Sterke farger, sprekt lokale, spennende matboder, spenstige smaker og sprudlende vertskap er inntrykket etter «prøveåpningen» av Lager 11 Street Food & Scene på Sluppen lørdag. Trondheim har fått et nytt utetilbud som kan fenge bredt.
Av Ulf Dalheim, publisert 8. juni 2020
På 70-tallet lagret Siemens panelovner der. I nyere tid har MX Sport brukt hallen som lagerlokale. Nå gjenoppstår bygningen som mathall og opplevelsessenter.
Bak nysatsningen står Kjeldsberg Eiendom, som har tatt mål av seg til å utvikle Sluppen fra å være et rent industriområde til å bli en ny, attraktiv bydel med kontorer og boliger, samt en destinasjon hvor folk skal komme for gode opplevelser.
Austmann mikrobryggeri er allerede etablert rett over gata, nå utvider Lager 11 tilbudet på Sluppen med en mathall som mange mener kan minne om populære Vippa i Oslo.
En opplevelsesreise med mat fra hele verden
Prøveåpningen lørdag var for venner og familie av aktørene som er på plass fra starten av. Dagen var delt i tre, hvor man slapp til rundt 150 besøkende i hver pulje. Alle besøkende ble møtt ved inngangen og så fulgt til et bord som man skulle bruke som base for oppholdet. Deretter kunne man starte oppdagelsesreisen rundt til de åtte bodene som utgjør mattilbudet på Lager 11.
Matretter fra nær sagt hele verden kan smakes på, for i matbodene står kokker fra Syria, India, Hellas, Polen, Chile, Kina, Italia og Korea. Hver for seg byr de på et bredt utvalg av nasjonale spesialiteter. For noen hundrelapper kan man spise seg god og mett på eksotiske smaker.
Fornøyd med prøveåpningen
-Tilbakemeldingene var svært gode, så vi er veldig fornøyde med denne prøveåpningen. I tillegg til de mange positive, muntlige reaksjonene vi fikk, hadde vi lagt ut spørreskjemaer hvor folk også skulle gi tilbakemeldinger. Folk syntes det totalt sett var kjempespennende å være der. De satte pris på at det var mulig å sette seg ned og prøve mange forskjellige småretter. Mange bemerket at det var en hyggelig atomosfære og et annerledes, fargerikt lokale, sier Hildegunn Gutvik, forretningsutvikler hos Kjeldsberg Eiendom og den som har stått i spissen for planleggingen av innhold og aktiviteter i Lager 11.
Ombyggingen av det tidligere lagerlokalet startet i februar. Tanken var hele tiden å ta vare på det særegne ved lokalet, og samtidig skape en mathall og en black box hvor man kan få vist frem et stort mangfold. Det gjelder både selve mathallen, men også å finne frem til riktige aktiviteter.
Fremover vil kulturteamet som jobber med Lager 11 invitere til konserter, forestillinger, dansekurs og fotball på storskjerm (starten blir med Molde – Rosenborg 20.juni).
Har bevisst satset på nye aktører
-Vi ville tilby byens befolkning noe unikt og nytt på matfronten. Vi har bevisst ikke kontaktet etablerte restauranter, men tatt kontakt med det fremmedspråklige miljøet i byen. Vi ville skape muligheter for folk med unike ressurser, men som kanskje trengte hjelp og veiledning til å komme i gang. Underveis har vi hatt med Steffen Blakstad (Hegstad & Blakstad, Røst og Spontan) som ressursperson, forteller Gutvik.
Det har vært behov for en del rettledning for å få de ansvarlige bak hver enkelt matbod i gang. Syv av de åtte matbodene drives av folk som ikke har restaurantbakgrunn fra før. De har fått hjelp til å alt fra å etablere et foretak, til det å føre regnskap, registrere bedriften i statlige registre og søke om bevillinger. Boder og komplette kjøkken leier Kjeldsberg ut til hver enkelt.
Offisiell åpning blir lørdag 13. juni
Offisiell åpning av Lager 11 Street Food & Scene blir lørdag 13.juni. Også da er det mulig å reservere bord, men også å komme spontant innom på drop-in. Alle besøkende blir møtt i døra og tatt med til et bord. Gruppen Thousand Island vil spille popklassikere, men det er og blir maten i de åtte bodene som blir hovedattraksjonen. Lørdag er det åpent fra 10.00 til 24.00, mens man søndag har åpent fra 11-18.00.
Fremover vil Lager 11 fortrinnsvis være åpen fra torsdag til søndag. Men lokalene leies også ut til firmafester og konfirmasjoner, med eller uten matbodene bemannet. Det blir gratis dansekurs, familieforestillinger med Flying Seagulls og altså storskjerm-fotball. I august er det planlagt en større Sluppen-festival.
-Jeg har er god følelse etter prøveåpningen. Men det er spesielle tider nå, så vi er naturligvis spent fremover. Men det var fint å se interessen denne lørdagen, da var vi fullbooket og alle bodene solgte mer enn budsjettert. Det ble en knallstart for konseptet. Kjempestas, sier prosjektleder Hildegunn Gutvik.