Travellin’ Strawberries plukker ikke bare jordbær. Nå har de i samarbeid med By brenneri, Dolmøy Seafood og Bryggeriet Frøya vært med på å utvikle en serie produkter som passer perfekt på alle bord i førjulstiden – og gjennom året ellers også, om man måtte ønske det!
Av Ulf Dalheim, publisert 20. november 2020
Torsdag var det offisiell lansering av hele «pakken», ved serveringsstedet Ladekaia i Trondheim. Der ble det servert Nåsåvitt, Nåså øl, nåssåvitt-marinert gravlaks og en spesialkomponert sennepssaus laget etter en gammel «hemmelig» oppskrift, i tillegg til en bugnende sjømatbuffet. Og musikalsk underholdning ved nettopp The Travellin’ Strawberries, naturligvis!
Fikk «Nåsåvitt» som gave
Det er Travellin’ Strawberries-vokalist Tore Johansen som har vært primus motor i hele prosjektet. Som egentlig startet litt tilfeldig.
-For en tid siden kom ei dame fra Melhus til meg med en pakke. Den inneholdt en flaske akevitt som hun hadde satt sin egen etikett på, med navnet Nåsåvitt. Nå var det jo Erling (Mylius) som var Nåså’n, så han fikk flaske. Men i ettertid ble vi andre to litt sjalu på Erling. Akevitten ga vel mersmak, kan du si, så jeg kontaktet By Brenneri og spurte om de ville være med på å lansere en «ekte» Nåsåvitt. Og etter det har det bare ballet på seg, sier Tore Johansen.
Neste initiativ fra Tore Johansen gikk mot Dolmøy, med spørsmål om de ikke kunne tenke seg å lage en gravlaks marinert i den spesiallagede Nåsåvitten. De tente straks på ideen og satt i gang med å teste ut forskjellige oppskrifter. Deretter ble også Frøya Bryggeri koblet på, nærmest i siste liten, men de rakk å brygge et eget Nåså øl for lansering nå i november.
-Det har veldig artig å være med på dette. Hyggelige folk å jobbe med. Og bare ja-folk. Det liker jeg som igangsetter, sier Tore.
Sennepssaus på L.O. Hegstad-oppskrift
-Og det ble til og med en egen sennepsaus til det hele?
-Ja, det er også en egen historie. Jeg hadde nemlig en gammel oppskrift på en helt fenomenal sennepssaus som i sin tid ble laget av L.O. Hegstad. «Hemmeligheten» bak den unike smaken var at det visstnok ble brukt ekstra mye egg i den. Det er den som er gjenskapt i sennepssausen som følger med den Nåså-vittmarinerte gravlaksen, beretter Johansen.
Hallgeir Bremnes og Tonje Blomlie i Dolmøy forteller at de syntes det var en kjempeutfordring de fikk da Tore Johansen tok kontakt. Men at de umiddelbart sa at de ville være med på prosjektet.
-Vi tok det på strak arm. Vi liker utfordringer. Målet var å forholde oss til det tradisjonelle, men samtidig finne nye nyanser. Vi testet ut hele 14 ulike varianter av gravlaksen før vi endte opp med den vi nå lanserer. Nåsåvitten er et fantastisk godt produkt å bruke til dette, men det må gjøres på den riktige måten, sier Bremnes.
Det kommer mer – neste år
Han håper produktene de har laget, den akevittmarinerte gravlaksen og den spesiallagede sennepssausen, slår an hos publikum. De sikter mot kvalitetsmarkedet, og har en egen gavepakning som inneholder et stykke av gravlaksen, sennepssaus og to Nåså øl, beregnet på bedriftsmarkedet. Men produktene kan også kjøpes hver for seg, bl.a. i en rekke Coop-butikker.
-Vi synes det ble en bra kombo. Sennepssausen er en litt søtligere variant som vi tror vi treffe et bredere og yngre publikum, sier Bremnes som også forteller at det er planer om å fylle på med flere produkter neste år, uten å ville røpe hva slags produkter det er snakk om.
Nåså øl med sjøluft-inspirasjon
Tommy Aas fra Bryggeriet Frøya forteller at det var selvsagt at man ville være med på dette prosjektet da forespørselen kom.
-Vi smakte den akevittmarinerte laksen til de ølene vi hadde i porteføljen vår, og kom frem til at vår vanlige pils var den som passet best. Så da tok vi utgangspunkt i den og utviklet den videre til det som ble Nåså Øl. Du skal få følelsen av at vi har laget et øl med inspirasjon fra den gode sjølufta på Frøya. Lukk øynene og kjenn at du får lyst på gravlaks, spekesild eller salt sjømat med denne i glasset, sier Tommy Aas.
Nåså Øl vil være å få kjøpt hos Gulating Ølutsalg og i Coop-butikker.
-Vi kom inn mot slutten dette prosjektet, så vi har ikke rukket å lage så alt for mye av dette spesialølet i år. Til neste år skal vi være mer forberedt, lover Tommy Aas.
Destillatør Hermod Fledsberg og master blender Håkon Krogstad ved By Brenneri var også kjappe med å si at de ville være med på prosjektet da Tore Johansen tok kontakt. De har tidligere laget en egen gin for To Tom og Kjøkken i samarbeid med Roar Hildonen. Destilleriet på Steinkjer er tuftet på gamle tradisjoner, for på By gård var det profesjonell brennerivirksomhet så langt tilbake som i 1835.
-Tore Johansen smakte seg gjennom 7-8 alternativer før han kom frem til den vi nå lanserer. Det er en litt mild akevitt med noe sitrus og middels fatpreg. Det er mye tung krydderpreget akevitt på markedet, denne er en allround-type, en året rundt-akevitt, mener Fledsberg.
By brenneri har siden den nye oppstarten i 2017 rukket å lansere flere typer gin og akevitt på markedet. På Vinmonopolet får du nå kjøpt Sommerakevitt, Taffelakevitt, Juleakevitt, Aquavit 1835 og Nåsåvitt. Prisen på sistnevnte er kr. 413,30. På ginfronten finnes Dry London Gin og Citrus Gin.
Til info (1):
L. O. Hegstad var et trondheimsfirma som ble etablert av Lorentz O. Hegstad i 1880. Firmaet drev med engros- og detaljsalg av reinsdyrkjøtt og vilt, samt alle sorter saltet sild og fisk. Firmaet var en av de største eksportører av laks fra Trøndelag og nordenforliggende områder og hadde tilhold i Kjøpmannsgata 73 og 77.
Til info (2):
Trioen Travellin’ Strawberries/Difference planlegger nå en egen podcast-serie hvor de skal se tilbake på sine 55 år i musikk- og underholdningsbransjen. Om tiden som er gått – om tiden har påvirket dem, og om de påvirket tiden. Opptakene vil bli gjort i Øra studio og blant bidragsyterne vil være Tor Bollingmo og Frithjof Riis. Podcasten filmes også.