Korona-utfordringer for importørene

Mange av de norske vinimportørene har hatt god salgsøkning på Vinmonopolet etter at korona-restriksjonene ble innført. Spesielt har slaget av bagviner eksplodert. Men det har ikke nødvendigvis medført gode regnskapstall, for salget til taxfree og horeca-markedet har tørket helt inn. Flere av importørene med fokus på utelivet har vært nødt til å permittere sine selgere.

Av Ulf Dalheim, publisert 27.april 2020

Les også: Slik har internasjonale produsenter taklet korona-krisen

VinPuls har snakket med en rekke personer i den norske vinbransjen om hvordan korona-pandemien oppleves, hva som er de kortsiktige konsekvenser og hva de og oss vinkjøpere kan vente seg etter at denne ekstreme situasjonen er over.

Alle er opptatt av hvordan man skal komme seg gjennom de utfordringer som er nå og de som vil dukke opp senere.

Noen snakker åpent og ærlig om hvordan dagene oppleves, andre vil ikke bli sitert eller gi opplysninger, med henvisning til bedriftsinterne prosesser og firmasensitiv informasjon. VinPuls sendte de samme spørsmålene til en rekke av de største importørene i Norge. Kun toppsjefene i de to største og viktigste importselskapene, Arcus og Solera, sendte svar tilbake på våre skriftlige spørsmål. Men mange andre var villige til å snakke om utfordringene, dog uten å bli sitert. Det er imidlertid stor enighet om at det er utfordrende tider.

Mest utfordrende for horeca-bransjen

-Vi har naturligvis sett at salget på Vinmonopolet øker, men for oss er det totalen som betyr noe. For hotell- og restaurantbransjen (horeca) er det en svært utfordrende tid, det gjelder også taxfree. Vi leverer til begge, og det merker vi selvfølgelig på vår omsetning, sier adm.dir. Stefan H. Norberg i Solera Norge, som omfatter selskapene Engelstad, Best Cellars, Stenberg & Blom, Eurowine, Bottleneck, Winehouse, Sommelier, Multibev og Cuveco.

Spennende og utfordrende tider for Stefan H. Norberg i Solera Norge og Kenneth Hamnes i Arcus Gruppen. Foto: Solera/Arcus


-Den største forandringen har vært at nordmenn nå kjøper mer av vinen på Vinmonopolet enn før. Nordmenns handling i Sverige har blitt kraftig redusert, og det har selvfølgelig all handel i taxfree-butikker også. En annen konsekvens er at etterspørselen etter vin på kartong (Bag-in-box, BiB) har økt betydelig. Mange av våre bestselgere er på kartong, blant annet Falling Feather og Ruby Zin, svarer adm. dir. Kenneth Hamnes i Arcus Gruppen som på vinsiden omfatter Vingruppen med selskapene Symposium Wines, Vinordia, Excellars, Arcus Wine Brands og Heyday Wines.

Les også om hvordan internasjonale vinprodusenter har opplevd korona-krisen:

Salgsboom for bag-vinene

At salget av Bag-in-box har hatt en økning i mars er en mild overdrivelse. En oversikt VinPuls har laget over de 25 mest solgte bag-vinene i mars 2020, viser at mange av bestselgerne har mer enn doblet salget, og vel så det.

Tre av bagvinene til Arcus/Vingruppen har hatt en salgsøkning på over 100 prosent: Wongraven Alleanza Langhe Rosso (+162,6%), Pietro di Campo (+136,4%) og Laroche Chardonnay L (+108,4%). Alle dette er viner i basisutvalget.

Norges fem mest solgte bag-viner i mars. Tre av dem har over ni gram restsukker, det normale er under 3 gr/l: Falling Feather (9,9 gr/l), Tommasi (9,0 gr/l) og Castelforte (9,2 gr/l). Bestselgeren Nombrevilla har mindre enn 3 gr/l.

Her er de 25 mest solgte vinene på Vinmonopolet i mars (alle er bagviner):

NavnLandTypePrisLiterØkning%
Marqués de Nombrevilla GarnachaSpaniaRødvin409,90172 29948,00 %
Falling Feather Ruby CabernetUSARødvin414,90164 22054,30 %
Tommasi Graticcio AppassionatoItaliaRødvin439,90125 92297,00 %
Gato Negro Cabernet SauvignonChileRødvin349,90105 35166,50 %
Castelforte Rosso VenetoItaliaRødvin399,9080 41860,90 %
Viña Maipo Mi Pueblo Cabernet SauvignonChileRødvin344,9071 11249,00 %
Pietro di Campo Silenzio BarberaItaliaRødvin424,9079 629136,40 %
Ruby ZinUSARødvin424,9073 07768,10 %
Escada Touriga NacionalPortugalRødvin399,9071 41269,50 %
Viña Maipo Mi Pueblo Sauvignon BlancChileHvitvin339,9060 13250,60 %
Chapoutier Côtes du Rhône BellerucheFrankrikeRødvin499,9056 31952,60 %
Laroche Chardonnay LFrankrikeHvitvin439,9068 952108,40 %
Concha y Toro Cabernet SauvignonChileRødvin344,9057 40852,30 %
Lindeman’s Shiraz CabernetAustraliaRødvin396,9060 48367,30 %
J.P. Chenet Cabernet SyrahFrankrikeRødvin404,9051 76514,00 %
Casillero del Diablo Cabernet SauvignonChileRødvin392,9053 65845,60 %
Wongraven Morgenstern RieslingTysklandHvitvin449,9053 39177,80 %
Montalto PassiventoItaliaRødvin429,9050 66465,30 %
Wongraven Alleanza Langhe RossoItaliaRødvin449,9057 597162,60 %
Doppio Passo Salento PrimitivoItaliaRødvin427,9049 63841,10 %
Barbera Piemonte Selezione Luca RoagnaItaliaRødvin509,9050 83899,00 %
Lindeman’s Bin 45 Cabernet SauvignonAustraliaRødvin429,9047 81191,40 %
Zaccagnini Cantina Rossa Montepulciano d’AbruzzoItaliaRødvin479,9052 50670,30 %
Chill Out ChardonnayAustraliaHvitvin399,9044 91648,10 %
Dr. L RieslingTysklandHvitvin369,9045 95750,20 %

Flaskevinene både opp og ned

Også mange flaskeviner kan notere økt salgsvolum, men der er er trenden ikke lik for alle. For mens en vin som Maison Louis Jadot Bourgogne Chardonnay Convent des Jacobins kunne notere en økning på 49,7 prosent i mars, viser oversikten VinPuls har laget at fire av de ti mest solgte hvitvinene på flaske hadde volumnedgang i mars 2020 sammenlignet mot mars 2019.

Dette var de ti mest solgte hvite flaskevinene i mars 2020:

NavnÅr TypeLandPrisLiterEndring
Tamellini Soave2018HvitvinItalia134,9011 6577,90 %
Laroche Chardonnay L2018HvitvinFrankrike129,9011 5420,10 %
Wongraven Morgenstern Riesling2019HvitvinTyskland165,9010 14827,00 %
Müstique Riesling Kabinett2019HvitvinTyskland109,909 335-16,40 %
Louis Jadot Bourgogne Convent des Jacobins2018HvitvinFrankrike199,908 34549,70 %
Thr3 Monkeys Fruity White2016HvitvinTyskland99,907 92431,10 %
Dr. L Riesling2018HvitvinTyskland106,907 583-22,10 %
Moselland Ars Vitis Riesling2018HvitvinTyskland104,907 018-12,50 %
Niersteiner Weingenossenschaft Riesling2018HvitvinTyskland107,906 942-5,60 %
J. Moreau Chardonnay2018HvitvinFrankrike129,906 78811,00 %

Salget av rødvin på flaske viser at halvparten av topp 10-vinene hadde volumnedgang i mars, og at økningen for de fem med fremgang var ganske ubetydelig.

Vinmonopolet har hatt rekordbesøk og rekordsalg siden korona-restriksjonene ble innført 12.mars. Men butikkpersonalet har vært veldig dyktige til å følge kravene fra FHI, med antibac og redusert antall kunder inne i lokalene på en gang. Foto: UD

Her er oversikten over de ti mest solgte rødvinene på flaske i mars 2020:

NavnÅrLandTypePrisLiterEndring
Tommasi Graticcio Appassionato2018ItaliaRødvin143,9023 972-2,40 %
Escada Touriga Nacional2018PortugalRødvin112,9022 009-6,00 %
Falling Feather Ruby Cabernet2019USARødvin124,9021 174-7,40 %
Pietro di Campo Silenzio Barbera2018ItaliaRødvin129,9018 9142,00 %
Marqués de Nombrevilla Old Vines2019SpaniaRødvin119,9018 462-27,10 %
Campolieti Valpolicella Classico Superiore Ripasso2017ItaliaRødvin149,9014 48721,3
Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon2018ChileRødvin114,9012 2449,30 %
Dal Nostro Giardino Barbera d’Asti2017ItaliaRødvin139,9011 79913,60 %
Marqués de Cáceres Crianza2016SpaniaRødvin134,9011 7523,50 %
Doppio Passo2019ItaliaRødvin128,9011 216-9,10 %

Vil svak krone bety prisøkninger?

Mange spekulerer i at koronakrise, i kombinasjon med en betydelig svekket norsk krone, må medføre store prisøkninger på vin på Vinmonopolet dette året, kanskje allerede ved prisjusteringen per 1.mai?

Flere av importørene vi har snakket med er unnvikende om akkurat det, selv om det argumenteres for at svak kronekurs må bety økte priser. Men hvor raskt vil man ikke uttale seg om.

Norberg og Hamnes svarer følgende på vårt spørsmål om dagens svake kronekurs betyr noe i forhold til justering av prisene på produktene per 1.mai?

-Vi vurderer hvilken konsekvens den svake kronen vil ha for oss på sikt og i hvilken grad vi må vurdere prisendringer. Vi har selvfølgelig et godt samarbeide med våre leverandører og sammen jobber vi med langsiktige gode løsninger for å være konkurransedyktige, svarer Stefan H. Norberg i Solera.

Kenneth Hamnes hos Arcus er mer konkret:

-Jeg forventer at hele bransjen øker prisene 1. mai. Den svake norske kronen er en utfordring for alle de bransjene som importerer varer fra utlandet, ikke bare for vinbransjen.

En utfordring å skaffe nok vin

Mange vinprodusenter frykter at de kan bli sittende med fulle lagringskjellere når årets vinhøst settes i gang på grunn av sviktende salg som følge av korona-pandemien som har gjort at restauranter og hoteller over hele verden har uteblitt som kunder. Foto: UD

Flere vinprodusenter har fortalt VinPuls at de frykter å sitte med store lagre av usolgt vin når ny årgang skal vinifiseres senere i år, og at dette kan føre til «billigsalg» av vin på lager. Har noen av deres leverandører kommet med lignende meldinger?

-Vår utfordring har først og fremst vært å sikre nok vin, siden etterspørselen på Vinmonopolet har vært større enn vanlig. Særlig har det vært stor etterspørsel etter vin på kartong, som vi produserer mye av. Vi har god og nær dialog med vinprodusentene, så til nå har tilførselen og vareflyten vært god, svarer Kenneth Hamnes hos Arcus.

-Foreløpig har vi ikke hatt denne dialogen med våre produsenter. Vi jobber intenst med å sørge for at logistikken på de varene vi fører fungerer som normalt, er svaret fra Stefan H. Norberg hos Solera.

Har vært nødt til å permittere medarbeidere

Har dere innført permitteringer eller varslet oppsigelser som direkte følge av korona-pandemien?

-På grunn av at Restaurant- og hotellbransjen samt taxfree har en svært utfordrende tid nå, har vi dessverre vært nødt til å permittere enkelte av våre medarbeidere, svarer Solera-sjef Norberg.

-Vi har i det lengste unngått midlertidige permitteringer, blant annet ved at kolleger har påtatt seg andre jobber i konsernet hvor det har vært behov for ekstra arbeidskraft. Per i dag er 3,7 prosent av de ansatte midlertidig permittert. Alle disse jobber med salg til hoteller, restauranter og kaféer, er svaret fra Arcus-sjef Hamnes.

Han legger til: -Heldigvis har ingen av våre 435 ansatte til nå fått bekreftet smitte av korona-viruset. Produksjonen på Gjelleråsen gått bra i hele perioden, og all utkjøring av varer til landets Vinmonopol har fungert meget godt. Mange av de ansatte har stått på ekstra i denne perioden, og vist stor grad av fleksibilitet.