Champagne satser stort med eget nordisk PR-byrå

Comité Champagne, som omfatter 16 200 vinbønder, 130 kooperativer og 370 champagnehus, har bestemt seg for å bli enda mer synlig i det nordiske markedet. Bransjeorganisasjonen, som representerer druedyrkerne og vinhusene i Champagne, har engasjert byrået Gastro PR i Stockholm som sin offisielle «nordiske stemme». Gastro PR er nå bl.a. i ferd med å finsikte arrangører av vinmesser og vinsmakinger i de nordiske landene. VinPuls i Trondheim er en av arrangørene som er kontaktet.

Av Ulf Dalheim, publisert 22. februar 2024

Hele høsten 2023 ble brukt av Comité Champagne på å finsikte aktuelle samarbeidskandidater i Norden. Og komiteen har altså nå valgt byrået Gastro PR som Nordens første offisielle stemme og byrå for Champagne. Byrået kommer til å jobbe sammen med journalister, bransjefolk, importører, distributører og beslutningstakere i hele Norden for å opplyse om og fremme Champagne.

Gastro PR er ett av totalt ti byråer verden rundt som markedsfører Champagne. de andre finnes i markeder som Sveits, USA, Japan, Storbritannia, Australia, Belgia, Italia, Kina, Tyskland og Østerrike.

Grunnlagt i 1941, samler alle aktører i Champagne

Comité Champagne ble grunnlagt i 1941 og er det profesjonelle organet som samler alle aktører i Champagne, druedyrkere, produsenter, vinhandlere, champagnehus, yrkesforeninger og kooperativer. Komiteens oppgave er å ta vare på og utvikle champagnehusene og vinbøndernes felles interesser.

De hjelper blant annet til med å fremme økonomiske interesser og å etablere like partnerskap mellom druedyrkere og champagnehus. Det er viktig for komiteen at et skal være like vilkår for alle. Enten man er en liten, småskala vinbonde eller en stort internasjonalt aktør, så skal man kunne samles rundt samme bord.

Champagne Bureau Nordic skal ledes av PR-gründeren og PR-konsulenten Elina Gregor som også er i ferd med å ta sommelier-utdannelse. Til teamet sitt har hun rekruttert Maya Samuelsson, som har lang erfaring fra vinkonkurranser. Samuelsson har spesialkompetanse innen champagne, er skribent for bladet Elle, coach for det svenske sommelierlandslaget og godt kjent fra TV. Den tredje i teamet blir Maria Torén, PR-konsulent med mange års erfaring innen turistnæringen. Hun er utdannet sommelier og leder vinprøvninger, vinkurs og vinreiser, i tillegg til å være vinjournalist. Blant hennes PR-oppdrag er Nobelbanketten.

Dette er damene som skal være Champagnes offisielle nordiske stemme i årene fremover. Fra venstre Maya Samuelsson, Elina Gregor og Maria Torén. Foto: Gastro PR
Nisjebyrå med spesialkompetanse

-Vi er svært stolte over å ha fått landet dette prestisjeoppdraget, som vi ser skal utvikles gjennom mange år fremover. Som et nisjebyrå med spesialkompetanse har vi hatt muligheten til å sette sammen et helt unikt team. Vi ser frem til å øke kunnskapen vår enda mer om en så viktig vinregion og tilrettelegge dette for bransjen i Norden, sier Elina Gregor, direktør i Champagne Bureau Nordic.

Oppdraget til byrået er å utdanne, informere, oppdatere og kommunisere med interessert i Norden, som media, kokker, vinkelnere og importører for å øke forståelsen av Champagne-appellasjonen og betydningen av opprinnelse.