Folk hamstret i første korona-uke

For første gang siden opprettelsen i 1922 harVinmonopolet tilnærmet monopol på alkoholsalg til beboere i Norge. Utentaxfreesalg, grensehandel og minimal reisevirksomhet inn og ut av landet medfly og båt, økte Polet sitt salgsvolum med totalt 29 prosent i mars. Svakvin eropp med 34 prosent, der rødvin har en økning på 39 prosent og hvitvin 38prosent.

Salgsstatistikken for mars viser at både svakvin, sterkvin og brennevin har salgsøkning, mens sterkøl har en reduksjon i solgt volum på syv prosent. Blant svakvinene har musserende en tilbakegang på syv prosent. Korona innbyr tydeligvis ikke til prosecco eller champagne-skåling.

Her er salgsvolumet for mars i de forskjellige kategoriene:

Kategori 2019 2020 Økning liter Økning %
Svakvin totalt 5 135 871 6 891 402 1 755 531 34 %
Rødvin 3 216 869 4 486 169 1 269 300 39 %
Hvitvin 1 358 632 1 826 697 468 066 34 %
Musserende vin 343 458 294 629 -48 830 -14 %
Rosévin 136 962 209 393 72 431 53 %
Perlende vin 41 684 40 787 -897 -2 %
Aromatisertvin 18 518 15 475 -3 043 -16 %
Sider 15 362 11 765 -3 597 -23 %
Fruktvin 4 386 6 488 2 102 48 %
Brennevin 855 482 960 748 105 266 12 %
Vodka 273 422 302 023 28 601 10 %
Whisky 113 291 145 796 32 505 29 %
Druebrennevin 109 234 125 537 16 304 15 %
Likør 103 537 97 718 -5 819 -6 %
Akevitt 71 580 95 041 23 461 33 %
Bitter 53 661 60 470 6 809 13 %
Gin 42 590 57 897 15 307 36 %
Brennevin,annet 53 678 46 766 -6 913 -13 %
Rom 12 338 14 560 2 222 18 %
Brennevin,nøytralt < 37,5 % 15 992 8 536 -7 457 -47 %
Fruktbrennevin 5 132 5 244 112 2 %
Genever 1 026 1 158 133 13 %
Øl 205 920 192 471 -13 449 -7 %
Sterkvin 34 111 36 738 2 627 8 %
Alkoholfritt 36 692 29 019 -7 673 -21 %
Totalsum 6 268 076 8 110 378 1 842 302 29 %

Tilløp til hamstring i uke 11

En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650 000kunder. I uke 11 (9. – 14. mars) var det 720 000 kunder innom Vinmonopoletsbutikker på landsbasis. Her ser vi altså at folk stormet til nærmeste polbutikkstraks myndighetene innførte sine første korona-restriksjoner. Samtidig gikkdet også rykter om at Vinmonopolet kom til å stenge butikkene. Men det skjeddeikke, Det eneste som ble stengt var muligheten for å få vare sendt tilhjemmeadressen.

De to siste ukene av mars, altså etter at korona-restriksjonene ble innført, har Vinmonopolet hatt ett ukentlig salg på mellom 2-2,1 millioner liter. På årsbasis ligger en gjennomsnittsuke normalt på 1,6 millioner liter.

-Vinmonopolets salg har økt etterkoronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på atgrensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter,barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sierkommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.

I uke 12 var kundetallet 663 000 kunder på landsbasis. Nedgangen fortsatte i uke 13 som endte på 646 000 kunder totalt.

Handelen har flyttet på seg

Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noenhyttepol og pol i bysentrum har salgsnedgang, mens pol nær svenskegrensen,bydelspol og pol der folk bor har økning.

-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor. Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene.

Av fylkene så er det Viken som har sett størst økning i salgsvolum, opp hele 44 prosent i mars. Vestfold med +32% og Oslo med +31% følger nærmest. Trøndelag har til sammenligning i økning på 25 prosent.

Her er oversikten for alle fylkene:

Fylke 2019 2020 Økning liter Økning %
Agder 301 573 379 231 77 658 26 %
Innlandet 420 774 512 710 91 936 22 %
Møre ogRomsdal 288 543 347 133 58 590 20 %
Nordland 315 230 379 596 64 367 20 %
Oslo 1 028 235 1 343 700 315 465 31 %
Rogaland 537 931 682 123 144 192 27 %
Troms ogFinnmark 317 085 385 754 68 669 22 %
Trøndelag 537 580 672 447 134 866 25 %
Vestfold ogTelemark 469 657 622 150 152 493 32 %
Vestland 721 092 868 921 147 829 21 %
Viken 1 330 376 1 916 613 586 237 44 %

Mer pr handel

Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel påVinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel.

-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, spør Nordahl.

Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen ogmellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager sommandag og tirsdag, og færre kunder på de største dagene (fredag og lørdag). Førkoronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17.Et helt tydelig mønster siste salgsdager er en vesentlig jevnere fordeling avkunder og liter gjennom dagen.

Rød og hvit papp står for mesteparten

Rødvin og hvitvin på papp står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er den samme som før, opplyser Nordahl.

VinPuls har bedt om å få tall på salgsutvaklingen for vin under og over 200 kroner. Kategorisjef Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet har sjekket raskt og opplyser følgende:

-Det er en liten nedgang på -1,8% i salget av flasker under 200 kr (trolig henger dette sammen med en økning i salg av bag-in-box), mens flaskevin over 200 kroner øker noe: 16,7% i et volummessig mye mindre segment. Det meste av økningen her skjer mellom 200 og 300 kroner, og resten fra 300-400 kroner. For flasker over 400 kroner er det i praksis ingen endring.

Hva med konsumet?

Nordmenn drikker mindre under kriser; som underlavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. julivar det nedgang i Vinmonopolets salg.

-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen. Resultatene fra Opinions Norsk koronamonitor (31. mars 2020) indikerer stabilt eller svakt fallende alkoholkonsum i Norge under pandemien.

Her er statistikken for varetyper og land:

Type/Land 2019 2020 Økning liter Økning %
Rødvin 3 216 869 4 486 169 1 269 300 39 %
Italia 1 182 469 1 724 588 542 119 46 %
Spania 482 955 620 188 137 234 28 %
Frankrike 425 425 565 109 139 684 33 %
Chile 284 064 422 245 138 181 49 %
USA 268 943 401 923 132 980 49 %
Portugal 208 662 278 320 69 658 33 %
Australia 189 392 253 737 64 344 34 %
Sør-Afrika 65 184 88 829 23 645 36 %
Argentina 66 815 74 446 7 631 11 %
Østerrike 13 287 17 835 4 548 34 %
Tyskland 6 340 13 289 6 949 110 %
New Zealand 11 729 9 258 -2 471 -21 %
Libanon 8 974 8 865 -109 -1 %
Hvitvin 1 358 632 1 826 697 468 066 34 %
Frankrike 339 008 479 519 140 511 41 %
Tyskland 354 555 456 593 102 038 29 %
Italia 140 099 186 071 45 972 33 %
Chile 124 754 184 824 60 070 48 %
Australia 85 456 111 964 26 508 31 %
Portugal 52 678 78 585 25 907 49 %
New Zealand 46 637 69 152 22 514 48 %
Ungarn 44 026 68 128 24 102 55 %
Østerrike 37 064 54 145 17 082 46 %
Sør-Afrika 42 334 50 201 7 867 19 %
Spania 39 882 36 520 -3 362 -8 %
Argentina 26 928 29 683 2 755 10 %
USA 20 422 17 952 -2 470 -12 %
Musserende vin 343 458 294 629 -48 830 -14 %
Italia 155 934 124 226 -31 709 -20 %
Frankrike 96 796 86 496 -10 300 -11 %
Spania 75 748 69 742 -6 006 -8 %
Australia 8 390 8 632 242 3 %
Rosévin 136 962 209 393 72 431 53 %
Frankrike 74 513 121 755 47 242 63 %
Italia 23 226 33 687 10 462 45 %
USA 16 868 25 633 8 765 52 %
Spania 11 517 16 215 4 698 41 %
Tyskland 3 604 3 815 211 6 %
Chile 1 905 3 294 1 389 73 %
New Zealand 1 879 1 817 -62 -3 %
Østerrike 618 1 298 680 110 %
Perlende vin 41 684 40 787 -897 -2 %
Aromatisertvin 18 518 15 475 -3 043 -16 %
Sider 15 362 11 765 -3 597 -23 %
Norge 9 633 7 298 -2 336 -24 %
England 2 277 1 302 -975 -43 %
Storbritannia 893 872 -21 -2 %
Sør-Afrika 568 813 245 43 %
Frankrike 1 191 623 -568 -48 %
Fruktvin 4 386 6 488 2 102 48 %
Totalsum 5 135 871 6 891 402 1 755 531 34 %

Forrige
Forrige

Frykter fulle vinkjellere etter covid-19

Neste
Neste

Heskestad produktsjef hos Flaaten