Polsalget opp 40 prosent

Vinmonopolet selger nå to millioner liter per uke, mot et gjennomsnitt på 1,6 millioner liter per uke i 2019. I april økte totalvolumet med hele 40 prosent. Besøkstallet i butikkene er imidlertid ganske stabilt.

Av Ulf Dalheim, publisert 5.mai 2020

En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650 000 kunder. I uke 11 (9. – 14. mars), altså første uke med koronarestriksjoner, var det 720 000 kunder på landsbasis. Da var det tendenser til hamstring.

I uke 12 var kundetallet tilbake mot det normale, med 663 000 kunder, og i uke 13 var kundetallet 646 000 på landsbasis, heter det i en pressemelding fra Vinmonopolet. Men totalsalget økte altså med 40 prosent i april.

Fortsatt selger bagviner best

Rødvin og hvitvin på kartong står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er relativt uforandret.

-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter, barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.

Rosevin (+58%), rødvin (+47%) og hvitvin (+42%) utmerker seg med stor økning i april. Men folk har også kjøpt mye whisky (+56%) og akevitt (+33%). Kun alkoholfritt har nedgang (+7%).

Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.

-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor, sier Nordahl. 

-Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene, sier Nordahl.

Her er salgsstatistikken for april:

Kategori 2019 2020 Liter Endring
Svakvin 5 881 028 8 435 886 2 554 857 43 %
Rødvin 3 367 013 4 950 683 1 583 669 47 %
Hvitvin 1 717 568 2 446 946 729 378 42 %
Musserende 426 719 490 765 64 046 15 %
Rosévin 263 023 416 487 153 465 58 %
Perlende vin 57 848 74 052 16 204 28 %
Aromatisert 25 900 27 362 1 462 6 %
Sider 18 358 18 890 532 3 %
Fruktvin 4 599 10 700 6 101 133 %
Brennevin 970 707 1 191 904 221 197 23 %
Vodka 284 555 341 594 57 039 20 %
Whisky 113 151 176 998 63 847 56 %
Druebrennevin 117 984 143 384 25 400 22 %
Likør 130 315 142 625 12 311 9 %
Akevitt 83 507 111 008 27 501 33 %
Gin 50 166 80 609 30 443 61 %
Brennevin, annet 77 591 78 298 707 1 %
Bitter 66 039 76 741 10 703 16 %
Rom 13 436 21 147 7 711 57 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 % 27 737 11 112 -16 625 -60 %
Fruktbrennevin 5 131 7 128 1 997 39 %
Genever 1 097 1 259 163 15 %
Øl 209 312 273 161 63 849 31 %
Sterkvin 36 553 47 494 10 941 30 %
Alkoholfritt 40 205 37 205 -3 000 -7 %
Totalsum 7 137 805 9 985 649 2 847 843 40 %

Økt volum per kunde

Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel.

-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, sier Nordahl.

Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen og mellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager som mandag og tirsdag og færre kunder på de store dagene som fredag og lørdag.

Før koronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17. Et helt tydelig mønster siste salgsdager er en vesentlig jevnere fordeling av kunder og liter gjennom dagen.

Salget fordelt på land

Ikke nødvendigvis større konsum

Rødvin 3 367 013 4 950 683 1 583 669 47 %
Italia 1 238 469 1 898 871 660 402 53 %
Spania 511 559 707 052 195 493 38 %
Frankrike 453 932 623 899 169 967 37 %
USA 291 413 466 130 174 718 60 %
Chile 289 204 459 948 170 744 59 %
Portugal 212 617 300 369 87 752 41 %
Australia 200 761 261 820 61 059 30 %
Sør-Afrika 68 328 90 924 22 596 33 %
Argentina 61 479 77 049 15 570 25 %
Østerrike 12 929 20 661 7 732 60 %
Tyskland 5 273 12 690 7 418 141 %
Libanon 8 486 11 446 2 960 35 %
New Zealand 10 340 11 027 687 7 %
Hvitvin 1 717 568 2 446 946 729 378 42 %
Tyskland 481 204 669 867 188 663 39 %
Frankrike 425 519 633 610 208 091 49 %
Italia 167 725 232 262 64 537 38 %
Chile 145 340 225 909 80 569 55 %
Australia 107 695 146 015 38 321 36 %
Portugal 58 566 108 286 49 720 85 %
Ungarn 61 115 94 000 32 885 54 %
New Zealand 63 915 88 598 24 684 39 %
Østerrike 48 952 80 907 31 955 65 %
Sør-Afrika 47 838 61 783 13 945 29 %
Spania 50 257 45 652 -4 605 -9 %
Argentina 32 969 31 652 -1 318 -4 %
USA 21 228 24 111 2 883 14 %
Musserende vin 426 719 490 765 64 046 15 %
Italia 207 905 221 412 13 507 6 %
Frankrike 108 621 141 225 32 603 30 %
Spania 93 015 106 682 13 667 15 %
Australia 10 353 12 965 2 611 25 %
Sør-Afrika 1 011 1 707 696 69 %
Østerrike 2 356 1 687 -669 -28 %
England 761 1 367 607 80 %
Tyskland 1 330 1 215 -116 -9 %
Argentina   1 027 1 027  
New Zealand 723 1 018 295 41 %
Rosévin 263 023 416 487 153 465 58 %
Frankrike 145 148 248 643 103 495 71 %
Italia 48 130 66 629 18 499 38 %
USA 28 404 43 374 14 970 53 %
Spania 20 543 24 975 4 432 22 %
Tyskland 7 782 14 156 6 374 82 %
Chile 3 227 6 830 3 604 112 %
New Zealand 3 755 3 939 185 5 %
Østerrike 1 447 3 134 1 688 117 %
Sør-Afrika 854 2 930 2 077 243 %
Australia 1 478 1 232 -245 -17 %
Perlende vin 57 848 74 052 16 204 28 %
Italia 30 994 35 644 4 650 15 %
Østerrike 9 772 13 424 3 653 37 %
Australia 6 658 9 950 3 292 49 %
Portugal 4 720 5 611 891 19 %
EU 3 762 5 048 1 286 34 %
Frankrike 1 361 2 631 1 271 93 %
Aromatisert vin 25 900 27 362 1 462 6 %
Sider 18 358 18 890 532 3 %
Norge 11 932 12 297 364 3 %
England 2 460 1 913 -547 -22 %
Sør-Afrika 663 1 379 716 108 %
Storbritannia 1 106 1 156 51 5 %
Fruktvin 4 599 10 700 6 101 133 %
Totalsum 5 881 028 8 435 886 2 554 857 43 %

Nordmenn drikker trolig mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.

-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen, men den informasjonen vi har tilgang på indikerer stabilt konsum, alternativt svakt fallende. I Opinions Norsk koronamonitor oppgir 72 prosent av de spurte at alkoholkonsumet er uforandret etter koronatiltakene, 19 prosent oppgir redusert konsum, mens 9 prosent sier konsumet har økt. Vinmonopolet oppfordrer til nøkternhet og moderasjon. Et godt råd er å ikke drikke alkohol når barn er tilstede, avslutter Nordahl.  

Forrige
Forrige

Fra business til bobler

Neste
Neste

Når lidenskapen vinner