Aldri før har Tommy Holen Helland ved Gulating Ølutsalg solgt så mange julekalendere som i år. Faktisk gikk butikkene tomme lenge før første luke skulle åpnes og drikkes. Det ble derfor behov for «nødhjelp» til adventstørste kunder – nye julekalendere laget i aller siste liten. Kalendersalget topper et rekordår som aldri ser ut til å ta slutt for de lokale ølbutikkene.
Av Ulf Dalheim, publisert 10. desember 2020
I disse dager er Tommy og medhjelpere fullt opptatt med julemarked på Torvet i Trondheim, både med servering inne i julemarkedteltet og med egen markedsbod utenfor. Desember ligger godt an til å følge opp et år som har gitt den ene omsetningsrekorden etter den andre.
-November ble all time high når det kom til omsetning. Det samme gjaldt siste lørdag i november. Men sannelig ble det ikke ny rekord allerede mandagen etter også. Det vil tydeligvis ingen ende ta, rapporterer Tommy Holen Helland.
Fra Mathallen via Byhaven-kjelleren
Han startet Gulating Ølutsalg i Mathallen ved Prinsenkrysset, og så mørkt på situasjonen da den ble stengt. Heldigvis fikk han ganske raskt nytt lokale i kjelleren på Byhaven kjøpesenter. Der ruslet og gikk det sånn noenlunde, men ikke alle potensielle kunder «ramlet innom» nede i kjelleretasjen. Nok en gang tok han sats, og slo til på et tilbud om å få flytte til et ledig lokale i 1. etasjen i senteret. Det ble en umiddelbar suksess.
Men så kom korona-pandeminen. Tommy så helsvart på fremtiden da Erna stengte ned Norge, han fryktet det verste. Men et tilbud om hjemkjøring av varene til kundene, som både han og de øvrige senterbutikkene satte i gang med, slo an så til de grader.
-Siden 12.mars har vi kjørt ut øl og andre varer for en millioner kroner. Det har vært helt eventyrlig. Mye jobb og lange dager, naturligvis, men også veldig morsomt. Etter april tok også salget i butikken seg opp igjen, selv om vi fortsatte med hjemkjøringen. Men folk som kom forbi butikken her i Byhaven kjente meg igjen, og stakk innom. Vi var blitt synlige for mange flere enn før. Jeg har ofte tenkt: «Når kan dette lande». Men det har ikke gjort det ennå.
Mer enn dobletkalendersalget
-Og i år dere dessuten fått virkelige sving på kalendersalget?
-Ja, det har vært helt enormt. I fjor solgte vi vel 1000 kalendere totalt, inkludert de to butikkene i byen (Byhaven og Sirkus) samt Mosjøen og Klæbu. I år ble det rundt 2200 kalendere før vi gikk tomme.
-Omsetningen totalt i butikken?
-Den er mer enn doblet. Vi har hatt et helt fantastisk år. Jeg hadde et håp om en økning på 50 % da jeg flyttet opp fra kjelleren til det nye lokalet i 1. etasjen her.Men over 100 prosent opp var ikke i mine villeste fantasier, sier Tommy Holen Helland som nå før jul også har «pop-up»-utsalg både i Orkanger og i Mosjøen. Slår det an, kan det bli permanente Gulating-butikker der også.
-Interessen for juleøl?
-Den er stor. Men det er et salg som bare pågår i to måneder. Etter julaften er det helt stopp. Det er alltid vanskelig å vite hvor mye juleøl du skal ta inn. Jeg har nok handlet inn for lite i år også, som alltid, smiler en svært fornøyd Gulating-kjøpmann.
I tillegg til øl,bugner butikken hans av mye godt “tilbehør”. Potetgull, hotte sauser, spekemat og ikke minst masse forskjellige tonic, som er blitt en virkelig stor hit. Utstyr for hjemmebryggere kan han også hjelpe med.
–