Vinmonopolet fikk et historisk høyt salgsvolum i 2020, opp 40 prosent sammenlignet med året før. Samtidig har politikerne satt ned avgiftene på vin og øl med 6,8 prosent fra nyttår. Men importørene har ikke grepet politikernes invitt om å forsøke å stoppe handelslekkasjen til Sverige med begge hender. Tre av de 25 mest solgte vinene på Polet har ikke fått prisavslag i det hele tatt, viser en VinPuls-oversikt.
Av Ulf Dalheim, publisert 5. januar 2020
VinPuls har tidligere fortalt at kun 28,2 prosent av 24 300 produkter i Vinmonopolets sortiment gikk ned i pris fra 1. januar. Nå viser vår nye oversikt at de 25 mest solgte vinene på Polet, først og fremst bagviner i basisutvalget, kun har fått prisene justert ned med fra 0 til 4,06 prosent, mens den effektive avgiftslettelsen altså var på 6,8 prosent. Det er vel tvilsomt om de nye prisene vil få folk fra å droppe handleturene til Sverige når verden blir “normal” igjen.
Samme pris som før avgiftslettelsene
Tre av de 25 vinene som solgte mest på Vinmonopolet i 2020 har samme pris etter årsskiftet som de hadde i fjor. Altså ingen prisjustering etter at avgiftene ble satt ned. Det gjelder Montrose rosé, Chill Out Chardonnay og Barbera Piemonte Selezione Luca Roagna.
Norges mest populære rødvin, amerikanske Falling Feather Ruby Cabernet, som i fjor solgte 2,2 millioner liter på bag og flaske, har fått prisen redusert med 3,62 prosent for bagutgaven og fire kroner for flaskevarianten.
VinPuls har sjekket prisene før årsskiftet med prisene gjeldende fra 1.januar, altså etter at avgiftsreduksjonene ble gjeldende. Det viser at toppselgerne på bag og flaske har fått prisen redusert med fra 0 til max 15 kroner for bag’ene, og fra 2 til 5 kroner for flaskevarianten.
Navn | Type | Land | Volum solgt | Førpris | Nypris | Nedsatt | % ned |
Falling Feather Ruby Cabernet | Rødvin | USA | 2 197 347 | 429,90 | 414,90 | 15,00 | 3,62 % |
Marqués de Nombrevilla Garn. | Rødvin | Spania | 1 862 499 | 419,90 | 409,90 | 10,00 | 2,44 % |
Tommasi Graticcio Appassionato | Rødvin | Italia | 1 675 022 | 459,90 | 445,00 | 14,90 | 3,35 % |
Laroche Chardonnay L | Hvitvin | Frankrike | 1 269 681 | 449,90 | 434,90 | 15,00 | 3,45 % |
Gato Negro Cabernet Sauvignon | Rødvin | Chile | 1 269 080 | 359,90 | 349,90 | 10,00 | 2,86 % |
Pietro di Campo Silenzio Barbera | Rødvin | Italia | 1 159 293 | 444,90 | 429,90 | 15,00 | 3,49 % |
Escada Touriga Nacional | Rødvin | Portugal | 1 152 989 | 409,90 | 399,90 | 10,00 | 2,50 % |
Wongraven Morgenstern Riesling | Hvitvin | Tyskland | 1 101 040 | 469,90 | 454,90 | 15,00 | 3,30 % |
Viña Maipo Mi Pueblo Cabernet Sauvignon | Rødvin | Chile | 1 014 497 | 349,90 | 339,90 | 10,00 | 2,94 % |
Ruby Zin | Rødvin | USA | 947 204 | 439,90 | 424,90 | 15,00 | 3,53 % |
Dr. L Riesling | Hvitvin | Tyskland | 866 363 | 379,90 | 373,00 | 6,90 | 1,85 % |
Viña Maipo Mi Pueblo SauvBl | Hvitvin | Chile | 847 506 | 349,90 | 339,90 | 10,00 | 2,94 % |
Castelforte Rosso Veneto | Rødvin | Italia | 841 788 | 409,90 | 393,90 | 16,00 | 4,06 % |
Chapoutier Côtes du Rhône Belleruche | Rødvin | Frankrike | 765 675 | 509,90 | 499,90 | 10,00 | 2,00 % |
Concha y Toro Cabernet Sauvignon | Rødvin | Chile | 751 834 | 349,90 | 339,90 | 10,00 | 2,94 % |
Montrose rosé | Rosévin | Frankrike | 727 668 | 459,90 | 459,90 | 0,00 | 0,00 % |
Montalto Passivento | Rødvin | Italia | 695 950 | 439,90 | 424,90 | 15,00 | 3,53 % |
Chapel Hill Riesling Sauvignon Blanc | Hvitvin | Ungarn | 680 772 | 399,90 | 384,90 | 15,00 | 3,90 % |
J.P. Chenet Cabernet Syrah | Rødvin | Frankrike | 667 620 | 419,90 | 404,90 | 15,00 | 3,70 % |
Wongraven Alleanza Langhe Rosso | Rødvin | Italia | 666 281 | 469,90 | 454,90 | 15,00 | 3,30 % |
Mosaic Alvarinho | Hvitvin | Portugal | 623 496 | 469,90 | 454,90 | 15,00 | 3,30 % |
Lindeman’s Shiraz Cabernet | Rødvin | Australia | 613 427 | 399,90 | 384,90 | 15,00 | 3,90 % |
Chill Out Chardonnay | Hvitvin | Australia | 611 220 | 399,90 | 399,90 | 0,00 | 0,00 % |
Casillero del Diablo CabSauv | Rødvin | Chile | 577 947 | 399,90 | 389,90 | 10,00 | 2,56 % |
Barbera Piemonte Selezione Luca Roagna | Rødvin | Italia | 530 508 | 539,90 | 539,90 | 0,00 | 0,00 % |
Fulgte ikke oppfordringen fra VBF
Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) har oppfordret medlemmene sine til å redusere prisene med minst fem kroner per flaske, men det er et råd ikke alle har fulgt, og i hvert fall ikke har toppet. Om f.eks. bestselgeren Falling Feather skulle fått prisen redusert med hele avgiftsreduksjonen på 6,8 prosent, skulle avslaget ha vært det dobbelt av hva tilfellet er – kr. 29,25 mot kr. 15,00. Rosévinen Montrose Rosé som har samme pris etter nyttår som i fjor, kunne hatt en reduksjon på kr. 31,30 om prisavslaget hadde fulgt avgiftsreduksjonen på 6,8 prosent.
Generalsekretær Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) er ikke enig i vår påstand om at oppfordringen fra VBF ikke ble fulgt.
-Jeg tror svært mange av medlemmene gjorde det. Ikke-medlemmer har vi ikke “kontroll” på. Også vet vi jo at det er variasjoner mht hvordan den enkelte setter pris. Det er viktig å huske på at det er mange aktører og ulike forutsetninger inne i forbindelse med prissettingen. Avgiftene er kun en del av totalbildet, sier Jordheim.
VinPuls er enig i at man naturligvis må ta med at svak kronekurs, høyere innkjøpspriser og økte kostnader til f.eks. transport og lagerleie kan ha spilt inn ved importørenes kalkulering av nye priser for 2020. Men samtidig vet vi at importører med listeføringer i basisutvalget på Vinmonopolet har hatt en betydelig salgsøkning gjennomåret, til tross for at volumet til horeca-bransjen har gått betydelig ned.
“Kun 75 øre i differanse”
Ingunn Jordheim i VBF kommentarer også utregningen rundt prisavslaget på Falling Feather:
Du regner altså ut (og skriver) at «om bestselgeren Falling Feather skulle fått prisen redusert med hele avgiftsreduksjonen på 6,8 prosent, skulle avslaget ha vært det dobbelt av hva tilfellet er – kr. 29,25 mot kr. 15,00.»
-Jeg antar at du da tar før-prisen på kr. 429,90 og trekker ut 6,8% = kr. 29,25! Det er her matematikken svikter, fordi alkoholavgiften bare utgjør en del av prisen. Det riktige matematisk, gitt 12% alkohol, skal være en nedgang på kr. 15,75 etter min beregning, og da er det altså bare kr. 0,75 i differanse for det eksempel-produktet, og ikke «det dobbelte», påpeker Jordheim.
Salget av svakviner opp 42 prosent
Svakvinene hadde en salgsøkning på 42 prosent på Vinmonopolet i fjor. Størst økning kom i kategorien fruktviner (+201%), men der er volumet fortsatt lite. Rosévin økte med 72%, perlende med 44%, hvitvin med 44%, rødvin med 40% og musserende, overraskende nok, med bare 28%.
Brennevin hadde en økning på 32 prosent, med gin (+71%) og rom (+61%) som de store vinnerne. Ølsalget på Vinmonopolet økte med 31%, sterkvin med 33% og alkoholfritt med 16%.
Varetype | Liter 2019 | Liter 2020 | Økning liter | Prosent |
Svakvin | 67 164 139 | 95 262 827 | 28 098 688 | 42 % |
Rødvin | 38 580 819 | 54 113 502 | 15 532 683 | 40 % |
Hvitvin | 19 030 111 | 27 440 676 | 8 410 564 | 44 % |
Musserende vin | 5 469 212 | 7 018 930 | 1 549 718 | 28 % |
Rosévin | 2 754 757 | 4 751 383 | 1 996 626 | 72 % |
Perlende vin | 677 652 | 975 014 | 297 362 | 44 % |
Aromatisert vin | 350 230 | 439 440 | 89 211 | 25 % |
Sider | 235 703 | 326 155 | 90 452 | 38 % |
Fruktvin | 65 654 | 197 726 | 132 072 | 201 % |
Brennevin | 11 409 259 | 15 071 177 | 3 661 918 | 32 % |
Vodka | 3 354 001 | 4 045 044 | 691 044 | 21 % |
Whisky | 1 373 399 | 1 949 649 | 576 250 | 42 % |
Akevitt | 1 330 053 | 1 903 288 | 573 235 | 43 % |
Likør | 1 424 073 | 1 864 798 | 440 726 | 31 % |
Druebrennevin | 1 417 109 | 1 708 103 | 290 994 | 21 % |
Brennevin, annet | 786 132 | 1 096 807 | 310 675 | 40 % |
Gin | 596 463 | 1 017 838 | 421 376 | 71 % |
Bitter | 655 952 | 874 775 | 218 823 | 33 % |
Rom | 176 629 | 283 697 | 107 068 | 61 % |
Brennevin, nøytralt | 215 096 | 211 270 | -3 825 | -2 % |
Fruktbrennevin | 66 646 | 101 246 | 34 600 | 52 % |
Genever | 13 708 | 14 662 | 954 | 7 % |
Øl | 2 947 784 | 3 871 780 | 923 997 | 31 % |
Øl | 2 915 494 | 3 829 417 | 913 924 | 31 % |
Mjød | 17 507 | 22 042 | 4 535 | 26 % |
Sake | 14 784 | 20 321 | 5 537 | 37 % |
Alkoholfritt | 595 806 | 688 574 | 92 769 | 16 % |
Alkoholfri musserende drikk | 187 773 | 207 665 | 19 892 | 11 % |
Alkoholfri leskedrikk | 129 154 | 186 166 | 57 012 | 44 % |
Alkoholfri vin | 124 639 | 141 573 | 16 934 | 14 % |
Alkoholfri most | 99 238 | 102 953 | 3 715 | 4 % |
Alkoholfritt øl | 47 760 | 46 119 | -1 641 | -3 % |
Alkoholfritt, øvrig | 7 242 | 4 099 | -3 144 | -43 % |
Sterkvin | 474 255 | 630 845 | 156 589 | 33 % |
Vermut | 216 950 | 296 897 | 79 948 | 37 % |
Portvin | 156 023 | 210 503 | 54 479 | 35 % |
Sherry | 64 522 | 77 804 | 13 282 | 21 % |
Sterkvin, annen | 25 701 | 31 608 | 5 908 | 23 % |
Madeira | 11 060 | 14 032 | 2 973 | 27 % |
Totalsum | 82 591 243 | 115 525 203 | 32 933 960 | 40 % |
Blant fylker og kommuner ser man tydelig hva bortfall av grensehandel betyr for Vinmonopolets butikker. Viken og Vestfold/Telemark har en salgsøkning på henholdsvis 61% og 47%, men Møre & Romsdal og Vestlandet kun økte med 24% og 25 %. Seks kommuner nær svenskegrensen har mer enn dobling av salgsvolumet, med Kongsvinger på topp med en økning på hele 181 prosent (!). Vinmonopolet solgte totalt 115,5 millioner liter i 2020, opp fra 85, 6 liter i 2019.
Fylker | Liter 2019 | Liter 2020 | Økning | % |
Viken | 17 354 051 | 27 878 291 | 10 524 241 | 61 % |
Oslo | 12 427 182 | 16 829 565 | 4 402 383 | 35 % |
Vestland | 9 687 053 | 12 154 398 | 2 467 346 | 25 % |
Trøndelag | 7 094 015 | 9 753 143 | 2 659 128 | 37 % |
Vestfold og Telemark | 6 617 644 | 9 731 045 | 3 113 401 | 47 % |
Rogaland | 6 988 875 | 9 143 045 | 2 154 170 | 31 % |
Innlandet | 5 610 510 | 8 120 103 | 2 509 593 | 45 % |
Agder | 4 324 673 | 6 107 411 | 1 782 738 | 41 % |
Nordland | 4 318 937 | 5 679 443 | 1 360 506 | 32 % |
Troms og Finnmark | 4 230 445 | 5 252 426 | 1 021 981 | 24 % |
Møre og Romsdal | 3 937 859 | 4 876 333 | 938 474 | 24 % |
Totalsum | 82 591 243 | 115 525 203 | 32 933 960 | 40 % |
-Tilnærmet full stopp i grensehandel og taxfreesalg, samt betydelig redusert skjenking på caféer og restauranter landet rundt bidrar til å forklare den historiske veksten, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl.
Men også utstrakt bruk av hjemmekontor kan leses ut av Vinmonopolets salgstall for 2020.
-En rekke pol i bydelene og typiske pendlerkommuner har vesentlig høyere vekst enn de fleste sentrumspolene i byene. Når folk har hjemmekontor handler man der man bor, sier Nordahl.
2020 kan trolig også skrive seg inn i historien som tidenes hytteår. I hvert fall indikerer Vinmonopolets salgstall at en rekke hytter landet rundt har vært mer i bruk enn noensinne.
Vinmonopolet betjente totalt 42,9 millioner kunder i 2020, en vekst på 7,5 millioner kunder eller 21 prosent fra 2019 da kundetallet stoppet på 35,4 millioner. På tross av en solid kunderekord i 2020 har kundetoppene på de mest hektiske dagene gått vesentlig ned.
-Folk handler smart og har vist seg å være ekstremt endringsdyktige under koronaen. Salgsveksten har nemlig kommet på små dager tidlig i uken og særlig på formiddagen, på tidspunkt det er lite trafikk i butikkene våre, sier Nordahl.