Feddie Ocean Distillery, et whiskydestilleri på øya Fedje i Hordaland, heleid av kun kvinner, henter inn en toppleder med tung erfaring innen merkevareledelse, markedsføring og samfunnsansvar for å ta selskapet inn i en ny vekstfase. Aina Lemoen Lunde kommer til Feddie fra toppjobb i DNB. Destilleriet har nå 1200 tønner med whisky liggende klare for lansering av whisky fra Fedje internasjonalt.
Av Ulf Dalheim, publisert 5. desember 2024
Feddie Ocean Distillery er Norges eneste økologisk sertifiserte whiskydestilleri, eies av 1050 kvinner, blant dem flere fra Trøndelag.
Etter noen år i markedet med prisvinnende gin og akevitt, lanserte destilleriet sin første whisky i november, og står nå med 1200 whiskytønner på lager, klare for vekst og senere eksport.
–Jeg er imponert over hva Feddie har klart å skape med et unikt investornettverk for kvinner og internasjonal anerkjennelse av kompetanse og produkter. Det blir utrolig spennende å få bli med på dette norske merkevareeventyret, sier Aina Lemoen Lunde i en pressemelding.
Samfunnsansvar i kombinasjon med vekst
Lunde kommer fra stillingen som Executive Vice President i DNB, hvor hun blant annet ledet arbeidet med #huninvesterer – en satsing som har endret investeringslandskapet for kvinner i Norge. Hun er kjent for å kombinere kommersielle mål med samfunnsansvar, en erfaring hun nå tar med seg til Feddie.
-Aina har akkurat den bakgrunnen vi ønsker oss for å ta Feddie videre og ut i verden. Feddie vil gjøre en forskjell med mer enn økologisk håndverksbrennevin. Vi vil bidra til at flere kvinner tør å ta risiko,
investere og eie, for en modigere og mer likestilt fremtid. Og vi vil være med på å utvikle et livskraftig øysamfunn på Fedje. Aina har en unik kompetanse for å skape en lønnsom virksomhet med et tydelig verdifundament, sier gründer og hovedaksjonær Anne Koppang i Feddie Ocean Distillery.
Bred erfaring og internasjonalt blikk
Med en karriere som inkluderer globale giganter som Coca-Cola og Leo Burnett, og norske aktører som PR-operatørene og Bryggeriforeningen, bringer Aina Lemoen Lunde med seg solid erfaring innen markedsføring og ledelse. Hun har bred styreerfaring fra selskaper som DNB Eiendom og Funding Partner. I år fullførte Lunde Advanced Management Program ved Harvard Business School.
–Feddie har alle forutsetninger for å lykkes, og verden er nå i ferd med å oppdage Norge som whiskyproduserende region. Å styrke destilleriets unike posisjon i Norge og videreutvikle grunnlaget for å etablere Feddie som en internasjonal aktør, er en oppgave jeg virkelig gleder meg stort til å ta fatt på, sier Lunde.
Fakta:
Aina Lemoen Lunde (49)
- Påtroppende CEO, Feddie Ocean Distillery
- Kommer fra stillingen som Executive Vice President i DNB, som leder for Konsern Merkevare, Markedsføring og Salg.
- Harvard Business School Alumna (AMP) og mastergrad fra BI.
- Initiativtaker og ansvarlig for #huninvesterer.
- Omfattende erfaring fra markedsføring, salg og ledelse i selskaper som The Coca-Cola Company, Leo Burnett, Burson-Marsteller, Bryggeriforeningen, PRoperatørene, Cubus og DNB. Styreerfaring fra blant annet DNB Eiendom og Funding Partner.
- Fast gjesteforeleser på BI og forfatter av flere fagbøker.
Om Feddie Ocean Distillery
- Etablert i 2018 av Anne Koppang, som har utviklet rundt 35 restauranter og barer inkl. Olivia-kjeden, samt er medeier i David Andersen.
- Norges eneste økologiske whiskydestilleri
- 1050 kvinnelige investorer
- Kombinerer samfunnsansvar med høy kvalitet og bærekraft
- Bidrar til utvikling av øya Fedje med nye arbeidsplasser og nye næringer