Tradisjonsrik Alsace-produsent feirer sin egen dag med gul og rød fest

Det er mange måter å markedsføre seg på innen vin. De fleste gjør det via fine etiketter, originale navn på vinene eller ved å bruke ulike flaskevarianter. Andre igjen finner på noe helt spesielt. Den kjente Alsace-produsenten Famille Hugel har rett og slett opprettet en egen Hugel-dag. Datoen er 16. november og siden 2009 har den vært feiret av vinhandlere og restauranter verden over. Vinhusets farver – gul og rød – er ganske så synlige i byer som New York, London, Paris, Tokio og Shanghai denne dagen.

Av Ulf Dalheim, publisert 15. november 2024

Hugel-familiens lange historie innen vin er i utgangspunktet en god nok markedsføring, for det er få familier som kan matche følgende: Gjennom 13 generasjoner siden etableringen i landsbyen Riquewihr i 1639 har representanter for Hugel-familien laget viner som på en fin måte har vist frem hva druene kan oppnå av smaksuttrykk i det unike jordsmonnet og klimaet som denne regionen kan by på.

Ikke minst er vinen Gentil Hugel blitt en klassiker blant vinene fra Alsace, både fordi den smaker godt, men like mye fordi den er laget av en blend på fem av de hvite druene som er tillatt dyrket i Alsace; pinot gris, riesling, gewürztraminer, muscat (moscatel, moscato) og sylvaner.

Har feiret Hugel gjennom 15 år

Det var naturligvis en vinhandler i USA som først tok initiativ til å ha egen dag tilegnet vinene fra Famille Hugel. Det skjedde i 2009, og siden da har gule og røde plakater, sykler og biler blant annet sørget for å skaffe feiringen oppmerksomhet. Med slagord som «Hurry up, it’s Hugel Day», «It’s Good Pinot» og «Spice up your life» har man skjenket Hugel-viner og feiret Alsace og den tradisjonsrike familien bak Hugel-vinene gjennom femten år.

Bakgrunnen for de nå kjente røde og gule farvene på Alsace-etiketter skriver seg fra året 1918 da regionen igjen ble en del av Frankrike. Både før og etter har området gått frem og tilbake mellom Tyskland (under navnet Elsass) og Frankrike. I årene etter 1918 måtte vinprodusentene i Alsace takle tøffe økonomiske utfordringer. En av løsningene for å gi vinene fra Alsace mer synlighet var gjennom bruk av tre farver som bl.a. den store sveitsiske matprodusenten Maggi hadde funnet ut var effektfullt for å oppnå oppmerksomhet og favne et større publikum, nemlig gul, rød og gull.

Redesignet etikettene i 1921

Det var yngstemann i familiehuset, Jean Hugel, som tok dette i bruk da han i 1921 redesignet etikettene for familiens viner. Siden den gang er det nettopp gul, rød og gull som har vært familiens farver og som fortsatt synliggjør vinene fra Famille Hugel.

Årets feiring av Hugel Day markerer det 16. året for denne markedsføringskampanjen. Mottoet i 2024 er nettopp «Hurry up, it’s Hugel day». Vinbutikker og restauranter over hele verden deltar i markeringen. I Norge er det som kjent forbudt med alkoholreklame, så der får vi ikke se plakater, veggmalerier, kjøretøy etc dekorert i de kjente Alsace-farvene. Men Hugel eksporterer vin til mer enn 100 land verden over, så r du på reise er det store sjanser for at du får oppleve Hugel-dagen.

Her er smaksnotater på Famille Hugels mest kjente vin:

Gentil Hugel 2023
Hvitvin
Frankrike, Alsace
Basisutvalget – varenr. 3453301
Kr. 200,00, 0 – 3 år
Blenden av fem forskjellige druer gjør at den fremstår som ganske aromatisk, med både friskhet og god saftighet. Smak av modne, gule plommer og epler, fersken og sitrusfrukt. Lett kryddertone, noe urter, integrert fruktsødme og fin syresnert. Helt uten lagring på flaske eller fat. Rett og slett en god, ukomplisert vin for nåkonsum.
Produsent: Hugel & Fils
Importør: Haugen-Gruppen