Polsalget opp 40 prosent
Vinmonopolet selger nå to millioner liter per uke, mot et gjennomsnitt på 1,6 millioner liter per uke i 2019. I april økte totalvolumet med hele 40 prosent. Besøkstallet i butikkene er imidlertid ganske stabilt.
Av Ulf Dalheim, publisert 5.mai 2020
En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650 000 kunder. I uke 11 (9. – 14. mars), altså første uke med koronarestriksjoner, var det 720 000 kunder på landsbasis. Da var det tendenser til hamstring.
I uke 12 var kundetallet tilbake mot det normale, med 663 000 kunder, og i uke 13 var kundetallet 646 000 på landsbasis, heter det i en pressemelding fra Vinmonopolet. Men totalsalget økte altså med 40 prosent i april.
Fortsatt selger bagviner best
Rødvin og hvitvin på kartong står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er relativt uforandret.
-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter, barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.
Rosevin (+58%), rødvin (+47%) og hvitvin (+42%) utmerker seg med stor økning i april. Men folk har også kjøpt mye whisky (+56%) og akevitt (+33%). Kun alkoholfritt har nedgang (+7%).
Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.
-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor, sier Nordahl.
-Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene, sier Nordahl.
Her er salgsstatistikken for april:
Kategori
2019
2020
Liter
Endring
Svakvin
5 881 028
8 435 886
2 554 857
43 %
Rødvin
3 367 013
4 950 683
1 583 669
47 %
Hvitvin
1 717 568
2 446 946
729 378
42 %
Musserende
426 719
490 765
64 046
15 %
Rosévin
263 023
416 487
153 465
58 %
Perlende vin
57 848
74 052
16 204
28 %
Aromatisert
25 900
27 362
1 462
6 %
Sider
18 358
18 890
532
3 %
Fruktvin
4 599
10 700
6 101
133 %
Brennevin
970 707
1 191 904
221 197
23 %
Vodka
284 555
341 594
57 039
20 %
Whisky
113 151
176 998
63 847
56 %
Druebrennevin
117 984
143 384
25 400
22 %
Likør
130 315
142 625
12 311
9 %
Akevitt
83 507
111 008
27 501
33 %
Gin
50 166
80 609
30 443
61 %
Brennevin, annet
77 591
78 298
707
1 %
Bitter
66 039
76 741
10 703
16 %
Rom
13 436
21 147
7 711
57 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 %
27 737
11 112
-16 625
-60 %
Fruktbrennevin
5 131
7 128
1 997
39 %
Genever
1 097
1 259
163
15 %
Øl
209 312
273 161
63 849
31 %
Sterkvin
36 553
47 494
10 941
30 %
Alkoholfritt
40 205
37 205
-3 000
-7 %
Totalsum
7 137 805
9 985 649
2 847 843
40 %
Økt volum per kunde
Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel.
-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, sier Nordahl.
Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen og mellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager som mandag og tirsdag og færre kunder på de store dagene som fredag og lørdag.
Før koronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17. Et helt tydelig mønster siste salgsdager er en vesentlig jevnere fordeling av kunder og liter gjennom dagen.
Salget fordelt på land
Ikke nødvendigvis større konsum
Rødvin
3 367 013
4 950 683
1 583 669
47 %
Italia
1 238 469
1 898 871
660 402
53 %
Spania
511 559
707 052
195 493
38 %
Frankrike
453 932
623 899
169 967
37 %
USA
291 413
466 130
174 718
60 %
Chile
289 204
459 948
170 744
59 %
Portugal
212 617
300 369
87 752
41 %
Australia
200 761
261 820
61 059
30 %
Sør-Afrika
68 328
90 924
22 596
33 %
Argentina
61 479
77 049
15 570
25 %
Østerrike
12 929
20 661
7 732
60 %
Tyskland
5 273
12 690
7 418
141 %
Libanon
8 486
11 446
2 960
35 %
New Zealand
10 340
11 027
687
7 %
Hvitvin
1 717 568
2 446 946
729 378
42 %
Tyskland
481 204
669 867
188 663
39 %
Frankrike
425 519
633 610
208 091
49 %
Italia
167 725
232 262
64 537
38 %
Chile
145 340
225 909
80 569
55 %
Australia
107 695
146 015
38 321
36 %
Portugal
58 566
108 286
49 720
85 %
Ungarn
61 115
94 000
32 885
54 %
New Zealand
63 915
88 598
24 684
39 %
Østerrike
48 952
80 907
31 955
65 %
Sør-Afrika
47 838
61 783
13 945
29 %
Spania
50 257
45 652
-4 605
-9 %
Argentina
32 969
31 652
-1 318
-4 %
USA
21 228
24 111
2 883
14 %
Musserende vin
426 719
490 765
64 046
15 %
Italia
207 905
221 412
13 507
6 %
Frankrike
108 621
141 225
32 603
30 %
Spania
93 015
106 682
13 667
15 %
Australia
10 353
12 965
2 611
25 %
Sør-Afrika
1 011
1 707
696
69 %
Østerrike
2 356
1 687
-669
-28 %
England
761
1 367
607
80 %
Tyskland
1 330
1 215
-116
-9 %
Argentina
1 027
1 027
New Zealand
723
1 018
295
41 %
Rosévin
263 023
416 487
153 465
58 %
Frankrike
145 148
248 643
103 495
71 %
Italia
48 130
66 629
18 499
38 %
USA
28 404
43 374
14 970
53 %
Spania
20 543
24 975
4 432
22 %
Tyskland
7 782
14 156
6 374
82 %
Chile
3 227
6 830
3 604
112 %
New Zealand
3 755
3 939
185
5 %
Østerrike
1 447
3 134
1 688
117 %
Sør-Afrika
854
2 930
2 077
243 %
Australia
1 478
1 232
-245
-17 %
Perlende vin
57 848
74 052
16 204
28 %
Italia
30 994
35 644
4 650
15 %
Østerrike
9 772
13 424
3 653
37 %
Australia
6 658
9 950
3 292
49 %
Portugal
4 720
5 611
891
19 %
EU
3 762
5 048
1 286
34 %
Frankrike
1 361
2 631
1 271
93 %
Aromatisert vin
25 900
27 362
1 462
6 %
Sider
18 358
18 890
532
3 %
Norge
11 932
12 297
364
3 %
England
2 460
1 913
-547
-22 %
Sør-Afrika
663
1 379
716
108 %
Storbritannia
1 106
1 156
51
5 %
Fruktvin
4 599
10 700
6 101
133 %
Totalsum
5 881 028
8 435 886
2 554 857
43 %
Nordmenn drikker trolig mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.
-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen, men den informasjonen vi har tilgang på indikerer stabilt konsum, alternativt svakt fallende. I Opinions Norsk koronamonitor oppgir 72 prosent av de spurte at alkoholkonsumet er uforandret etter koronatiltakene, 19 prosent oppgir redusert konsum, mens 9 prosent sier konsumet har økt. Vinmonopolet oppfordrer til nøkternhet og moderasjon. Et godt råd er å ikke drikke alkohol når barn er tilstede, avslutter Nordahl.