Salgsøkningen ved Vinmonopolet fortsetter under koronakrisen. I mai økte totalsalget med 44 prosent. Svakviner gikk opp med 45 prosent, der hvitvin hadde en salgsøkning på 52 % og rødvin 43 %. Rosévin hadde en vekst på 68 prosent. Også whisky har hatt stor salgsvekst, hele 52% i mai måned.
Av Ulf Dalheim, publisert 5. juni 2020
Statistikken over salg i de enkelte fylkene viser at steder som er nær svenskegrensen har hatt en betydelig salgsøkning. Viken har en vekst på hele 71 prosent. Til sammenligning har fylkene Vestland og Møre & Romsdal, de kundene har lang vei til Sverige, “kun” en økning på 24 prosent. Vi får håpe politikerne ser dette, og gjør noe med avgiftene, slik at grensehandelen ikke tar seg opp igjen straks grensene gjenåpnes!
Ved utgangen av mai har Vinmonopolets salg økt med 28 prosent målt mot samme periode i fjor. Det meste av veksten har kommet etter myndighetenes koronatiltak. På landsbasis selger Vinmonopolet nå rundt 2,2 millioner liter pr uke mot et gjennomsnittlig salg på snaut 1,6 millioner liter pr uke for 2019.
Rødvin og hvitvin på kartong står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er relativt uforandret.
-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn forventet med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter, barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.
Svakere økning i kundetallet
Etter koronatiltakene (uke 11) har Vinmonopolet hatt gjennomsnittlig 750 000 kunder ukentlig, mot 660 000 kunder pr uke for samme periode i fjor. Kundeveksten er med dette ca. 16 prosent. Likevel er flere kundetopper noe redusert fra i fjor: Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen og mellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager som mandag og tirsdag, og færre kunder på de store dagene som fredag og lørdag.
Før koronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17. Et tydelig mønster etter koronaen er en vesentlig jevnere fordeling av kunder og liter gjennom dagen.
Her er oversikten over salget i mai måned:
Type | 2019 – mai | 2020 – mai | Økning liter | % |
Svakvin | 5 935 054 | 8 625 368 | 2 690 314 | 45 % |
Rødvin | 2 975 716 | 4 262 336 | 1 286 620 | 43 % |
Hvitvin | 1 758 319 | 2 665 607 | 907 288 | 52 % |
Musserende vin | 704 571 | 891 178 | 186 607 | 26 % |
Rosévin | 366 534 | 617 141 | 250 607 | 68 % |
Perlende vin | 73 540 | 105 805 | 32 265 | 44 % |
Aromatisert vin | 30 536 | 38 714 | 8 178 | 27 % |
Sider | 21 141 | 28 172 | 7 030 | 33 % |
Fruktvin | 4 697 | 16 414 | 11 718 | 249 % |
Brennevin | 923 219 | 1 280 722 | 357 503 | 39 % |
Vodka | 284 598 | 364 337 | 79 739 | 28 % |
Whisky | 110 672 | 168 276 | 57 605 | 52 % |
Likør | 111 388 | 153 585 | 42 197 | 38 % |
Druebrennevin | 111 493 | 138 373 | 26 880 | 24 % |
Brennevin, annet | 80 472 | 122 270 | 41 798 | 52 % |
Akevitt | 71 353 | 105 453 | 34 100 | 48 % |
Gin | 49 130 | 86 994 | 37 863 | 77 % |
Bitter | 51 353 | 74 598 | 23 245 | 45 % |
Brennevin,nøytr. | 32 084 | 31 485 | -598 | -2 % |
Rom | 14 206 | 25 197 | 10 991 | 77 % |
Fruktbrennevin | 5 304 | 8 888 | 3 584 | 68 % |
Genever | 1 166 | 1 267 | 101 | 9 % |
Øl | 202 524 | 284 887 | 82 363 | 41 % |
Alkoholfritt | 58 179 | 61 046 | 2 867 | 5 % |
Sterkvin | 33 484 | 46 738 | 13 254 | 40 % |
Totalsum | 7 152 460 | 10 298 761 | 3 146 301 | 44 % |
Handelen har flyttet på seg
Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.
-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor og har hjemmekontor. Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene, sier Nordahl.
Mer per handel
Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk ca. 3 liter pr handel.
-Vi tolker dette som rasjonell kundeadferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, sier Nordahl.
Fylkene | 2019 – mai | 2020 – mai | Liter økning | Økning % |
Agder | 359 270 | 549 444 | 190 174 | 53 % |
Innlandet | 428 797 | 688 881 | 260 084 | 61 % |
Møre og Romsdal | 338 536 | 420 674 | 82 139 | 24 % |
Nordland | 355 888 | 460 935 | 105 047 | 30 % |
Oslo | 1 149 122 | 1 555 025 | 405 903 | 35 % |
Rogaland | 634 222 | 821 659 | 187 438 | 30 % |
Troms og Finnmark | 342 834 | 435 607 | 92 773 | 27 % |
Trøndelag | 616 001 | 844 322 | 228 322 | 37 % |
Vestfold og Telemark | 559 653 | 874 740 | 315 087 | 56 % |
Vestland | 873 009 | 1 083 805 | 210 796 | 24 % |
Viken | 1 495 129 | 2 563 668 | 1 068 539 | 71 % |
Totalsum | 7 152 460 | 10 298 761 | 3 146 301 | 44 % |
Hva med konsumet?
Nordmenn drikker trolig mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.
-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen, men den informasjonen vi har tilgang på indikerer stabilt konsum, alternativt svakt fallende. I Opinions “Norsk koronamonitor” oppgir 72 prosent av de spurte at alkoholkonsumet er uforandret etter koronatiltakene, 19 prosent oppgir redusert konsum, mens ni prosent sier konsumet har økt. Vinmonopolet oppfordrer til nøkternhet og moderasjon. Et godt råd er å ikke drikke alkohol når barn er tilstede, avslutter Nordahl.
Februar 2020
Salget økte med 7,7 prosent i februar. Årsaken til denne veksten er én salgsdag mer i februar i år enn i fjor: På skuddårsaften ble det solgt drøyt 250 000 liter, og fratrukket dette blir veksten for februar ca. tre prosent. Det er hittil i år en helg mer enn i fjor; kalenderkorrigert vekst for årets to første måneder er ca. 1,5 prosent.
-En rekordvarm vinter resulterer i markert vekst for “lette og lyse” kategorier som hvitvin, rosé, øl og alkohofritt, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl.
Totalt | Jan.-mai 2019 | Jan.-mai 2020 | Økning liter | Økning % |
Svakvin | 25 673 429 | 33 336 062 | 7 662 633 | 30 % |
Rødvin | 15 233 178 | 19 632 622 | 4 399 444 | 29 % |
Hvitvin | 7 058 359 | 9 437 899 | 2 379 540 | 34 % |
Musserende vin | 2 000 649 | 2 267 423 | 266 774 | 13 % |
Rosévin | 947 932 | 1 460 936 | 513 004 | 54 % |
Perlende vin | 233 126 | 292 559 | 59 433 | 25 % |
Aromatisert vin | 102 024 | 115 121 | 13 098 | 13 % |
Sider | 77 173 | 84 492 | 7 320 | 9 % |
Fruktvin | 20 989 | 45 010 | 24 020 | 114 % |
Brennevin | 4 172 213 | 4 960 275 | 788 062 | 19 % |
Vodka | 1 309 607 | 1 503 394 | 193 787 | 15 % |
Whisky | 529 372 | 694 521 | 165 149 | 31 % |
Druebrennevin | 525 013 | 592 365 | 67 352 | 13 % |
Likør | 508 770 | 569 158 | 60 388 | 12 % |
Akevitt | 355 539 | 450 916 | 95 378 | 27 % |
Brennevin, annet | 290 371 | 343 549 | 53 178 | 18 % |
Gin | 211 067 | 309 342 | 98 276 | 47 % |
Bitter | 254 204 | 298 710 | 44 506 | 18 % |
Rom | 59 615 | 82 934 | 23 320 | 39 % |
Brennevin,nøytr. | 99 670 | 79 802 | -19 868 | -20 % |
Fruktbrennevin | 23 848 | 30 416 | 6 569 | 28 % |
Genever | 5 138 | 5 166 | 28 | 1 % |
Øl | 934 528 | 1 098 759 | 164 232 | 18 % |
Alkoholfritt | 197 019 | 200 523 | 3 504 | 2 % |
Sterkvin | 165 118 | 193 049 | 27 931 | 17 % |
Totalsum | 31 142 306 | 39 788 669 | 8 646 362 | 28 % |