Verdens beste whisky – fra Norge!

Hun bygget opp de suksessfulle restaurantkjedene Druen og Olivia, og sto bak steder som Druen, Brukbar, Barmuda, Tre Kråker og Pizza & Sånt på Torvet og på Solsiden i Trondheim. Nå vil gründer Anne Koppang jobbe frem verdens beste whisky, laget i det lille øysamfunnet Fedje på Vestlandet. Så langt har hun med seg 67 investorer, alle kvinner, blant dem også Nina Karlsen på Søstrene Karlsen.

Av Ulf Dalheim, publisert 15. oktober 2020

Tirsdag var Anne Koppang på besøk i Trondheim, bl.a. for å presentere første lansering fra Feddie Ocean Distillery, som er navnet på Fedje-prosjektet. Det er en gin lansert under navnet «Nine Sisters Let it be Gin». Den ble lansert på Vinmonopolet 1.september i år og har alt solgt i 5000 flasker. Etiketten viser «søstre» som svømmer i høye bølger.

Ægir, bror av vinden og ilden

Navnet på gin’en er hentet fra norrøn mytologi. Fra jotun Ægir, bror av vinden og ilden, og kjæreste med Ran som visstnok fisket opp druknede sjømenn i garnet sitt. Sammen hadde Ægir og Ran ni døtre, som var bølgene, derfor navnet og denne etiketten.

Men gin-lanseringen er bare et første steg mot verdensberømmelse for Feddie Ocean Distillery. For det er store planer og internasjonale ambisjoner for dette destilleriet. Noen av de beste folkene i bransjen er hentet til øya Fedje, med kun 424 innbyggere (tall fra januar 2020). For å komme dit må du kjøre rundt 70 kilometer langs kysten nordover fra Bergen, og deretter ta ferje i 30 minutter fra Sævrøy.

“Destinasjon Fedje”

Men går det som Anne Koppang har tatt ordføreren i Fedje kommune i hånda på, så vil stedet om fem år ha 729 innbyggere, ha stoppet fraflytningen og være et attraktivt reisemål. Ikke bare pga av destilleriet, men også fordi folk da vil finne et unikt nybygd hotell der, tegnet av den kjente kanadiske arkitekten Todd Saunders. Samt at det på øya være mulig å delta i og oppleve mye på kulturfronten. Målet til Anne Koppang & Co er å hente inn 50 millioner kroner totalt.

Den første batchen med whisky er alt på fat, brukte bourbon og sherryfat. Tilbakemeldinger fra whiskyeksperter som har smakte har vært entusiastisk.
Foto: Feddie Ocean Distillery.

-Ja, vi tenker stort, innrømmer Anne Koppang. Målet er 200 000 flasker whisky i året. Og vi skal satse på India, verdens største whisky-marked. Vi skal lage et aldri så lite eventyr der ute på Fedje. Det handler ikke bare om destilleriet, men like mye om «Destinasjon Fedje». Lage en ramme rundt det hele som gjør at folk kommer dit for å besøke destilleriet, bo på det spesielle hotellet, spise god mat og opplevde kultur.

Måler er å hente inn 50 millioner

Det er allerede investert 13,5 millioner kroner i destilleriet som ligger i tidligere Fedje Mekaniske verksted. En søknad om samme sum fra Innovasjon Norge er allerede innsendt, samtidig som en ny emisjon for å hente inn nye 25 milloner kroner er planlagt. Men kanskje vil denne emisjonen settes litt på vent hvis Innovasjon Norge stiller opp.

De 67 kvinnelige investorene som allerede er med har måttet gå inn med minst 50 000 kroner hver. Nå står 25 nye kvinner på venteliste for å få komme med.

-Vi klarte å hente inn 13,5 millioner kroner i april i år, midt under den verste koronakrisen, forteller Anne Koppang som etter delvis å ha solgt seg ut av Olivia-kjeden i 2015, sammen med sine «medsøstre» har drevet restauranten Asia på Aker Brygge i Trondheim, i de opprinnelige Druen-lokalene.

I august i år åpnet hun dessuten restauranten Frenchie på Solli Plass i Oslo. Et maksiminimalistisk fransk bistro-konsept med inspirasjon fra den franske kolonitiden. Også Frenchie kan bli et kjedekonsept med tid og stunder.

Starten var en konkurs

Anne Koppang med første lansering fra Feddie Ocean Distillery: Nine Sisters Let it be Gin, som har vært tilgjengelig på Vinmonopolet fra september i år. Foto: UD

-Men hvordan kom dette med Fedje egentlig i gang?

-Det startet med at jeg gikk inn som finansiell investor i et bryggeriselskap som hadde bryggeriplaner i Oslo, på Voss og på Fedje. I dette selskapet lå også planene om et destilleri, så akkurat det med whiskydestilleri var opprinnelig ikke min ide. Det ble forsøkt å hente penger til et whiskydestilleri for noen år siden, men tredje gang man skulle hente inn penger sa eierne nei. Dermed ble det konkurs. Jeg hadde kontakt med bostyret og endte opp med å kjøpe bryggeriet og konkursboet på Fedje. Jeg hadde Olivia-penger å bruke på dette, og satte i gang i fjor sommer. Og ja, vi sa tidlig at vi skulle lage verdens beste whisky!

Craig Brownhill er destillatør ved Feddie Ocean Distillery. Han flyttet til øya Fedje på vestkysten av Norge fra Edinburgh i Skottland sammen med kjæreste, hund og sin trombone.
Foto: Feddie Ocean Distillery

Den første Anne Koppang hentet inn for å drive frem whisky-prosjektet var destillatøren Craig Brownhill fra Skottland. Kun 24 år, men veldig opptatt av å finne nye veier innen whiskyproduksjon. Deretter fikk hun med seg Therese “Tessa” Storebø Østervold, som har stor fagkompetanse på gin. «Hun er helt rå», som Anne uttrykket det.

«Tessa» er stril, vokst opp med havet og bor nå i campingvogn inne i en av de fire store hallene ved det 3100 kvm store, tidligere mekaniske verkstedet. Tomta rundt er på hele 11 mål. Når hun skal på jobb padler hun hver dag fra maskinhallen, hvor “husvogna” står, til destilleriet.

Den tredje bæreplanken i destilleriprosjektet er svenske Jan Groth, whiskyekspert og forfatter, samt grunnlegger og leder av World Whisky Forum. Han er ansatt i en 50 prosent-stilling.

I tillegg har Anne Koppang hentet inn dyktige kvinner fra sitt store nettverk, og deres nettverk igjen. Styreleder er Camilla Helena Andersson. Blant investorene er Berit Svendsen (Vipps), Elisabeth Grieg (fisk og shipping) og Helene Barnecow (Microsoft Sverige). Da emisjonen i april i år ble satt i gang kom også tre kvinnelige bankdirektører inn. Det er altså mange kvinner som har tent på prosjektet og ideene hennes, per nå 67 totalt.

Bestevenninnene og med-gründerne i Druen og Olivia, Kristin Gjelseth og Gry Holm, er naturligvis også involvert. Anne Gro Gulla, ekspert på merkevarebygging med bakgrunn fra bl.a. Coca Cola og Telia er en annen viktig person i prosjektet.

Therese «Tessa»Stirebø Østervold har flyttet inn i en av de gamle maskinhallene ved nedlagte Fedje Mekaniske verksted med sin campingvogn. Hun står bak den første lanseringen fra destilleriet, “Nine Sisters Let it be Gin”.
Foto: Feddie Ocean Distillery

Kvinner som eier noe har stor kraft

-Hvorfor bare kvinner?

-Hvorfor ikke, svarer Anne. Jeg er vant til å gjøre ting sammen med kvinner. Det funker bra i en slik konstellasjon. Det er gøy å skape fellesskap sammen med likesinnede, lage nettverk og diskusjonsfora. Vi trenger at flere kvinner ønsker å investere. Damer som eier noe, og som vil lykkes med det, har ofte større drivkraft enn menn. Denne kraften er større enn jeg trodde. Og damer liker også whisky!

All produksjon på Fedje vil være økologisk. Frem til nå er malten hentet fra Tyskland og Danmark, med Feddie Ocean Distillery har nå kontakt med et par på Kongsvinger som vil produsere økologisk urmalt.

-Bærkraft er viktig for oss alle. Alle ansatte skal bli involvert i det. Også det å være økologisk er viktig, understreker Anne Koppang.

Seks gin-varianter med Nine Sisters Let it be Gin, komponert av bartenderen på Søstrene Karlsen:

Gin & Tonic: Nine Sisters Gin, Fever Tree Tonic, Grapefruit

Dry Martini: Nine Sisters Gin, Dry Vermouth, Olives

Blue Steel: Nine Sisters Gin, Blueberries, Ginger, Lime

Ocean Spray: Nine Sisters Gin, Aperol, Tonic

Tropic Coast: Nine Sisters Gin, Passionfruit, Lemon, Orgeat, Pineapple

Forrest Berry: Nine Sisters Gin, Mixed berries, Lime