Folk hamstret i første korona-uke
For første gang siden opprettelsen i 1922 harVinmonopolet tilnærmet monopol på alkoholsalg til beboere i Norge. Utentaxfreesalg, grensehandel og minimal reisevirksomhet inn og ut av landet medfly og båt, økte Polet sitt salgsvolum med totalt 29 prosent i mars. Svakvin eropp med 34 prosent, der rødvin har en økning på 39 prosent og hvitvin 38prosent.
Salgsstatistikken for mars viser at både svakvin, sterkvin og brennevin har salgsøkning, mens sterkøl har en reduksjon i solgt volum på syv prosent. Blant svakvinene har musserende en tilbakegang på syv prosent. Korona innbyr tydeligvis ikke til prosecco eller champagne-skåling.
Her er salgsvolumet for mars i de forskjellige kategoriene:
Kategori
2019
2020
Økning liter
Økning %
Svakvin totalt
5 135 871
6 891 402
1 755 531
34 %
Rødvin
3 216 869
4 486 169
1 269 300
39 %
Hvitvin
1 358 632
1 826 697
468 066
34 %
Musserende vin
343 458
294 629
-48 830
-14 %
Rosévin
136 962
209 393
72 431
53 %
Perlende vin
41 684
40 787
-897
-2 %
Aromatisertvin
18 518
15 475
-3 043
-16 %
Sider
15 362
11 765
-3 597
-23 %
Fruktvin
4 386
6 488
2 102
48 %
Brennevin
855 482
960 748
105 266
12 %
Vodka
273 422
302 023
28 601
10 %
Whisky
113 291
145 796
32 505
29 %
Druebrennevin
109 234
125 537
16 304
15 %
Likør
103 537
97 718
-5 819
-6 %
Akevitt
71 580
95 041
23 461
33 %
Bitter
53 661
60 470
6 809
13 %
Gin
42 590
57 897
15 307
36 %
Brennevin,annet
53 678
46 766
-6 913
-13 %
Rom
12 338
14 560
2 222
18 %
Brennevin,nøytralt < 37,5 %
15 992
8 536
-7 457
-47 %
Fruktbrennevin
5 132
5 244
112
2 %
Genever
1 026
1 158
133
13 %
Øl
205 920
192 471
-13 449
-7 %
Sterkvin
34 111
36 738
2 627
8 %
Alkoholfritt
36 692
29 019
-7 673
-21 %
Totalsum
6 268 076
8 110 378
1 842 302
29 %
Tilløp til hamstring i uke 11
En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650 000kunder. I uke 11 (9. – 14. mars) var det 720 000 kunder innom Vinmonopoletsbutikker på landsbasis. Her ser vi altså at folk stormet til nærmeste polbutikkstraks myndighetene innførte sine første korona-restriksjoner. Samtidig gikkdet også rykter om at Vinmonopolet kom til å stenge butikkene. Men det skjeddeikke, Det eneste som ble stengt var muligheten for å få vare sendt tilhjemmeadressen.
De to siste ukene av mars, altså etter at korona-restriksjonene ble innført, har Vinmonopolet hatt ett ukentlig salg på mellom 2-2,1 millioner liter. På årsbasis ligger en gjennomsnittsuke normalt på 1,6 millioner liter.
-Vinmonopolets salg har økt etterkoronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på atgrensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter,barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sierkommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.
I uke 12 var kundetallet 663 000 kunder på landsbasis. Nedgangen fortsatte i uke 13 som endte på 646 000 kunder totalt.
Handelen har flyttet på seg
Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noenhyttepol og pol i bysentrum har salgsnedgang, mens pol nær svenskegrensen,bydelspol og pol der folk bor har økning.
-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor. Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene.
Av fylkene så er det Viken som har sett størst økning i salgsvolum, opp hele 44 prosent i mars. Vestfold med +32% og Oslo med +31% følger nærmest. Trøndelag har til sammenligning i økning på 25 prosent.
Her er oversikten for alle fylkene:
Fylke
2019
2020
Økning liter
Økning %
Agder
301 573
379 231
77 658
26 %
Innlandet
420 774
512 710
91 936
22 %
Møre ogRomsdal
288 543
347 133
58 590
20 %
Nordland
315 230
379 596
64 367
20 %
Oslo
1 028 235
1 343 700
315 465
31 %
Rogaland
537 931
682 123
144 192
27 %
Troms ogFinnmark
317 085
385 754
68 669
22 %
Trøndelag
537 580
672 447
134 866
25 %
Vestfold ogTelemark
469 657
622 150
152 493
32 %
Vestland
721 092
868 921
147 829
21 %
Viken
1 330 376
1 916 613
586 237
44 %
Mer pr handel
Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel påVinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel.
-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, spør Nordahl.
Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen ogmellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager sommandag og tirsdag, og færre kunder på de største dagene (fredag og lørdag). Førkoronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17.Et helt tydelig mønster siste salgsdager er en vesentlig jevnere fordeling avkunder og liter gjennom dagen.
Rød og hvit papp står for mesteparten
Rødvin og hvitvin på papp står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er den samme som før, opplyser Nordahl.
VinPuls har bedt om å få tall på salgsutvaklingen for vin under og over 200 kroner. Kategorisjef Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet har sjekket raskt og opplyser følgende:
-Det er en liten nedgang på -1,8% i salget av flasker under 200 kr (trolig henger dette sammen med en økning i salg av bag-in-box), mens flaskevin over 200 kroner øker noe: 16,7% i et volummessig mye mindre segment. Det meste av økningen her skjer mellom 200 og 300 kroner, og resten fra 300-400 kroner. For flasker over 400 kroner er det i praksis ingen endring.
Hva med konsumet?
Nordmenn drikker mindre under kriser; som underlavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. julivar det nedgang i Vinmonopolets salg.
-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen. Resultatene fra Opinions Norsk koronamonitor (31. mars 2020) indikerer stabilt eller svakt fallende alkoholkonsum i Norge under pandemien.
Her er statistikken for varetyper og land:
Type/Land
2019
2020
Økning liter
Økning %
Rødvin
3 216 869
4 486 169
1 269 300
39 %
Italia
1 182 469
1 724 588
542 119
46 %
Spania
482 955
620 188
137 234
28 %
Frankrike
425 425
565 109
139 684
33 %
Chile
284 064
422 245
138 181
49 %
USA
268 943
401 923
132 980
49 %
Portugal
208 662
278 320
69 658
33 %
Australia
189 392
253 737
64 344
34 %
Sør-Afrika
65 184
88 829
23 645
36 %
Argentina
66 815
74 446
7 631
11 %
Østerrike
13 287
17 835
4 548
34 %
Tyskland
6 340
13 289
6 949
110 %
New Zealand
11 729
9 258
-2 471
-21 %
Libanon
8 974
8 865
-109
-1 %
Hvitvin
1 358 632
1 826 697
468 066
34 %
Frankrike
339 008
479 519
140 511
41 %
Tyskland
354 555
456 593
102 038
29 %
Italia
140 099
186 071
45 972
33 %
Chile
124 754
184 824
60 070
48 %
Australia
85 456
111 964
26 508
31 %
Portugal
52 678
78 585
25 907
49 %
New Zealand
46 637
69 152
22 514
48 %
Ungarn
44 026
68 128
24 102
55 %
Østerrike
37 064
54 145
17 082
46 %
Sør-Afrika
42 334
50 201
7 867
19 %
Spania
39 882
36 520
-3 362
-8 %
Argentina
26 928
29 683
2 755
10 %
USA
20 422
17 952
-2 470
-12 %
Musserende vin
343 458
294 629
-48 830
-14 %
Italia
155 934
124 226
-31 709
-20 %
Frankrike
96 796
86 496
-10 300
-11 %
Spania
75 748
69 742
-6 006
-8 %
Australia
8 390
8 632
242
3 %
Rosévin
136 962
209 393
72 431
53 %
Frankrike
74 513
121 755
47 242
63 %
Italia
23 226
33 687
10 462
45 %
USA
16 868
25 633
8 765
52 %
Spania
11 517
16 215
4 698
41 %
Tyskland
3 604
3 815
211
6 %
Chile
1 905
3 294
1 389
73 %
New Zealand
1 879
1 817
-62
-3 %
Østerrike
618
1 298
680
110 %
Perlende vin
41 684
40 787
-897
-2 %
Aromatisertvin
18 518
15 475
-3 043
-16 %
Sider
15 362
11 765
-3 597
-23 %
Norge
9 633
7 298
-2 336
-24 %
England
2 277
1 302
-975
-43 %
Storbritannia
893
872
-21
-2 %
Sør-Afrika
568
813
245
43 %
Frankrike
1 191
623
-568
-48 %
Fruktvin
4 386
6 488
2 102
48 %
Totalsum
5 135 871
6 891 402
1 755 531
34 %