Calle Fegth tråkker opp nye stier

Restaurantgründer og vinskaper Calle Fegth er i ferd med å ta nye veivalg. Etter to år med koronarestriksjoner og nedstengninger satser han nå med en ny batch av sitt «Jodelwasser», en frisk og sprudlende «wine spritzer» på boks. Samtidig girer han også opp fokuset på sine kjente rieslingviner fra Rheingau i Tyskland. En ny rødvin er på trappene, muligens også en sekt. For å gi produktene større distribusjon innen Horeca skifter han importør fra Better Wines til Haugen Gruppen.

Av Ulf Dalheim, publisert 9. mars 2022

-Jeg hadde mange planer og mye på gang før koronasmellen kom i mars 2020. Da måtte det meste settes på vent. Men nå ser jeg mange muligheter igjen. Det mangler ikke på prosjekter, sier en entusiastisk Calle Fegth.

I Trondheim er moldenseren Carl Birger Fegth mest kjent som gründer av Restaurant Credo sammen med Heidi Bjerkan og Tor Skjølberg i 1998. De klarte å gjøre restauranten til en attraksjon som trakk gjester fra både fjern og nær. Mange internasjonale toppnavn innen vin kom til Credo for å presentere sine viner til Norges mest spennende mat- og vinkombinasjoner.

I ettertid er det kanskje nettopp etableringen av Credo og det ekstreme kvalitetsfokuset trioen bak restauranthuset i Ørjaveita hadde, som la grunnlaget for at Trondheim tyve år senere er blitt Norges kanskje fremste matby.

«Riesling-kongen» med nye produkter

Under og etter Credo-tiden har Fegth skapt seg et navn som en av verdens fremste rieslingkjennere. I Tyskland kalles han bare «Riesling-König Calle». I Sverige har han mat- og vinaktiviteter både i Åre og på Gotland.

I påvente av å kunne åpne opp igjen driften av baren og restauranten han har på Gotland er det nå fullt fokus på lansering av drikkevarer. Calle Fegth klarte faktisk å avvikle en slags lanseringsturne for «Jodelwasser» i fjor høst, hvor både Stjernekamp-vinner Bjørn Tomren og det svenske dixielandorkesteret Louisiana Avenue deltok. Men så kom det nok en nedstengning og utrullingen av det nye produktet måtte vente.

Nå er fjerde batch av «Jodelwasser» tappet på 30 000 bokser med 25 cl hvor betegnelsen er «Sparkling wine spritzer». Perfekt å slå opp i et glass fullt av isbiter når du er tørst og partysugen. Calles nyeste utgave av «Jodelwasser» er en miks av hvitvin, tonic og juice fra rabarbra og aronia (svartsurbær). Ifølge Wikipedia er sistnevnte fulle av antioksidanter – og brukes derfor i juice, vin, likør, saft, syltetøy eller som naturlig fargestoff.

Calle Fegth og produkter som er i hans portefølje hos Haugen Gruppen og Det Norske Brenneri. Foto: UD

Stjernekamp og jodling

Navnet på produktet dukket opp etter at Calle sammen med Stjernekamp-vinner Bjørn Tomren og operasangeren Halvor Djupvik (bror av The Voice- (2012) og Stjernekamp-vinner (2020) Knut Marius Djupvik) for moro skyld hadde prøvd ut noen vindrinker. -Denne drinken får deg jo til å jodle, utbrøt Bjørn Tomren, selv en dyktig jodler. Ut av det kom navnet «Jodelwasser».

Med navnet i (og på) boks startet Calle Fegth arbeidet med å utvikle det vinøse sprudlevannet sitt. Flere av hans bartendervenner i Stockholm kom med innspill, og like før koronapandeminen brøt ut hadde han den første miksen klar. De to første batchene ble prøvd ut på forskjellige barer i alpene der skiinteresserte Calle har flust opp med kjente, både bak bardiskene og blant de mellom-europeiske skistjernene. Parti nr. tre kom i fjor høst, og nå er altså en fjerde utgave klar. Nok en gang er den utviklet og forbedret, mener Calle. Boksene er å få på Vinmonopolet (pris kr. 48,00). Du finner den nok også i utvalgte barer på gode skisteder.

Ved siden av sine hvite og røde viner, har kalle også utviklet en bitter, med det spesielle navnet «Two Grumpy Old Bastards Bitter» . Den selges på 50 cl flaske (kr. 388,90) og i tre-pack (3×2 cl) for 99,90 kroner på Vinmonopolet. Beregnet på afterski den også, skulle vi tro. Den er laget i samarbeid med Det Norske Brenneri og har et smaksbilde mot malurt, kvann, ryllik, balsam, mynte og sitrus. Full av urter med andre ord. Alkoholprosenten er på 41,3.

Vinene har fortsatt hovedfokus

Tross lansering av sparkling wine spritzer og bitter, er det fortsatt vinene som er Calle Fegths hovedfokus. Calles Riesling på flaske og BiB er i løpet av koronaårene forsvunnet ut av basisutvalget, men er fortsatt listeført i svært mange butikker. Det er også Calles Jazzriesling som i sin tid ble laget til 50-årsjubileet for Molde Jazz. Calles Rosa Spätburgunder er også med videre. Den ble lansert på 75 cl flaske i fjor, men Calle vurderer å gå tilbake til konseptet «En Liters Råsa», for mange har etterlyst 1-litersvarianten.

Calles Côtes du Rhône er faset ut, men blir mest sannsynlig erstattet med en ny, tysk rødvin, en spätburgunder (pinot noir). Calle har funnet noen gode fat med 2020-årgangen av den hos sin samarbeidspartner Weingut Mehrlein i Rheingau. Hva skjebnen blir for hans Mittelheimer Edelmann Riesling Spätlese Trocken og Mittelheimer Goldberg Riesling Spätlese, som begge ble lansert på magnumflasker, er ikke helt avklart. Og så har han altså tanker om at det kanskje bør komme en tysk sekt i porteføljen.

-Vi snakket om å lansere en Calles sekt allerede for ti år siden. Men da var vi usikker på om markedet for en slik vin var der. Nå er tysk sekt virkelig i skuddet, så da begynner det å bli aktuelt å komme med en sekt, sier Calle.

Skifte av importør etter 15 år

Da han lanserte sin første årgang av Calles Riesling 2007, var Better Wines hans importør og samarbeidspartner. Men etter 15 år hos denne importøren har Calle Fegth fra mars i år valgt å skifte til ny importør, Haugen Gruppen.

-Min bestselgende vin var falt ut av basisutvalget. Jeg følte at jeg måtte prøve noe nytt, finne en importør som kan nå bredere ut i markedet. Dette skal jo gi meg litt å leve av også. Haugen Gruppen er mye sterkere i Horeca-markedet (hotell- og restaurant). Men vi skilles som venner, forklarer Calle Fegth.

Det bekreftes av hans samarbeidspartner gjennom de siste femten årene, Better Wines:

-Alt har sin tid. Det er blitt mer og mer produkter på markedet, og Calles produkter har dessverre blitt delistet pga. salgsvolum. Calle føler at Haugen gruppen har et større og bredere salgsapparat på restaurantsiden. Vi skilles som gode venner og ønsker Calle all videre suksess, sier adm.dir. Geir Sviland i Better Wines.