Mens alkoholforbruket i Norge øker totalt, opplevde Vinmonopolet i 2017 volumnedgang for første gang.
Det totale solgte volumet på Vinmonopolet ble redusert med 0.8 prosent i fjor. Både svakvin og brennevin hadde tilbakegang, svakvin med 1,0 prosent og brennevin med 0,8 prosent. Nedgangen for rødvin (-2,0%) og hvitvin (-0,4%) er tallene som alarmerer Vinmonopolet mest.
Poldirektør Hilde Britt Mellbye mener Vinmonopolet må bli mer synlig, mer raus og mer dynamisk for å konkurrere mot svenskehandelen og taxfree.
Godt omdømme, svak lojalitet
-Vi må omgjøre vårt gode omdømme til lojalitet. For vi vet at folk kommer innom våre butikker for å søke råd i forbindelse med for eksempel bryllup eller for å finne gode gavetips. Og våre ansatte gir dem svært god hjelp. Men så går kunden likevel ut av butikken uten å kjøpe. I stedet drar mange over grensen for å handle det de har fått tips om hos oss på Systembolaget. Grensehandlen og taxfree er en trussel mot vår legitimitet, sa adm.dir. Hilde Britt Mellbye i et møte med norske vinjournalister i Oslo torsdag.
Hun understreket at Vinmonopolet trenger fornyelse. Svaret på det er en ny strategiplan som er utarbeidet og som nå er i ferd med å settes ut i livet.
-Vår forrige strategiplan ble laget for ti år siden, så det var på tide med en ny. Vi trenger absolutt fornyelse, sa Mellbye som kom med følgende eksempler på hva den nye strategiplanen handler om:
* Et mer markedsrettet sortiment, der utvalget i butikkene blir tilpasset den lokale etterspørselen. Man vet at folk handler forskjellig typer varer rundt om i landet. Handelsmønsteret er geografisk variert. Men hittil har Vinmonopolet handlet etter «One size fits none»-filosofien, og ikke helt truffet over alt. Kanskje kan man til og med få for eksempel en egen «champagnebutikk» noen steder, i likhet med spesialbutikkene for øl som er etablert.
* Vinmonopolet ønsker også å digitalisere og kommersialisere virksomheten sin. Poldirektøren mener at Vinmonopolet i dag har litt for mange godt bevarte «hemmeligheter», gode tilbud som ikke er kjent for det store publikum
-Vi må vise frem hva vi kan hjelpe folk med, for det er mye. Vi kan til og med hjelpe folk med å bygge vinkjeller, sier Mellbye.
“Ønsket av alle”
Hun røpet også Vinmonopolets nye visjon som lyder: «Ønsket av alle».
-Det handler om at vi får aksept for hvordan vi arbeider på hos politikerne, avholdsbevegelsen, publikum, bransjen og pressen, sa adm. dir. Hilde Britt Mellbye.
Totalsalget på Vinmonopolet i 2017 endte på 80,1 millioner liter vin, brennevin, øl og alkoholfritt. Året før ar totalvolumet på 81.3 millioner liter.
Svakvin gikk ned med 1,0 %, sterkvin ned med 3,6 prosent og brennevin hadde en nedgang på 0,8 prosent. Alkoholfritt økte volumet med 12,2 prosent, og ølsalget økte med 3,7 prosent.
Innen svakvin hadde rødvin en reduksjon på 2,0%, hvitvin en reduksjon på 0,4 prosent, mens musserende økte med 1,0 prosent og rosévin økte med 5,3 prosent.
Det bemerkelsesverdige innen svakvin er at Italia stuper med -5,5%, mens tidligere storheter som Frankrike (+9,6%) og Spania (+6,3%) fortsatt tar økte markedsandeler. Argentina (-16,5%) og Sør-Afrika (-16,2%) sliter også. Ungarn (+14,0%), USA (+4,2%) og Portugal (+1,3%) hadde også fremgang i fjor.