-Blir syk av Vectura-problemene

Tusenvis av polkunder har uten begrunnelse fått sine bestillinger strøket av distributøren Vectura de siste årene pga kapasitetsproblemer ved deres nye anlegg utenfor Oslo. Dette til tross for at vinene beviselig har vært på lager. Gjennom koronapandemien har problemet forsterket seg, både for private og restauranter. Nå rammes også Vinmonopolets butikker, med tomme hyller og utsolgtplakater. – Jeg blir kvalm og uvel bare noen nevner navnet Vectura, sier en polansatt til VinPuls.

Av Ulf Dalheim, publisert 14. januar 2022

Diskusjonene har vært heftige på sosiale medier omkring Vecturas leveringsproblemer gjennom mer enn to år nå. Viljen til å rydde opp har tilsynelatende vært fraværende. Bestiller du en hel kasse av produktet du ønsker deg, kan det være at den leveres, men som oftest forsinket. Ønsker du kun en eller to flasker av et produkt, er sannsynligheten stor for at Vectura ikke plukker nettopp dine viner i det hele tatt. Bakgrunnen er at de har lagt opp til at roboter skal gjøre dette arbeidet, og lagerlokalene er ikke innredet for dette og de mekaniske robotene er heller ikke “programmert” til å plukke ut enkeltflasker fra kasser.

De ansatte ved Vinmonopolets butikker begynner etter egne utsagn å bli skikkelig lei av leveringsproblemene fra Vecturas side. Lenge var det mest klager fra kunder som hadde bestilt BU-varer de fikk høre, men de siste månedene har de selv fått problemene rett i fanget, med både store forsinkelser og varer som ikke kommer.

-Det sliter skikkelig på arbeidsdagene våre. Vi blir kroppslig syke av det. Av og til blir jeg kvalm og uvel bare noen nevner navnet Vectura, sier en fortvilt polansatt i Trondheim. Mange av kollegene har det på samme måte.

Poldirektør: Trodde ikke det han så

Bladet Kapital har laget flere større reportasjer om Vectura-problemet de siste årene. I en større reportasje i dagens Kapital-utgave skriver journalist Fredrik Grønningsæter at direktøren for kategori og innkjøp i Vinmonopolet trodde knapt sine egne øyne da deres største leverandør, Vectura, slettet bestillinger på 325 000 liter i romjulen. Ifølge bladet medgir Vinmonopolet at de er maktesløse overfor leverandøren, som eies av den nye alkoholgiganten Anora Group, som igjen er resultatet av en fusjon mellom Arcus og Altia.

Ifølge Vinmonopolets omsetningstall solgte de totalt 118,4 millioner liter i 2021, en vekst på 2,9 millioner liter fra 2020. Det er over to prosents vekst fra forrige rekordår, 2020. Bakteppet for dette svimlende salget er selvfølgelig den pågående koronapandemien. Perioder med stengte grenser, og dermed også stengte taxfree-butikker, samt serveringsstopp, har for alvor fått frem monopolet i Vinmonopolet.

Mens salget har eksplodert, har det i kulissene pågått en maktkamp mellom Vinmonopolet og dets største leverandør Vectura. Kapital har skrevet flere artikler om hvordan Vectura siden mars 2020 har kansellert mangfoldige tusen ordrer fra polets bestillingsutvalg, til tross for at flaskene har vært tilgjengelige på deres lager.

I Norge er det i hovedsak tre distributører som leverer 99 prosent av alle varene til Vinmonopolet. Det er Skanlog, Cuveco og Vectura. Av dem er Vectura desidert størst.

Slik ønsker Vinmonopolet og deres ansatte at kunder skal bli møtt når de besøker butikkene: Velfylte hyller og ingen utsolgtsituasjon. Denne høsten har dette vært mer unntaket enn virkeligheten. Foto: UD

Slettet ordrer for 100 millioner i 2020

Siden pandemien startet i mars 2020 har forholdet mellom Vectura og Vinmonopolet stadig blitt verre, og årsaken er at Vectura har hatt store problemer med sitt helautomatiserte lageranlegg på Gjelleråsen utenfor Oslo. Anlegget, som i sin tid hadde en prislapp på 1,2 milliarder kroner, har ikke maktet å ta unna det økende volumet som har kommet under pandemien.

I løpet av 2020 ble det ifølge Kapital slettet ordrer på vinflasker for nesten 100 millioner kroner. I 2021 har det bare blitt verre, og mot slutten av året brøt Vectura alle rekorder i negativ forstand. Ifølge ny statistikk fra Vinmonopolet slo Vectura en historisk rekord i sine systemer, da de kunne skilte med en leveringspresisjon på under 30 prosent. Til sammenligning ligger Skanlog og Cuveco jevnt på mellom 80 og 90 prosent.

– Nå har jeg jobbet i Vinmonopolet i snaut åtte år, og jeg har mange års erfaring fra lignende jobber, og jeg har aldri sett maken. Dette er all-time low fra en distributør. I alle andre bransjer hadde ikke dette gått, sier direktør for kategori og innkjøp i Vinmonopolet, Geir Mosether til Kapital.

-Taler for døve ører

Mosether forteller at Vectura så å si hele høsten konstant har vært to til tre dager på etterskudd med leveranser. I desember fikk kunder over hele landet oftere og oftere oppleve utsolgtskilt på polets hyller. Etter hvert gikk det så langt at skiltene poengterte at deres største leverandør hadde leveringsutfordringer.

– Har dere prøvd å få til en løsning med Vectura?

– Det som skjer, er at systemet deres er totalt overbelastet, men likevel kjører de på 110 prosent hele tiden. Dette handler om det høye volumet under pandemien, og når du ikke har en skalerbar logistikk, skjer det som har skjedd. Jeg har tatt opp med dem gjentatte ganger at det må på plass noen strukturelle endringer.

Men ifølge Mosether taler han for døve ører: – Ingenting skjer.

Vectura-lageret i Destilleriveien 11 på Hagan utenfor Oslo slik Vectura presenterer det på sin egen nettside.

Nektet å levere 325 000 liter

Det som derimot har skjedd, var at i romjulen tok Vectura striden et steg lenger. Nektet å ta bestillinger. Da omtalte kapital.no at Vectura hadde slettet bestillinger fra Vinmonopolet som var lagt inn etter julaften. Ifølge Vectura dreier dette seg om bestillinger på 325 000 liter. Vinmonopolet mener det er et forsiktig anslag, og har opplyst til Kapital at slettingen i romjulen førte til at om lag 50 prosent av polets assortiment ikke begynte å få påfyll før etter 1. januar. Kunder i butikkene før nyttår opplevde at varene de ønsket å kjøpe ikke var tilgjengelig. Slettingen rammet 246 butikker, opplyser Vinmonopolet.

Bakgrunnen for slettingen skal være den varslede avgiftsøkningen som trådte i kraft 1. januar. Vectura mener at varene som Vinmonopolet har bestilt i romjulen er varer som skal selges først på nyåret, mens de må betale avgiftene som er gjeldende på faktureringstidspunktet. Direktør Ødelien i Vectura gav følgende begrunnelse da Kapital første gang omtalte saken i romjulen:

– Vectura håndterer avgiftene for alle våre importører. Det blir en kostnad på opp mot en million kroner for oss, mens Vinmonopolet tar nye priser for varene fra 1. januar. Vectura mener at de avgiftene som gjelder ved levering og fakturering er avgifter Vinmonopolet må betale.

– Vinmonopolet spekulerer i stedet for å levere på de nye bestillingene leverte de varer som de hadde i backlog (red.anm. = etterslep).

Ødelien påpekte også overfor Kapital at han mente Vinmonopolet nærmest spekulerer i å bestille opp mye varer rett før en varslet avgiftsøkning.

Vil ikke straffe importørene

Dette er en påstand Mosether stiller seg totalt uforstående til.

– Vinmonopolet har aldri, og kommer aldri, til å spekulere i den typen “kremmerskap”. Det er riktig at vi skal drive forsvarlig, men vi er 100 prosent eid av staten, og den slags er ikke innenfor vår rolle.

Grepet Vectura tok med å nekte å levere varer gjaldt til og med bestillinger fra kunder som allerede hadde betalt for varene sine på nett. Ødelien påpekte at dette er noe Vinmonopolet må fikse selv.

– De må registreres på nytt. Det er opp til Vinmonopolet hvordan de vil håndtere dette.

På spørsmål til Vinmonopolet om hva de skal gjøre med dette, svarer Mosether oppgitt til Kapital at de bare må bestille opp på nytt. De har ingen sanksjonsmuligheter overfor Vectura, siden kontrakten er med grossistene, altså alle importørene. Det er de som er forpliktet til å levere presist, og om de ikke overholder kontrakten, kan de miste avtalen med Vinmonopolet

– Vi diskuterer dette mye internt, men problemet er at vi ikke kan straffe dem for dette. Det er ikke hos dem problemet ligger, og de blir da en uskyldigtredjepart. Det vil vi ikke gjøre.

Ikke problemer etter bytte av leverandør

Kapital er kjent med at mange småimportører er misfornøyde og til dels fortvilte etter snart 18 måneder hvor de har opplevd at bestillinger på produktene deres har blitt slettet. Mange tør derimot ikke å gjøre noe med det. Andre aktører, med litt mer finansielle muskler, har tatt grep.

– Vi har opplevd leveringsproblemene i Vectura, og vi byttet til Skanlog i oktober. Vi har nok solgt mer i høst enn vi ville gjort om vi hadde blitt igjen i Vectura. Etter at vi byttet har vi ikke hatt de samme problemene, forteller hovedeier av Det Norske Brenneri, Kjetil Holta.