Ken Engebretsen kjøpte rett før jul Dan Lystads aksjer i Norsk Sommelier Utdannelse (NSU) AS. Ken Engebretsen eier etter dette kjøpet nå 100% av aksjene i NSU.
I følge en pressemelding fra NSU fratrer Dan Lystad styret og den daglige driften i NSU, men vil fortsette å undervise kommende sommelierer i 2020.
Norsk Sommelier Utdannelse ble etablert i 2002, og har i dag avdelinger i Oslo, Bergen, Trondheim, København og Århus. Alle med undervisning på mandager og med oppstart for 2020 den 6. januar.
NSU AS har de tre siste årene hatt inntekter på 3,6 mill (2016 og 2017) og 2,8 millioner kroner i 2018. Driften har gitt et lite overskudd før skatt, 145 000 kroner i 2018.
Bygger også vinkjellere
Ken Engebretsen driver også Vinoteca Gruppen som han eier gjennom sitt personlige selskap Fiano Erbaluce AS. Vinoteca bygger vinkjellere for private og firmaer, og sto blant annet bak byggingen av Vinbaren på Britannia hotel.
Vinoteca Gruppen AS hadde underskudd både i 2017 (-707 000) og 2018 (-274 000), av en omsetning på henholdsvis 5,6 og 7,7 millioner kroner.
To andre konkurrenter
Det er to andre aktører på undervisningsmarkedet for utebransjen, kulinarisk Akademi og Beverage Academy. Sistnevnte gir utdannelse innen vin, brennevin, øl, kaffe og bartendere. Beverage Academy ble startet som Vinakademiet i 2008 og skiftet navn til Norsk Vinfagskole da undervisningen fikk offentlig godkjennelse som fagskole i 2010.
Siden 2014, da undervisning innen brennevin og kaffe også kom med, har navnet vært Beverage Academy.
Hovedlærere er Cathinka Dega (vin), Halvor Heuch (brennevin), Amund Polden Arnesen (øl) og Johan Bergstrøm og Steinar Jensen (bartendere).
Vinkelnerutdannelsen på Kulinarisk Akademi omtaler seg som Norges eldste vinkelnerutdannelse med stort fokus på mat og drikke. De har en rekke kjente og erfarne forelesere, inkludert Arne Ronold MW, Heidi Iren Hansen, Knut Espen Misje, Christopher Moestue, Tone Veseth Furuholmen, Alexander Hojem, Ivan Abrahamsen og Amund Polden Arnesen. I tillegg får de eksperthjelp fra KAs kokker til matfaglige temaer.