Vinmonopolet endrer nå sin praksis når det gjelder lansering og kjøp av viner som lanseres i de seks årlige nyhetsslippene. Fra og med marslanseringen vil kunder i nettbutikken ha førsterett frem til kl. 10.00. Da åpnes linjene på kundesenteret.
Det har vært mye kritikk og usikkerhet for kunder som forsøker å få hånd om de mest attraktive vinene på nyhetsslippene. Mange som har trodd at de har lyktes med bestillingen sin, har etter en tid fått beskjed om at vinene de hadde bestilt er utsolgt og ikke vil bli levert.
Har sendt utsolgtmeldinger i etterkant
Nå skal det endres på dette, slik at når du får en bestilling bekreftet, så kan du være sikker på at vinene faktisk blir dine. Tidligere har både Kundesenteret og nettbutikken forsynt seg av de samme vinene, uten egentlig å vite av hverandre. Så derfor har Vinmonopolet i lang tid vært nødt til å sende utsolgtmeldinger til kunder flere dager etter nyhetslanseringer
Men nå endres rutinene slik at kundene får bedre sikkerhet for sine ønsker ved bestilling av nyheter:
Fra og med marslanseringen vil ikke Kundesenteret registrere bestillinger av nyheter før kl. 10 på lanseringsdagen. Bakgrunnen for dette er at Vinmonopolet ser behov for enda tettere oppfølging av beholdningen av nyheter, slik at Polet raskere kan få ut informasjon til kunder ved utsolgte varer.
Nettbutikken får prioritert i to timer
Ifølge informasjon fra Vinmonopolet vil alle nyhetsbestillinger fra nå av gå gjennom nettbutikken de første timene etter lansering. Dermed får man en få bedre kontroll på beholdningen, og varer vil merkes som utsolgt i nettbutikken så snart siste flaske er solgt.
Etter kl. 10 kan kundene bestille via Kundesenteret som vanlig, og da vil Kundesenteret har kontroll og oversikt over hva som allerede er utsolgt.
Fortsetter med køordning
Som ved tidligere nyhetslanseringer kommer Vinmonopolet til å bruke køsystem når marsnyhetene slippes. Køløsningen sikrer at nettsiden www.vinmonopolet.no ikke overbelastes når trafikken øker. Dermed unngår man forhåpentligvis treghet på nettsiden, eller at den i verste fall går ned, noe som har skjedd flere ganger tidligere.
Fra kl. 07 på lanseringsdagen stenger man nå nettbutikken og lager et venterom. Kl. 08.00 blir kundene tildelt et tilfeldig kønummer, og de slippes inn i puljer basert på kønummeret og belastningen på løsningen.
Så da er det vel fra vår side bare å ønske alle kunder lykke til i jakten på gode viner! Forhåpentligvis er man nå kommet frem til en ordning som nå både fungerer og blir rettferdig.
Egentlig skulle vel samme system vært brukt ved alle Vinmonopolets lanseringer, ikke minst når viner i spesialutvalget slippes. Da kunne jo faktisk hele Norge hatt muligheten til å sikre seg godbitene, ikke bare de som har tid, lyst og anledning til å ligge 16 døgn i kø utenfor polbutikken på Aker Brygge…
(Publisert 23.2.2019)