Nå blir det et større utvalg av øl på Vinmonopolet, og det blir flere spesialbutikker med ølfokus.
Det er den økte interessen for øl som gjør at Vinmonopolet nå både øker antall spesialbutikker for øl og fyller opp hyllene der med stadig nye ølsorter, melder Aperitif.
Det som begynte som to butikker, i Trondheim og Stavanger, finnes nå i åtte byer: Oslo Aker Brygge, Trondheim Bankkvartalet, Sandnes Kvadrat, Ålesund Stormoa, Tromsø Langnes, Molde, Bergen Storsenter og Kristiansand Lillemarkens. Før juleølet lanseres er også en butikk i Bodø City Nord rustet opp til å bli spesialbutikk innen øl.
-Det nye +ØL-konseptet innebærer at vi øker fra 250-300 produkter til 400-500 produkter, forteller kategorisjef Idar Sørensen i Vinmonopolet til Aperitif.
Han lover at de åtte butikkene som er utvalgt til å være polets spydspisser i kampen om ølkundene skal ha øl fra alle polutvalg og at de i høysesongene vil tilby flere enn 600 varianter.
De som kjøper øl på polet er en helt annen type kunder enn den gjennomsnittlige vinkunden, ifølge Sørensen.
-50 prosent av ølkundene er interesserte og kunnskapsrike. De er både interessert i brygging og ikke minst er de åpne for å prøve nye ølstiler, sier han.
I basisutvalget er det i dag 150 forskjellige øl. I de tidligere spesialpolbutikkene noe mer. Og med +ØL altså tre ganger så mye.
Sørensen sier at alle typer ølkunder skal få et tilbud, også med lokalbrygget øl. Butikkene som er valgt ut fordi de allerede har et kundegrunnlag for øl samt kompetanse hos de ansatte, skal dessuten bygges om med kjøleskap for øl.