Fra hjemmebrygg til plass i basisutvalget på Vinmonopolet

De startet som ivrige hjemmebryggere. Så vant de NM og åpnet bryggeripuben Taps på Bakklandet, før de etter hvert etablerte seg som et profesjonelt håndverksbryggeri under firmanavnet Monkey Brew. Dessuten ble de med som medeiere da Habitat Craftbar åpnet i Trondheim. Nå tar gründerne Jorg Solheim, Bjarke Vang og Pål Rolfsen steget inn på det største nasjonale markedet gjennom sin første listeføring i Vinmonopolets basisutvalg. Det skjer med deres Darwin IPA, med alkoholstyrke 6,5, et øl som har vært med dem siden Taps-tiden, og som nå vil være på plass i 189 polbutikker fra onsdag 6. september.

Av Ulf Dalheim, publisert 6. september 2023

Hvorfor navnet Monkey Brew tenker VinPuls da vi kommer på besøk i bryggerilokalene i Kobbes gate 10 på Nyhavna i Trondheim, vegg i vegg med den store ubåt-hangaren Dora som tyskerne bygget under 2. verdenskrig. Det er hektisk aktivitet i lokalene der bryggeriet nå har 7,5 stillinger for faste ansatte og stadig utvider arealet.

“Apeguttene” ble til Monkey Brew

Amerikaneren Beau Schiner smelter tagl som er kjennetegnet utenpå korkene på flasketappet øl fra Monkey Brew. Nyansatte Siv Eikeland, matteknolog som kom til Monkey Brew fra Svalbard Bryggeri, fyller inn malt i en av bryggetakene. Ole Steffensen, med fortid fra Molo bryggeri i Ålesund, er også aktiv i bryggerilokalene, mens tidligere daglig leder ved restauranten Bror, Frank Knutsen, holder hus sammen med gründerne på administrasjonskontoret.

Amerikanske Beau Schiner var skiinstruktør hjemme i USA, og kom til Monkey Brew etter å ha jobber hos Lervig, Dahls og Austmann. Foto: VinPuls/Ulf Dalheim

-Navnet på bryggeriet kom etter at vi vant NM i 2013 med et øl hvor vi hadde noen aper på etikettene. Derfor fikk vi tilnavnet «apeguttene», som igjen naturlig førte til at bryggeriet vårt fikk navnet Monkey Brew, forteller markedssjef Jorg Solheim. Sammen med Bjarke og Pål brukte de alt av sparepenger for å kjøpe et lite bryggerisett da de etablerte Taps.

Nye lokaler på Nyhavna i 2019

Underveis flyttet de til Midtbyen, gikk inn med 1/3 eierandel i Habitat og erfarte at de blant ølfolk begynte å bli anerkjent som et spennende håndverksbryggeri. Toppnoteringer på ølportalen Untapped tre år på rad var også med på å styrke selvfølelsen. Og gjorde at de tok sjansen på å flytte til egne lokaler ved Dora i 2019. Da slapp de også inn tyve småinvestorer på eiersiden, men de tre gründerne samt styreleder Ole Andreas Moum Lo kontrollerer fortsatt 80 prosent av aksjene.

-Vi er fortsatt et lite bryggeri, selv om volumet på årsbasis er kommet opp i 200 000 liter totalt. Kapasiteten er 100 000 liter i uka, så vi har fortsatt noe å gå på, understreker Solheim.

Kvalitet og utvikling er viktigst

«Always evolve» er slagordet Monkey Brew trykker på etikettene sine.

-Ja, det er kjernen i bryggerivirksomheten vår. Det aller viktigste hele tiden er kvalitet, og da handler det om innovasjon og forbedring, både når det gjelder teknikk og råvarer. Og stadig nye ølstiler. Også vår Darwin IPA har utviklet seg siden den ble introdusert. Nå bruker vi mer humle. Det er ikke aktuelt å kutte ned på kvaliteten for å få ned kostnadene.

Regnskapene for Monkey Brew viser en stabil utvikling de siste tre årene, med 7,1 millioner i inntekter i 202, 9,0 millioner i 2021 og 9,6 millioner kroner i 2022. Så det er naturlig å spørre hvordan de har jobbet for å få til vekst underveis?

-Vi har stort sett alltid gått i pluss. For 2023 regner vi med at omsetningen (uten alkoholavgifter) vil ligge mellom 10-11 millioner kroner. Økningen har skjedd litt etter litt. Det startet med at vi fikk inn ølene våre på andre pub’er, som Moskus og Den Gode Nabo. Og så har vi vokst videre over tid. Utelivet i Trondheim er vårt største marked. I dag har vi rundt 60 tappekraner rundt om i byen. Men vi er også i hyllene hos Gulating-butikker, og så opplever vi at nærbutikkene kjøper mer og mer av produktene våre etter at vi fikk distribusjonsavtale med Spesialgrossisten og Godt Lokalt i mai 2023. Nabo-ølet som vi har laget for Den Gode Nabo er nå i mange av Bunnpris-butikkene. Siden 2017 har vi også vært representert på Pstereo-festivalen, forteller Jorg Solheim.

18 000 bokser Darwin IPA til Polet

Før Monkey Brews Darwin IPA nå er innkjøpt av Vinmonopolet (18 000 bokser levert til nå) og lanseres i basisutvalget, slik at boksen vil bli å finne i hele 189 butikker, har bryggeriet lagt noen av produktene sine i Tilleggsutvalget (TU) på Vinmonopolet. Dette for at utebransjen skal kunne finne dem. Men for vanlige ølkjøpere har de ikke vært synlige på Vinmonopolets nettsider hvis ikke minst en butikk har tatt inn produktet på sin lokale prisliste.

-Det var veldig artig for oss å vinne et anbud på IPA. Det gikk ikke på pris, vi var ikke billigst av de ølene som ble vurdert, vi tok nok hjem seieren på smaken. Det ble en liten feiring da vi fikk beskjeden. Dette gir oss en viss trygghet økonomisk. Dessuten er det et produkt vi er stolte av, et øl som vi selv drikker. Det er på en måte flaggskipet vårt. Så dette er stas, innrømmer Jorg Solheim.

Markedssjef Jorg Solheim og de andre ansatte ved Monkey Brew er veldig fornøyd med at Vinmonopolet har valgt deres Darwin IPA til lansering i basisutvalget på Vinmonopolet fra 6. september. Foto: VinPuls/Ulf Dalheim
Deltar på internasjonale ølfestivaler

I tillegg til Darwin IPA, regner de tre andre øl som hovedproduktene for Monkey Brew, øl som hele tiden er der. Det er Einstein (nordtysk pilsner), Hoptopia (butikkstyrke IPA) og Siren (fruktsurøl). I tillegg brygger de 20-30 nye produkter gjennom året. Fra et helt unikt øl som er lagret på ett enkelt eikefat, og som det kun er 200 liter av, til 2-3 store batcher på 4-6000 liter hver.

Monkey Brew inviteres jevnlig til ølfestivaler i utlandet, og har deltatt på festivaler både i Budapest og i Helsingborg. 15.-16. september i år deltar de på Derby Beer Con med sin Neon Monkey i samarbeid med Neon Raptor. Det er en Imperial Stout med røstede pecannøtter og lønnesirup. Volumet er kun tre eikefat totalt, altså 600 liter. Den vil de også legge i TU på Vinmonopolet.

Frykter å måtte flytte fra Nyhavna i 2027

-Hva tenker dere vil skje fremover?

-At vi kan øke litt i volum. Men vi har ingen ambisjoner om å ta over pilsnermarkedet. Vi vil fortsette å være et ikke alt for stort håndverksbryggeri, skal kose oss videre med det. Og ikke minst holde på kvaliteten. Det er viktigst. Så er vi spente på om vi må flytte ut av disse lokalene. Det antydes at bygget kan bli revet i 2027. Vi vet ikke sikkert, men vil gjerne være her videre. Vi trives på Nyhavna og med nærheten til byen, svarer Jorg Solheim.

Nye øl i basis og som partikjøp 6. september

American IPA

Oslo Brewing Island Hopper
Monkey Brew Darwin IPA
Grünerløkka Brygghus Løkka Vestkyst II
Lofotpils Nordlands IPA
Skudenes Sonar IPA

Cold IPA/India Pale Lager

Salikatt Summit Cold IPA
To Øl 45 Days India Pale Lager
Beer Hunter’s Mosaic Lager
Fjordfolk Norsk på Norsk Golden Cold IPA
7 Fjell Kul’an! Norwegian Cold IPA

Black IPA

Fjordfolk Mørkeredd Black IPA
This is How to Keep Trying 004 Black IPA

Norsk malt partikjøp

Disko Brewing Glider APA
Bådin Hoppy Norwegian Thing IPA
Trysil Bryggeri Hazig Disig NEIPA
Raus Norsk Sterk Pils
Røros Bryggeri Ale With a Tail (krekling ale)
Balder Brygg Tango
Kinn Haust Belgisk Dubbel