For første gang siden opprettelsen i 1922 har Vinmonopolet tilnærmet monopol på alkoholsalg til beboere i Norge. Uten taxfreesalg, grensehandel og minimal reisevirksomhet inn og ut av landet med fly og båt, økte Polet sitt salgsvolum med totalt 29 prosent i mars. Svakvin er opp med 34 prosent, der rødvin har en økning på 39 prosent og hvitvin 38 prosent.
Salgsstatistikken for mars viser at både svakvin, sterkvin og brennevin har salgsøkning, mens sterkøl har en reduksjon i solgt volum på syv prosent. Blant svakvinene har musserende en tilbakegang på syv prosent. Korona innbyr tydeligvis ikke til prosecco eller champagne-skåling.
Her er salgsvolumet for mars i de forskjellige kategoriene:
Kategori | 2019 | 2020 | Økning liter | Økning % |
Svakvin totalt | 5 135 871 | 6 891 402 | 1 755 531 | 34 % |
Rødvin | 3 216 869 | 4 486 169 | 1 269 300 | 39 % |
Hvitvin | 1 358 632 | 1 826 697 | 468 066 | 34 % |
Musserende vin | 343 458 | 294 629 | -48 830 | -14 % |
Rosévin | 136 962 | 209 393 | 72 431 | 53 % |
Perlende vin | 41 684 | 40 787 | -897 | -2 % |
Aromatisert vin | 18 518 | 15 475 | -3 043 | -16 % |
Sider | 15 362 | 11 765 | -3 597 | -23 % |
Fruktvin | 4 386 | 6 488 | 2 102 | 48 % |
Brennevin | 855 482 | 960 748 | 105 266 | 12 % |
Vodka | 273 422 | 302 023 | 28 601 | 10 % |
Whisky | 113 291 | 145 796 | 32 505 | 29 % |
Druebrennevin | 109 234 | 125 537 | 16 304 | 15 % |
Likør | 103 537 | 97 718 | -5 819 | -6 % |
Akevitt | 71 580 | 95 041 | 23 461 | 33 % |
Bitter | 53 661 | 60 470 | 6 809 | 13 % |
Gin | 42 590 | 57 897 | 15 307 | 36 % |
Brennevin, annet | 53 678 | 46 766 | -6 913 | -13 % |
Rom | 12 338 | 14 560 | 2 222 | 18 % |
Brennevin, nøytralt < 37,5 % | 15 992 | 8 536 | -7 457 | -47 % |
Fruktbrennevin | 5 132 | 5 244 | 112 | 2 % |
Genever | 1 026 | 1 158 | 133 | 13 % |
Øl | 205 920 | 192 471 | -13 449 | -7 % |
Sterkvin | 34 111 | 36 738 | 2 627 | 8 % |
Alkoholfritt | 36 692 | 29 019 | -7 673 | -21 % |
Totalsum | 6 268 076 | 8 110 378 | 1 842 302 | 29 % |
Tilløp til hamstring i uke 11
En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650 000 kunder. I uke 11 (9. – 14. mars) var det 720 000 kunder innom Vinmonopolets butikker på landsbasis. Her ser vi altså at folk stormet til nærmeste polbutikk straks myndighetene innførte sine første korona-restriksjoner. Samtidig gikk det også rykter om at Vinmonopolet kom til å stenge butikkene. Men det skjedde ikke, Det eneste som ble stengt var muligheten for å få vare sendt til hjemmeadressen.
De to siste ukene av mars, altså etter at korona-restriksjonene ble innført, har Vinmonopolet hatt ett ukentlig salg på mellom 2-2,1 millioner liter. På årsbasis ligger en gjennomsnittsuke normalt på 1,6 millioner liter.
-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter, barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.
I uke 12 var kundetallet 663 000 kunder på landsbasis. Nedgangen fortsatte i uke 13 som endte på 646 000 kunder totalt.
Handelen har flyttet på seg
Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum har salgsnedgang, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.
-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor. Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene.
Av fylkene så er det Viken som har sett størst økning i salgsvolum, opp hele 44 prosent i mars. Vestfold med +32% og Oslo med +31% følger nærmest. Trøndelag har til sammenligning i økning på 25 prosent.
Her er oversikten for alle fylkene:
Fylke | 2019 | 2020 | Økning liter | Økning % |
Agder | 301 573 | 379 231 | 77 658 | 26 % |
Innlandet | 420 774 | 512 710 | 91 936 | 22 % |
Møre og Romsdal | 288 543 | 347 133 | 58 590 | 20 % |
Nordland | 315 230 | 379 596 | 64 367 | 20 % |
Oslo | 1 028 235 | 1 343 700 | 315 465 | 31 % |
Rogaland | 537 931 | 682 123 | 144 192 | 27 % |
Troms og Finnmark | 317 085 | 385 754 | 68 669 | 22 % |
Trøndelag | 537 580 | 672 447 | 134 866 | 25 % |
Vestfold og Telemark | 469 657 | 622 150 | 152 493 | 32 % |
Vestland | 721 092 | 868 921 | 147 829 | 21 % |
Viken | 1 330 376 | 1 916 613 | 586 237 | 44 % |
Mer pr handel
Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel.
-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, spør Nordahl.
Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen og mellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager som mandag og tirsdag, og færre kunder på de største dagene (fredag og lørdag). Før koronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17. Et helt tydelig mønster siste salgsdager er en vesentlig jevnere fordeling av kunder og liter gjennom dagen.
Rød og hvit papp står for mesteparten
Rødvin og hvitvin på papp står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er den samme som før, opplyser Nordahl.
VinPuls har bedt om å få tall på salgsutvaklingen for vin under og over 200 kroner. Kategorisjef Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet har sjekket raskt og opplyser følgende:
-Det er en liten nedgang på -1,8% i salget av flasker under 200 kr (trolig henger dette sammen med en økning i salg av bag-in-box), mens flaskevin over 200 kroner øker noe: 16,7% i et volummessig mye mindre segment. Det meste av økningen her skjer mellom 200 og 300 kroner, og resten fra 300-400 kroner. For flasker over 400 kroner er det i praksis ingen endring.
Hva med konsumet?
Nordmenn drikker mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.
-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen. Resultatene fra Opinions Norsk koronamonitor (31. mars 2020) indikerer stabilt eller svakt fallende alkoholkonsum i Norge under pandemien.
Her er statistikken for varetyper og land:
Type/Land | 2019 | 2020 | Økning liter | Økning % |
Rødvin | 3 216 869 | 4 486 169 | 1 269 300 | 39 % |
Italia | 1 182 469 | 1 724 588 | 542 119 | 46 % |
Spania | 482 955 | 620 188 | 137 234 | 28 % |
Frankrike | 425 425 | 565 109 | 139 684 | 33 % |
Chile | 284 064 | 422 245 | 138 181 | 49 % |
USA | 268 943 | 401 923 | 132 980 | 49 % |
Portugal | 208 662 | 278 320 | 69 658 | 33 % |
Australia | 189 392 | 253 737 | 64 344 | 34 % |
Sør-Afrika | 65 184 | 88 829 | 23 645 | 36 % |
Argentina | 66 815 | 74 446 | 7 631 | 11 % |
Østerrike | 13 287 | 17 835 | 4 548 | 34 % |
Tyskland | 6 340 | 13 289 | 6 949 | 110 % |
New Zealand | 11 729 | 9 258 | -2 471 | -21 % |
Libanon | 8 974 | 8 865 | -109 | -1 % |
Hvitvin | 1 358 632 | 1 826 697 | 468 066 | 34 % |
Frankrike | 339 008 | 479 519 | 140 511 | 41 % |
Tyskland | 354 555 | 456 593 | 102 038 | 29 % |
Italia | 140 099 | 186 071 | 45 972 | 33 % |
Chile | 124 754 | 184 824 | 60 070 | 48 % |
Australia | 85 456 | 111 964 | 26 508 | 31 % |
Portugal | 52 678 | 78 585 | 25 907 | 49 % |
New Zealand | 46 637 | 69 152 | 22 514 | 48 % |
Ungarn | 44 026 | 68 128 | 24 102 | 55 % |
Østerrike | 37 064 | 54 145 | 17 082 | 46 % |
Sør-Afrika | 42 334 | 50 201 | 7 867 | 19 % |
Spania | 39 882 | 36 520 | -3 362 | -8 % |
Argentina | 26 928 | 29 683 | 2 755 | 10 % |
USA | 20 422 | 17 952 | -2 470 | -12 % |
Musserende vin | 343 458 | 294 629 | -48 830 | -14 % |
Italia | 155 934 | 124 226 | -31 709 | -20 % |
Frankrike | 96 796 | 86 496 | -10 300 | -11 % |
Spania | 75 748 | 69 742 | -6 006 | -8 % |
Australia | 8 390 | 8 632 | 242 | 3 % |
Rosévin | 136 962 | 209 393 | 72 431 | 53 % |
Frankrike | 74 513 | 121 755 | 47 242 | 63 % |
Italia | 23 226 | 33 687 | 10 462 | 45 % |
USA | 16 868 | 25 633 | 8 765 | 52 % |
Spania | 11 517 | 16 215 | 4 698 | 41 % |
Tyskland | 3 604 | 3 815 | 211 | 6 % |
Chile | 1 905 | 3 294 | 1 389 | 73 % |
New Zealand | 1 879 | 1 817 | -62 | -3 % |
Østerrike | 618 | 1 298 | 680 | 110 % |
Perlende vin | 41 684 | 40 787 | -897 | -2 % |
Aromatisert vin | 18 518 | 15 475 | -3 043 | -16 % |
Sider | 15 362 | 11 765 | -3 597 | -23 % |
Norge | 9 633 | 7 298 | -2 336 | -24 % |
England | 2 277 | 1 302 | -975 | -43 % |
Storbritannia | 893 | 872 | -21 | -2 % |
Sør-Afrika | 568 | 813 | 245 | 43 % |
Frankrike | 1 191 | 623 | -568 | -48 % |
Fruktvin | 4 386 | 6 488 | 2 102 | 48 % |
Totalsum | 5 135 871 | 6 891 402 | 1 755 531 | 34 % |