hos Austmann. Fra venstre: Truls Wæraas, Stein Erik Brekke, Lars Utseth, Thomas Sjue og Vegard Knustad. Foto: UD

Avtale med ØX og Austmann

I startfasen var det To Tårn bryggeri som leverte mask, men da bryggeriet gikk konkurs måtte bakeriet finne ny leverandør. Og da stiller selvfølgelig lokale bryggerier som Austmann og ØX Tap Room opp.

Les om trønderske bryggerierpå messe i Berlin her:

-Vi produserer mange tonn mask i løpet av året, så det kan bli mye knask av dette. Vi har leveringsevne nok, sier Thomas Sjue ved Austmann. Før helgen signerte både ØX og Austmann avtale om masklevering med produsenten Melhus bakeri og salgsfirmaet Attåtnæring AS.

Positive ringvirkninger

Thomas Sjue sier det er hyggelig for Austmann å få bidra med mask til Melhus Bryggeri. Ikke minst fordi man nå øker foredlingsgraden av det som egentlig er et restprodukt fra ølproduksjonen ved Austmann. At mask blir tatt vare på og videreforedlet til snacks skaper ekstra glede for mange.

-Dette er jo både med på å skape nye lokale arbeidsplasser, sørger for verdiskapning og også økt skatteinngang til fellesskapet, påpeker Sjue.

Les om at To Tårn kan gjenoppstå:

Mask er restproduktet etter ølbryggingen (det som blir liggende igjen når mesken siles). Normalt går dette enten til dyrefor eller blir kastet sammen med annet restavfall. Ølsprøtt-produksjonen sørger for at masken blir utnyttet på en ny måte. Innholdet er korn, sukkerrester, stivelse og proteiner. Perfekt til snackproduksjon altså.

Ølbrygger Vegard Knustad (t.v.) ved Austmann viser frem nyprodusert mask til daglig leder Lars Utseth ved melhus Bakeri. Foto: UD

Det var daglig leder Lars Utseth ved Melhus Bakeri  som fikk ideen til og utviklet produktet Ølsprøtt. Han karakteriserer Ølsprøtt som et sunt og godt knaskemiddel. Perfekt hvis du nyter en øl eller to, eller annet drikke, som alternativ til for eksempel peanøtter og potetschips. Men Utseth sier at Ølsprøtt også fungerer godt som en slags kjeks eller knekkebrød, med for eksempel blåmuggost på. Han har til og med prøvd Ølsprøtt med Nugatti med godt resultat. Ølsprøtt kan også gjerne erstatte krutonger i salater.

Frem til nå har Melhus Bakeri brukt mask fra mellommørkt øl i produksjonen av Ølsprøtt, men mulighetene er like mange som bryggeriene har av forskjellige øltyper.

-Ja, det er mulig for bakeriet å spille på hele produktregisteret vårt, så mulighetene er mange. Folka ved Melhus bakeri er kreative, så vi vil gjøre hva vi kan for å støtte opp om dette. Vi håper dette samarbeidet vil vare lenge, sier Thomas Sjue.

Bryggmester Ulrik Bjerkely ved Øx Tap Room er like entusiastisk på vegne av Ølsprøtt. Bryggeriet i Minervini-gruppen har ikke så stort maskoverskudd som Austmann, men er like fullt glad over å kunne bidra.

Brygger Ulrik Bjerkely (t.v.) ved ØX Tap Room sammen med Lars Utseth fra Melhus Bakeri og Stein Erik Brekke og Truls Wæraas i Attåtnæring AS. Foto: UD

-Vi selger Ølsprøtt i baren, og da er det jo morsomt å fortelle gjestene våre at snacksen vi tilbyr er laget på mask fra vårt eget bryggeri. Det er positivt for oss og meningsfylt i seg selv at Melhus Bakeri kan gjøre bruk av mask herfra. Tidligere har dette gått rett i restavfallet vårt, sier Bjerkely.

Lars Utseth forteller at idéen til Ølsprøtt kom etter et danmarksbesøk hvor han hadde fått servert dansk rugbrød i løvtynne skiver.

-Jeg hadde brygget selv på hjemmebane, og hadde sett hvor mye restprodukt som gikk til spille. Så begynte jeg å eksperimentere med masken. Utfordringen var skallrestene fra kornet. Løsningen ble å tørke og fritere.

Det første produktet han laget ble kalt maltchips. Så har det vært en prosess og videreutvikling underveis frem til Ølsprøtt var klar for lansering i august i fjor.

-Jeg var veldig spent før lanseringen på matfestivalen. Men det gikk over all forventning. Vi solgte 3000 bokser på to dager. Vi regnet vel ut at det gikk ut en boks hvert 32 sekund. Det er vel ting som tyder på at vi har truffet et marked, smiler Lars Utseth.

Suksess dette første halve året har ført til at markedsføring og salg av Ølsprøtt nå er skilt ut i selskapet Attåtnæring hvor Lars Utseth er daglig leder, sammen med styreleder og deleier Truls Wæraas og deleier Stein Erik Brekke.

Ølsprøtt er på plass i mange puber og barer rundt om i landet allerede. Melhus bakeri har naturligvis produktet i sine utsalg på Melhustorget og Valentinlyst, i tillegg til ved bakeriet på Sandmoen. Det samme har også Gulating-butikkene rundt om i landet.

-Mange spesialbutikker har tatt inn Ølsprøtt, som for eksempel Gutta på Haugen i Oslo. Vi er også i dialog med dagligvarebransjen, sier Wæraas og Brekke.

Lars Utseth sier at om utviklingen for Ølsprøtt fortsetter like positivt som frem til nå kan det raskt bli behov for økt bemanning ved bakeriet. Han utelukker heller ikke at Ølsprøtt kan bli et eksportprodukt.

-Jeg har naturligvis tenkt på det. Austmann har allerede eksport av ølet sitt. Kanskje kan Ølsprøtt med tiden «bli med på lasset» til utlandet, sier Utseth.