Etter suksess med to Graffi-restauranter i Trondheim tar de tre gründerne nå restaurantkonseptet ut nasjonalt. Første etablering utenfor Trondheim blir i Tromsø, der Graffi skal åpne restaurant i et helt nytt lokale som nå bygges ved Hurtigrute- og hurtigbåtterminalen i Ishavsbyen.
Les også: Dette er den nye restauranten i Adressabygget
Lokalet ligger vegg i vegg med Petter Stordalens prestisjehotell Clarion The Edge i Tromsø.
-Vi har vurdert å gå nasjonalt med konseptet vårt i flere år allerede. Har sett på lokaler i Oslo og nesten signert leiekontrakt i Bergen. Men da denne muligheten i Tromsø dukket opp, la vi de andre planene på is inntil videre. Nå blir det full fokus på åpningen i Tromsø, som vil finne sted før sommeren 2018, sier Heidi Gjerdrum, den ene av eierne i Graffi-systemet.
Første Graffi kom i 2006
Hun sier at lokaliseringen på Frostneset i Tromsø er “bare sååå bra!”, så det var lett for Graffi-folket å si ja til å åpne restaurant der.
Den første Graffi-restauranten i Trondheim ble åpnet i Thomas Angells gate i 2006. Så kom Solsiden i 2010. Deretter flyttet man Graffi i Thomas Angells gate over til Carl Johan-lokalene i Nordre gate i 2014.
-Det har vært en hektisk periode med å bygge opp disse to restaurantene. Men nå fungerer det meste, og da har vi lyst til å se oss om etter nye muligheter. Akkurat nå er fokus på den forestående åpningen av Rot Vin & Brød i Adressabygget, som vi håper skal være i gang første uke i november. Men deretter skal vi jobbe for fullt med Tromsø-åpningen, sier Gjerdrum.
-Må ha riktig tempo
Hun røper at de også vl sjekke ut mulige lokaler i Bergen og Stavanger fremover.
-Men nå skal vi ta Tromsø først. Det blir en liten test på om konseptet vårt også fungerer utenfor Trondheim. Vi er i full gang med å lete etter gode folk som kan jobbe ved restauranten. Vi vil naturligvis være der selv også i perioder, men vi er helt avhengig av å finne folk som kan drive det godt uten at vi er der.
-Hvor raskt kan det bi noe i f.eks. Bergen og Stavanger?
-Vi hadde som sagt et lokale på hånden i Bergen, men la det på is da Tromsø dukket opp. Vi må gjøre ting i det rette tempoet. Vi har brukt tid på å utvikle Graffi også i Trondheim. Men nå ser vi at det fungerer bra. I juni, juli og august har vi f.eks. satt nye omsetningsrekorder hele tiden ved Graffi Solsiden, sier Heidi Gjerdrum.