2021 er nok et år for historiebøkene, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet med bakgrunn i at salget i fjor endte opp på totalt 118,4 millioner liter i 2021, en vekst på 2,9 millioner liter (+2,5%) fra 2020. Volumet er Vinmonopolets største noensinne.
Av Ulf Dalheim, publisert 8. januar 2022
Årsaken til de historiske volumene er naturligvis koronarestriksjonene som medførte betydelig reduksjon i grensehandel, taxfree-salg og uteliv store deler av året. Veksten for 1. halvår var på 15 prosent, mot en nedgang på syv prosent for 2. halvår.
-I takt med gjenåpningen av samfunnet fra sommeren 2021 økte nedgangen i Vinmonopolets salg utover høsten, fra en reduksjon på to prosent i august til en nedgang på 19 prosent i november. I desember, da koronarestriksjonene økte, blant annet med nasjonalt skjenkeforbud fra midten av måneden, gikk Vinmonopolets salg ned med seks prosent, sier Nordahl.
Rødvin er bestselgeren, druebrennevin gikk ned
Med god margin er rødvin fortsatt Vinmonopolets største kategori. Slik har det vært siden 70-tallet, men mens det var nedgang for rødvin på to prosent, kunne man notere en vekst på to prosent for hvitvin, Vinmonopolets nest største varekategori. Både musserende viner og rosévin, Vinmonopolets tredje og fjerde største kategori, økte med 13 prosent i 2021.
Ved siden av rødvin, hadde også druebrennevin (-2%) og genever (-3%) nedgang i 2021.
-At rødvin går ned, mens hvitvin, musserende og rosévin øker, peker klart i retning av at markedet fortsatt dreier i retning av lettere og lysere vinstiler, produkter som ofte ligger noe lavere på alkohol-, sukker- og kaloriinnhold enn det rødvin gjør, sier Nordahl.
Lysere vinstiler øker med klimaendringene
Klimatiske forhold, at Norge stadig blir litt varmere for hvert år, bidrar også til å forklare veksten for hvitvin, musserende og rosévin. Mens rødvin regjerer i kulden, øker populariteten til de lysere vinstilene i takt med varmegradene.
Rekordsalget til tross; det er heldigvis ingen grunn til å tro at nordmenn drikker mer alkohol. Tall fra Opinion viser at 69 prosent av de spurte siden mars 2020 rapporterer om stabilt alkoholkonsum, 22 prosent svarer konsumet har gått ned, mens ni prosent forteller om økt konsum. Totalt er drøyt 130 000 personer intervjuet siden mars 2020.
Her er oversikten over salget i 2021 fordelt på de ulike kategoriene:
Varekategori | Liter 2020 | Liter 2021 | Endr. % |
Svakvin | 95 265 040 | 96 721 345 | 2 % |
Rødvin | 54 114 791 | 53 254 190 | -2 % |
Hvitvin | 27 441 343 | 27 992 826 | 2 % |
Musserende vin | 7 019 125 | 7 958 999 | 13 % |
Rosévin | 4 750 880 | 5 350 290 | 13 % |
Perlende vin | 975 058 | 1 013 583 | 4 % |
Aromatisert vin | 543 965 | 671 742 | 23 % |
Sider | 326 154 | 373 242 | 14 % |
Fruktvin | 93 723 | 106 277 | 13 % |
Brennevin | 15 071 321 | 16 074 764 | 7 % |
Vodka | 4 045 044 | 4 186 875 | 4 % |
Likør | 1 864 794 | 2 170 121 | 16 % |
Whisky | 1 949 663 | 2 029 140 | 4 % |
Akevitt | 1 903 360 | 1 918 355 | 1 % |
Druebrennevin | 1 708 118 | 1 661 805 | -3 % |
Brennevin, annet | 1 034 140 | 1 238 820 | 20 % |
Gin | 1 017 839 | 1 172 024 | 15 % |
Bitter | 874 775 | 939 059 | 7 % |
Rom | 285 906 | 323 097 | 13 % |
Brennevin, nøytralt < 37,5 % | 271 777 | 300 380 | 11 % |
Fruktbrennevin | 101 244 | 120 963 | 19 % |
Genever | 14 662 | 14 123 | -4 % |
Øl | 3 871 935 | 4 160 570 | 7 % |
Alkoholfritt | 688 632 | 835 120 | 21 % |
Sterkvin | 630 866 | 639 649 | 1 % |
Totalsum | 115 527 792 | 118 431 448 | 2,50 % |