Nå skal Vinmonopolets ansatte få anledning til å smake mer vin i arbeidstiden, men under kontrollerte former. Tidligere har mange av smakingene arrangert av de private importørene eller grossistene, hvor oppmøte har vært avhengig av at de ansatte møtte opp på fritiden, hatt svært dårlig deltakelse. Første halvår 2024 ble 64 prosent av grossistsmakingene avlyst på grunn av lav deltakelse fra Vinmonopolets ansatte. Kun halvparten av de som var påmeldt møtte opp. En ny ordning gir de ansatte mulighet til å smake nyheter og få betalt for oppmøtet.
Av Ulf Dalheim, publisert 30. august 2024
Såkalte private grossistsmakinger blir ikke lenger tillatt. For nå skal Vinmonopolet øke antallet vinmesser de selv arrangerer for sine ansatte fra to til fire i året, og smakingene blir lagt opp mot fire av de seks nyhetslanseringene som Polet har hvert år, slik at de ansatte som ønsker det kan være oppdatert på nyhetene som kommer i butikkene.
Vinmonopolet ønsker å fremstille seg som en faghandel i verdensklasse. Derfor mener ledelsen at det er viktig at flest mulig av medarbeiderne skal få muligheten til å smake mest mulig – innenfor rammer som er gjennomførbare. Tidligere hadde Vinmonopolet selv ansvaret for to smakinger i året i seks byer.
NVF er positiv til nyordningen
Nå blir det altså fire slike messer i året, der over 500 importører blir invitert til å være utstillere. Messene blir avholdt i i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Ålesund. I tillegg avvikles de smakingene som importørene/grossistene tidligere selv har tatt initiativ til og arrangert, med frivillig, ubetalt deltakelse for de polansatte. Denne praksisen opphørte i juni 2024.
Generalsekretær Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinleverandøenes forening (VBF) er positiv til nyordningen. Det skapte uro blant importørene da beskjeden om at ordningen med grossistsmakinger skulle bli avviklet. Så mange aktører har ventet spent på hva Vinmonopolet ville komme opp med som erstatning. Nå er altså det klart.
-Jeg tror dette kan bli bra, men forventer at denne nye ordningen blir evaluert etter en tid, at 2025 blir et forsøksår, sier Ingunn Jordheim til VinPuls.
-De polansatte har et liv, de også
-Hvorfor er VBF positiv til nyordningen?
-Vinmonopolet sier selv at de vil være en topp varehandelsbedrift. Da fordres det at det blir kjørt seriøse smakinger for de ansatte. Med fire messer i året hvor Vinmonopolet vil betale for at de ansatte skal møte opp, så tror vi at flere ansatte vil komme, og at de dessuten vil være mer forberedt. Å forvente at de polansatte skal gå på smakinger på fritiden, uten å få betalt for det, er et greit argument for å endre på den ordningen som har vært. De polansatte skal ha et liv de også, påpeker Ingunn Jordheim.
-Med over 500 importører som aktører i vin- og brennevinsmarkedet kan det bli veldig mange produkter som skal vises frem til de polansatte på hver messe. Kan ikke dette bli for stort og uoversiktlig?
-Jeg tror først og fremst at det er en fordel med et bedre system for disse smakingene. Samtidig er det frivillig for importørene om de ønsker å delta eller ikke. For det vil naturligvis koste en del penger å være med på disse messene. Samtidig, hvis man ønsker å være en profesjonell aktør i bransjen, så må man investere, svarer generalsekretæren i VBF.
Vil sikre seg mot uønsket påvirkning
I en pressemelding skriver Vinmonopolet at det er tre hovedårsaker til at Vinmonopolet ikke ønsker å tilrettelegge for ansattes deltagelse på slike grossistsmakinger:
- Vi ønsker ikke å legge opp til kompetanseheving utenfor arbeidstid. At ansatte smaker produkter er for viktig til at vi kan basere dette på frivillig innsats.
- Liten interesse for å delta. Første halvår 2024 ble 64 prosent av grossistsmakingene avlyst på grunn av lav deltakelse fra oss. Kun halvparten av de som var påmeldt møtte opp. Dette er lite hensiktsmessig for grossistene som arrangører.
- Mange små smakinger gir risiko for uønsket påvirkning, eller at vi blir mistenkt for påvirkning. Vi trenger et bedre system som sikrer bransjen mot uønsket påvirkning.
Løsningen som Polet er havnet på er altså en utvidelse av de store nyhetssmakingene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Ålesund. Smakingene vil arrangeres i forbindelse med nyhetslanseringene i mars, mai, september og november. Vinmonopolets medarbeidere vil få betalt for deltagelsen, og smakingene vil være en viktig del av den varefaglige opplæringen i Vinmonopolet.
-Nyhetssmakingen i oktober 2024 går som planlagt. Første nyhetssmaking i 2025 arrangeres i forbindelse med nyhetslanseringen i mars. Vi jobber fremdeles med å få detaljene på plass, blant annet ønsker vi å lage et opplegg rundt smaking av produkter fra lanseringene i januar og juli, samt et eget opplegg for smaking for våre medarbeidere i Troms og Finnmark, som av praktiske årsaker ikke kan reise til nyhetssmakingene, opplyser Trond Erling Pettersen, leder for Varefag og faghandel i Vinmonopolet.