Michelin-inspektørene har fortsatt sansen for Norge. Mandag ble det fem nye stjerner til norske restauranter. Trondheim fikk nok en stjernerestaurant da Speilsalen på Britannia meget fortjent ble innlemmet i det gode selskap. I tillegg gikk trønderen Sven-Erik Renaa fra en til to stjerner for sin Stavanger-restaurant Re-Naa.
Spekulasjonene har flommet de siste ukene, og et titalls norske restauranter har blitt nevnt som mulige stjernekandidater. Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø og Lindesnes har alle restauranter det har surret rykter om. Hvem får sin første stjerne, kan noen miste stjernen de allerede har, og er det mulig at Norge får sin første to-stjerner?
Dobbelt til Omakase
Fasit ble at fire nye norske restauranter ble innlemmet i det gode selskap: Speilsalen (Trondheim), Omakase (Oslo), Bare (Bergen) og Under (Lindesnes). I tillegg rykket trønderen Sven-Erik Renaa opp fra én til to stjerner med sin nye utgave av Re-Naa.
Re-Naa er nå den best plasserte norske restauranten i Michelin-guiden ettersom 3-stjerneren Maaemo i Oslo for tiden er stengt og Michelin derfor har tatt restauranten ut av guiden.
Verdt å merke seg er at Michelin-guiden også har tatt inn Britannia hotel i hotelldelen av guiden. Britannia er belønnet med et “slott”, som i realiteten er det samme som én stjerne for restaurantene.
-Herlig å skrive historie
-Dette er helt enormt. Jeg har tenkt lenge på at vi ikke hadde vært åpen lenge nok til å få stjerne allerede nå. Alle disse flinke kokkene rundt omkring som jobber steinhardt over lang tid for å oppnå dette, og så skjer dette med Speilsalen etter bare 8-9 måneder. Vi hadde jo satt oss som mål at vi skulle ha en stjerne innen tre år etter åpning. Og så kom den allerede nå. Men det er herlig å skrive historie også, sier Christopher W. Davidsen, daglig leder og naturligvis kjøkkensjef ved Speilsalen.
Alle de åtte norske restaurantene som hadde stjerner fra før beholdt sine, også Bent Stiansens Statholdergaarden som nå har hatt stjerne i 23 sammenhengende år. Unntaket er Maaemo som (midlertidig) er ute av guiden fordi de akkurat nå er stengt før flytting til ny lokasjon.
De ti norske stjernene fra Michelin i 2019 var før mandagen fordelt på seks stjerner til fire restauranter i Oslo (Maaemo, Galt, Kontrast og Statholdergaarden), to til restauranter i Stavanger (Re-Naa og Sabi Omakase) og to i Trondheim (Credo og Fagn).
Etter mandagens utdeling er antall utdelte stjerner (12) fordelt på 11 restauranter. Og åtte av stjernene befinner seg utenfor Oslo (Lindesnes, Stavanger, Bergen og Trondheim). Neste år kan Smak i Tromsø være en sterk kandidat, kanskje også Røst Teaterbistro i Trondheim.
-Helt vanvittig, mente Sven-Erik Renaa
-Jeg ble kjempeglad da det ble annonsert to stjerner til Re-Naa. Jeg visste at vi er på riktig nivå. Og hvor mye bedre vi er blitt etter den første stjernen. Så derfor har jeg vært glad over å høre fra gjester og andre at vi fortjente en ekstra stjerne. Men å faktisk få den. Det er helt vanvittig, sier Sven-Erik Renaa.
Det er nå 62 restauranter i Norden med stjerne i Michelin-guiden for 2020. To av dem har tre stjerner, Frantzen i Stockholm og Geranium i København. Bak der følger 13 restauranter med to stjerner og 47 restauranter med én stjerne. I tillegg kommer 30 restauranter med BIB Gourmand-status.
Introduserte ny pris
Michelin benyttet også utdelingen i Trondheim til å introdusere en ny pris. I fjor delte de ut bærekraftsprisen for første gang, til Heidi Bjerkan ved Credo. Årets nyvinning var en slags velkomst- og servicepris. Hensikten bak denne prisen er å fortelle at et restaurantbesøk ikke bare handler om kokkene, som i mange land er blitt «superstars», men å vise at helhetsopplevelsen til gjestene er svært viktig.
Bærekraftprisen gikk til Magnus Ek ved Oaxen Krog og Oaxen Slip i Stockholm. Serviceprisen gikk til Tina Kragh Vildgaard, Jordnær restaurant i København. I tillegg fikk Rasmus Kofoed ved Geranium i København «Chef mentor award». Credo var blant flere som i år fikk en liten grønn «femkløver» for arbeidet med bærekraft.
Serviceprisen ble delt ut av Camilla Lunelli, representant for den italienske Lunelli-familien som bl.a. eier det velkjente vinhuset Ferrari, kjent som «Italias Champagne». Ferrari er en av hovedsponsorene for Michelin-guiden.
Årets nye stjerner
Nye stjerner i år ble utdelt til:
Etoile (Stockholm), Omakase by Vladimir Pak (Oslo), Dill (Reykjavik), Bare (Bergen), Inari (Helsinki), Speilsalen (Trondheim) og Under (Lindesnes).
To stjerner ble gitt til:
Alchemist (København), Aloe (Stockholm), Renaa (Stavanger) og Jordnær (København).
Alchemist gjorde som Maaemo i sin tid, gikk rett til to stjerner.
Etter utdelingsseremonien i Olavshallen, som var et lukket arrangement for ca 500 inviterte gjester, var det avslutningsparty på Britannia, med masse gode viner og mat i utrolige varianter laget av både hotellets kokker og flere av de andre restaurantene i Trondheim. Og naturligvis fortsatt med sterkt fokus på lokale råvarer.
Vel blåst, Trondheim!
Dermed kunne Visit Trondheim og alle andre involverte trekke et lettelsens sukk etter en hektisk, men godt organisert «oval weekend» hvor tilreisende gjester har fått oppleve Trondheim og omegn fra sin mest spennende og beste side.
Og hvor byens befolkning og har fått ta del gjennom en lang rekke happenings, fra Ferrari-lunsjen lørdag med VinPuls på Royal Garden, via boblende lørdag med dj i Vinbaren på Britannia, ekstra åpningskveld på Fagn søndag med en rekke vin- og matskribenter som gjester. Også Spontan gjorde noe ekstra ut av søndagskvelden. Og ikke minst hadde vi stor-arrangementet «Trondheim – Home of Nordic Flavours» på Clarion Brattøra der syv av byens kokker presenterte hver sin fenomenale rett for 350 gjester.
Utdelingsseremonien i Olavshallen ble streamet på nettet, og flere av byens utesteder inviterte folk og gjorde noe ekstra også ut av det, bl.a. Jossa og Sellanraa. Også sentrale politikere møtte opp i Olavshallen. På scenen var både trondheimsordføreren og næringsministeren blant talerne, og i salen vanket mange lokale politikere. Komikeren Thomas Gjertsen var årets konferansier.
P.S. Le Guide Michelin ble introdusert for første gang i Paris i 1900. De to brødrene som drev dekkfabrikanten Michelin lanserte da en guide hvor folk kunne finne gode restauranter, overnattingssteder og serviceverksteder for bilene sine. Hensikten med guiden var å oppfordre til å reise og å bruke bilen, i håp om at det medførte økt omsetning av bildekk. 120 år etter den første utgaven er nok restaurantguiden mer kjent internasjonalt enn dekkene.