Ni år etter at han åpnet sin første ølbutikk i Trondheim sentrum, velger ølentusiast og butikkeier Tommy Holen Helland å legge ned Gulating Ølutsalg-filialen som han åpnet i Byhaven kjøpesenter våren 2017. Etter å ha prøvd seg på fire forskjellige lokaliteter i sentrum av byen, vil han fra januar i stedet satse ekstra på butikken han allerede driver sammen med Marc-André Schopen på Sirkus Shopping.
Av Ulf Dalheim, publisert 28. desember 2023
Tommy Holen Helland åpnet ølutsalg i Holstveita bak Bøndernes Hus sommeren 2015. Dette utsalget flyttet så inn i Mathallen noen meter lenger opp i Prinsens gate da den åpnet. Å være i den nyåpnede Mathallen viste seg å være en god plassering. Salget av øl og andre produkter gikk umiddelbart godt, og Tommy så lyst på fremtiden. Men så kom sjokk nr. 1 for Tommy: Etter bare halvannet års drift ble det nesten over natta bestemt at Mathallen skulle stenge. En overrasket Tommy fikk 14 dager på seg til å rydde ut av lokalene.
-Adresseavisen hadde en artikkel om situasjonen min under tittelen «Øl-utsalg må stenge». Det førte til at både Byhaven kjøpesenter og Sirkus Shopping kom på banen. Ole Eidem i E. C. Dahls Eiendom (eierne av Byhaven – red.anm.) var den som reddet oss. Han ga oss en god leieavtale på et lokale i kjelleren på Byhaven. Med leiekontrakten fulgte det lovnader om at det «skulle skje ting» i kjelleren der som ville gjøre plasseringen vår attraktiv. Dessverre ble ikke disse lovnadene helt fulgt opp, sier Tommy Holen Helland til VinPuls.no.
Filialen på Sirkus Shopping var en suksess fra dag én
Samtidig med åpningen av filialen i Byhaven, etablerte han sammen med Schopen også en filial på Sirkus Shopping. Den har vært en suksess nærmest fra dag én. Og har hatt gode plusstall på nederste linje alle de fem siste årene. I 2021 var omsetningen på Sirkus hele 8,2 millioner kroner. Etter covid har den stabilisert seg på godt over seks millioner. Sirkus har i dag fem ansatte på heltid og deltid. Tommy har håp om at det å samle all aktivitet i Gulating-filialen på Sirkus Shopping vil gi enda bedre resultater.
I ettertid ser Tommy Holen Helland at flyttingen av ølutsalget ned i kjelleren på Byhaven ble starten på slutten. Det ble for lite «trøkk» der, så omsetningen lå på et for lavt nivå til at driften kunne bære seg. Både i 2018 og 2019 solgte han øl og andre varer for rundt 4,3 millioner, men med underskudd begge årene. Fra november 2019 fikk han så anledning til å flytte opp til et ledig lokale i 1. etasjen i Byhaven. Håpet var at det skulle gi et løft og sørge for at butikkdriften kom på plussiden, selv med økt husleie.
Nedstengningen ble et realt hardt slag i magen
-Det ble lavere omsetning i det nye lokalet enn jeg hadde håpet i desember 2019, men i januar 2020 fikk jeg avtale om levering og servering under verdenscuparrangement i Granåsen, som ga bra resultat. Så da så jeg igjen optimistisk på fremtiden. For helt ærlig, så holdt jeg egentlig på å gi opp i 2018, men jeg beit tenna sammen og satset på at nytt lokale én etasje opp skulle snu det hele, forteller Tommy.
Sjokk nr. 2: Men så kom covid-pandemien og tolv måneder med full nedstengning…
– Håpet med flyttingen opp fra kjelleren til 1. etasje var å øke omsetningen fra fire til seks millioner. At landet 12. mars 2020 ble stengt ned var derfor et realt hardt slag i magen. Jeg hadde gjort det jeg kunne for å få til en butikk som hadde livets rett, og så måtte jeg over natta stenge butikkdøra. Men gründeren i meg sa: «Du må ikke gi deg nå!», sier Tommy Holen Helland.
Gratis hjemlevering ga økt omsetning
Gratis hjemlevering ble idéen han kom opp med. «Øl ut til folket» ble slagordet. Kreativiteten ga resultater. Han fikk god mediedekning og bestillingene strømmet på. På få uker var omsetningen doblet.
-Det gikk fra null til hundre på to dager. Tilbudet ble svært godt mottatt av kundene. Jeg pakket øl og fikk det kjørt ut til kundene. Byhaven ble med på å dekke ekstrautgiftene over markedsføringsbudsjettet. Det ble så heftig etterspørsel at jeg nesten mistet kontroll over varelageret. Men både 2020 og 2021 ble greie år omsetningsmessig. Vi økte fra 4,3 millioner i inntekter i 2019 til 6,8 millioner i 2020. Og holdt nesten samme nivå i 2021 (6,6 millioner). Plusstall på bunnlinja ble det også, beretter Tommy.
Sjokk nr. 3: Konkurs i Gulating sentralt
Men omsetningen fra covid-årene holdt seg ikke da samfunnet ble «normalt» igjen i 2022. Et nytt slag i trynet kom da Gulating sentralt gikk konkurs i oktober 2022. 6000 ølkalendere som Gulating sentralt skulle sende ut til butikker landet over uteble. Og lokalpressen skrev om konkursen uten å få frem at den ikke berørte enkeltbutikker som Gulating Ølutsalg i Byhaven. Resultatet var at mange kunder trodde butikken var stengt, noe som påvirket salget i den svært viktige perioden frem mot jul og nyttår. Omsetningen i 2022 ble redusert med 2,3 millioner i forhold til covid-året 2021.
“Nå er jeg bare trist, stressa og dødssliten”
-Jeg ser nå dessverre at butikken i Byhaven kjøpesenter ikke er liv laga. Og uten å ha klart å bygge opp egenkapital i de ni årene vi har vært lokalisert i sentrum av Trondheim, ser jeg ikke noen mulighet til å fortsette. Det er bra kundetilstrømning til senteret, men jeg har ikke fått forventet uttelling av det. Derfor avvikler vi her i løpet av starten på januar og legger alt på butikken på Sirkus. Vi flytter også nettbutikken dit, opplyser Tommy Holen Helland.
-Hvordan føles det å måtte gi opp butikken i sentrum?
-Det var mye følelser som gikk gjennom kroppen da jeg innså at det ikke var noen sjanse til å fortsette her. Jeg har holdt på i snart ni år i sentrum av Trondheim, og hadde så innmari lyst til at det skulle fungere. Jeg har brukt det siste halvåret på å modne denne avgjørelsen om nedleggelse, se på om det fantes muligheter. Akkurat nå er jeg bare trist, stressa og dødssliten. Det har tært hardt på kroppen. Jeg har snakket med kreditorer hele veien, har prøvd så godt det har latt seg gjøre å håndtere alle krav. Fra mange har jeg fått klapp på skulderen, følt både varme og kjærlighet, noe som gjør det lettere å avslutte dette kapitlet. Både huseier og bryggerier har backet meg i alt, og ære være dem for det. Men nå er jeg kommet til endestasjonen, sier Tommy Holen Helland.
Nå er det romjulssalg med gode rabatter på alt alkoholfritt i butikken.
-Jeg vil selge ut så mye som mulig før siste åpningsdag. For å skaffe mest mulig til kreditorene før jeg eventuelt går til skifteretten, sier Tommy.
Vil fortsette med events og smakinger
Som den ølentusiasten han er, kommer Tommy ikke til å slutte med alle de andre aktivitetene han har bygget opp rundt øl de siste årene, som Trondheim Craft Beer Festival (neste år fra 26.-28. september på Lager 11) og diverse smakinger. Han planlegger også ølaktiviteter i forbindelse med Sjømatfestivalen, VM på ski samt øl og mat-arrangementer på TAG.
-Jeg har fortsatt lyst til å drive med «misjonering» av øl, ikke minst trøndersk øl. Det har alltid vært mitt mantra at jeg skal fremsnakke det norske/trønderske innen drikkevarer. Jeg må få lov til å si at jeg synes det er alt for lite trøndersk øl på restaurantbordene og barene rundt omkring. Det virker som om mange har mest fokus på volum, ikke kvalitet. Vi har 4-5 eksepsjonelt gode bryggerier i Trøndelag, de fortjener å få mere plass. Driverne i utebransjen bør alle ha kelnere som vet hvilket trøndersk drikke som er tilgjengelig. Det gjelder ikke bare øl, men også alkoholfrie produkter, sider og brennevin, mener Tommy.
I tillegg til selv å ha jobbet heltid ved Gulating Ølutsalg i Byhaven kjøpesenter, vil tre deltidsansatte bli berørt av nedleggelsen.