Nå blir det igjen mulig for ølentusiaster å få nyte det tradisjonsrike norske eksportølet, brygget ved bl.a. E. C. Dahls allerede for over 100 år siden, men helt borte fra markedet (med noen få unntak) i mange tiår. Det så faktisk ut til at det en gang så populære eksportølet skulle forbli glemt. Men den gang ei: Onsdag ble Dahls Sterk Lager Eksport lansert i Vinmonopolets tilleggsutvalg (TU) på 0,33 liters flaske. Første batch er på 3000 liter, inklusiv noen fat til utebransjen.
Av Ulf Dalheim, publisert 6. oktober 2023
-Hvorfor vi relanserer et slikt øl nå? Fordi vi er veldig glade i det selv. Dette er noe av det beste jeg kan få i glasset, sier bryggeriambassadør Kristian Berger ved E. C. Dahls Bryggeri med et smil da VinPuls kommer på besøk for å sjekke ut ølnyheten. Han møter oss sammen med nyansatt distriktssjef for uteliv, Siv Jakobsen, som kan røpe at flere i utebransjen allerede har gitt uttrykk for at de vil ha det nye sterkølet i sitt ølutvalg på tapp.
-Det drikkes allerede mye lys lager, men dette eksportølet er mer komplekst. Det ligner litt på Dahls Pils drukket rett fra tanken, ufiltrert. Vi har hatt noen «søsken» ute, bl.a. Motorpsycho-ølet og noen mindre batcher rundt år 2000 som stort sett ble drukket av «lokalbefolkningen». Tror halvparten gikk til Svartlamoen. Men på flaske har vi ikke produsert eksport igjen før nå, forteller Berger.
Har en lang og broket historie
Export som øltype har en lang historie, men er mest kjent som en lys øltype som ble populær etter 2. verdenskrig og var i handelen inntil 1986. Da ble eksport, gjerne skrevet med x, erstattet av Gold Beer/Gull-øl og andre sterkøl-typer i samme skatteklasse. Litt flåset kan vi kanskje si at det norske eksportølet er ølet de fleste av dagens litt yngre ølnerder har hørt om, men kanskje aldri smakt.
Om vi ser bort fra exportølet som ble produsert i riktig gamle dager, så er historien om det norske eksportølet av noe nyere dato, utviklet og lansert etter andre verdenskrig, visstnok for å bringe hard valuta til Norge.
Mangel på korn gjorde at det i de første etterkrigsårene ble laget en lys undergjæret øl med en alkoholprosent på 2,5. Godtatt også av avholdsbevegelsen, selv om de helst ville vært den foruten. Så kom Bryggeriforeningen opp med gode argumenter om at eksport av et sterkøl kunne gi sårt tiltrengte penger til den norske statskassa. Og eksport ble det. Visstnok kunne man drikke norskprodusert export både i Washington og New York og på Copa Cabana i Rio de Janeiro.
Eksportølet ble etter hvert tilgjengelig og populært i hjemmemarkedet. Et godt øl med god kvalitet. Men over tid skjedde det tilsynelatende noe med omdømmet. Eksport fikk et «brunt» rykte, og ble mindre stuerent i befolkningen generelt. Så kom ordningen med at sterkøl kun måtte omsettes via Vinmonopolet. Men på denne tiden kjøpte ikke folk flest øl på Polet, så utover 1990-tallet minket interessen og ølet forsvant fra markedet.
Har en gjenkjennelig Dahls-aroma
De som liker Dahls Pils, vil fort kjenne igjen aromaen i det nye eksportølet. Det er brygget på Dahls-gjæren, som er selve sjela til bryggeriet. Man vil finne det klassiske isoamyl acetat- preget (bananaromaen, på folkemunne), som for mange er selve kjennetegnet på øl fra Dahls. Fargen er strågul til gylden. Alkoholstyrken og humlebitterheten er nå som før høyere, men likevel balansert og avstemt.
-Det er et øl som tåler mye forskjellig mat. Jeg synes det er viktig at bryggeriet lager noen øltyper som kan brukes på restaurant. Derfor har jeg kranglet til meg at det også skal tilbys noen fat av eksportølet til restaurantkunder, sier Siv Jakobsen. Hun har selv restaurantbakgrunn fra Eld, To Rom og Kjøkken og Troll.
-Jeg har allerede luftet det til noen interesserte og meldingen om at vi kommer med et eksportøl blir tatt godt imot. Jeg tror dette blir bra for markedet. Av de jeg har snakket med, så sier alle at de vil ha det, rapporterer Jakobsen.
Kristian Berger sier at Dahls Eksport primært var brygget for lansering på Vinmonopolet, men at selgerne tagg seg til en andel for utebransjen også. Ølet har allerede fått en pre-lansering på ølfestival i Bergen og på Trondheim Craft Beer Festival på Lager 11 nylig. Tilbakemeldingene var svært positive. Det ble brygget 3000 liter i første omgang, så får man ser hva som skjer videre. Det er det publikum som får avgjøre. Slår det veldig godt an vil bryggerne kaste seg rundt og brygge nye batcher.
-Mange har merket seg at dette ølet skulle lanseres nå, så interessen er absolutt til stede. Vi utvider Dahls-porteføljen med denne lanseringen, konstaterer Berger.
Et øl som passer utmerket til mye mat
Ifølge bryggeriets egen omtale passer eksportølet utmerket til tradisjonell norsk salt og fet kost. Andekjøtt er også et godt følge. Prøv det dessuten til fet fisk, samt bacalao er anbefalingen. Det et all-round ølfølge til svinekjøtt, men passer også til langtidsstekt oksekjake eller oksebryst. Prøv gjerne ølet til gode tacos. Harde og litt skarpe oster som comté eller gruyère er gode matcher til ølet. Men det vi synes passer aller best til Dahls Eksport er rakfisk, heter det fra bryggeriet egen presentasjon.
Ølet har en alkoholstyrke på 6,5% og 0,33 litersflaskene kommer med sort etikett med gullskrift. Elegant, og umiskjennelig trøndersk og dahlsk.
Som nevnt innledningsvis er Dahls Eksport lansert i Vinmonopolets tilleggsutvalg. Det er altså ikke standardvare i butikkene og det er heller ikke søkbart på Polets nettsider før minst en butikk har tatt det inn i sitt sortiment.
Slik bestiller du Dahls Eksport:
Kontakt din lokale butikk eller ta en telefon/mail til Vinmonopolets kundeservice – 22 01 50 00.
Oppgi varenr. 16397802. Prisen per flaske er kr. 39,90.