Fra spanske Michelin-stjerner til Sluppen

Tirsdag åpner et helt nytt matkonsept på Sluppen i Trondheim. Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer skal tilby produkter fra gode lokale og nasjonale produsenter, i tillegg til å importere spennende smaker fra i første rekke Spania, men også Italia, Frankrike og Mexico.  Med en driftssjef med restaurantbakgrunn og en spansk stjernekokk som har jobbet for to av verdens beste restauranter, El Bulli og Arzak, på laget blir det også mat- og drikkekurs. I tillegg vil Pettersens tilby catering og såkalte «helgepakker», samt ferdiglagede middagsretter. Ekte norsk fiskegrateng skal alltid være å få kjøpt, loves det.

Av Ulf Dalheim, publisert 17. oktober 2022

Sett sammen to kokker med bred og solid arbeidsbakgrunn, to vennepar med en over gjennomsnittlig interesse for mat, en av dem med gründerbakgrunn fra restaurant Ågot Lian og Mathallen i Prinsenkrysset, samt en syvende person som jobber i reklamebransjen, så har du initiativtakerne til og eierne bak etableringen av Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer.

-Som gutt hadde jeg alltid en drøm om å jobbe med mat. Jeg hadde «krydderkake-bakeri» alt som åtteåring. Men utdannelsen brakte meg til Statoil, nå Equinor. Der møtte jeg rundt 2005 Trond og Tone Nubdal som var ansatt ved kantinen på Rotvoll. Vi startet matklubb for de ansatte, med Trond som faglig leder. Etter hvert ble det mange kurs- og matarrangementer og vi ble gode venner på fritiden. I 2019 foreslo så Trond at vi skulle starte noe sammen i Trondheim, og her er vi altså: Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer, forteller Ove Pettersen.

Læretid fra Britannia og Grand Oslo

I tillegg til kokkene Trond og Tone Nubdal, Ove Pettersen og samboer Gunn Kristin (arkitekt), er også Anne Morkemo og Jo Esten Hafsmo samt Monica Bjøringsøy (datter til Tone Nubdal) med på eiersiden. Anne Morkemo drev i sin tid restauranten Ågot Lian i Kongens gate og sto senere bak etableringen av Mathallen i Bøndenes Hus.

Trond Nubdal hadde sin læretid på Britannia, mens Tone hadde sin på Grand Hotel i Oslo. Der jobbet hun i åtte år som kokk før hun flyttet til Trondheim og var kokk på Monte Christo før hun begynte i ISS som kantinekokk. Trond har drevet vertshus i Rørvik og jobbet ved diverse restauranter før også han gikk til ISS og fra 1993 til 2008 hadde ansvaret for kantinedriften ved Statoil Størdal og Rotvoll (nå Equinor), senere også ved Tjeldbergodden, Kristiansund og Harstad. Sammen stiftet de i 2007 firmaet TT Mat som har drevet catering og kantinedrift, bl.a. for Det Norske oljeselskap på Torvet i Trondheim. De har også vært involvert i driften av Kystmuseet Norveg.

Kontakter i Spania fikk de da «tapasbølgen» rullet inn over Norge og de tok med kokker på studietur til Spania. De opprettet eget importselskap og begynte å lage egen olivenolje(r) i samarbeid med Alfonso Fernandez, internasjonal olivenoljedommer og mat- og vinekspert som drev sitt eget firma Sabores de España. I dag har de sammen etablert firmaet Morro Fino Foods som vil sørge for leveranser av kvalitetsprodukter fra Spania til Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer.

Pettersen = et tilbud til absolutt alle

Navnet Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer er ikke tilfeldig valgt. Pettersen er nemlig Norges 10. mest brukte etternavn, og skal signalisere at tilbudet de skal levere kan være for absolutt alle, selv om det naturligvis er folk som kanskje er litt over gjennomsnittet interessert i gode mat- og drikkeopplevelser som vil være den viktigste kundegruppen. Men som nevnt innledningsvis – fiskegrateng skal de alltid ha.

-Ja, det skal folk kunne stikke innom og ta med seg hjem til middag, lover Ove Pettersen som sier at navnet også dukket opp som en fleip gründerne imellom.

Han er så matinteressert at han ofte sa som Ole Brumm: Ja, takk til begge deler, når det ble spørsmål om hva de skulle lage av mat når de møttes. Slik kom uttrykket «Å ta en Pettersen». Ifølge Ove ligger det også litt raushet i dette. Selv er han allergisk mot det som grenser mot matsnobberi. Men du vil naturligvis finne gourmetvarer på høyt nivå i butikkhyllene hos Pettersen & Co.

Anne Morkemo vil være daglig leder av nyskapningen på Sluppen i oppstartsfasen. Julie Benedikte Dalheim er driftssjef. Hun har bakgrunn fra restaurantbransjen, bl.a. Bølgen & Moi på Høvikodden og Credo i Trondheim. Hun har også jobbet i ferskvaren ved Meny på Solsiden med hovedfokus på osteavdelingen  og frem til august i år daglig leder ved Bakklandet Delikatesse.

Driftssjef Julie Benedikte Dalheim, matfaglig ansvarlig Jose María Gonzáles Blanco og daglig lederAnne Morkemo står bak for driften ved Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer. Foto: Magnus Alban Mehmeti

Spansk kokk med stjerne-erfaring

Matfaglig ansvarlig ved Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer blir den spanske stjernekokken Jose María Gonzáles Blanco som har ekte Michelin-stjerner i bagasjen. Han har nemlig jobbet ved de to 3-stjerners spanske Michelin-restaurantene El Bulli og Arzak, begge i sin tid kåret til verdens beste restauranter. Før han ble hentet til Norge av Trond og Tone Nubdal for å jobbe med Kystmuseet Norveg, drev han sin egen restaurant, Blanco Enea, i Córdoba. Den siste tiden har han også vært ved matkiosken Morro Fino som de syv også driver på Lager 11. Morro Fino betyr egentlig stor, fin nese, men er spansk slang for det vi i Norge kaller “godmatræv”.

Jose Marías flytting til Norge fra Córdoba, og hans engasjementer i Trondheim er denne uken oppslag i en spansk avis. Det er ikke dagligdags at en kokk av hans kaliber flytter fra Spania til Norge.

Foto: Magnus Alban Mehmeti

-Vi har et flerdelt konsept, sier Anne Morkemo når VinPuls spør om hva Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer skal stå for.

Butikken med norske og internasjonale matprodukter på høyt nivå er grunnpilaren. Der vil man finne alt fra spekemat, oster, pasta, marmelader, olivener, verdens beste olivenolje (vunnet «VM» åtte av de ti siste årene», tapenader, sjokolade, mandler etc. Hentet fra som nevnt norske produsenter, men også fra Spania, Italia, Frankrike og Mexico. Flere produkter er produsert spesielt for Pettersen & Co i Spania, der Trond Nubdal har et bredt nettverk av leverandører. Etter hvert vil kjøkkenet tilby mer og mer egne ting, ikke bare fiskegrateng som godsaker som villbringebærsyltetøy som allerede er på plass. Frem mot jul blir det naturligvis egenprodusert marsipan og smakfulle sildeglass.

-Vi kommer til å satse på catering og matkurs/matarrangementer, både som faste tilbud og kurs på forespørsel fra f.eks. bedrifter. I Jose Maria og Julie har vi gode ressurser selv, men vi skal også samarbeide med andre eksperter på flere områder, både for kurs og foredrag. Akkurat nå reklamerer vi med kurset «Syv slag til jul», der deltakerne får være med å bake selv noen av dem, men er garantert å kunne få med seg alle syv hjem. Vi har allerede hatt tapaskurs med Jose Maria, og det kommer flere bakekurs. Vi søker om full skjenkebevilling, slik at vi kan ha muligheten for at folk etter å ha vært på matkurs kan sitte ned å spise det de har laget med godt drikke til, sier Anne Morkemo.

Folk vil vite mer om mat og råvarer

Etter tiden med Mathallen sitter hun igjen med følelsen av at folk vil lære mer om mat og drikke. Både for å lage mat selv, men også for å kose seg med gode råvarer.

-Folk er nysgjerrige og interessert. Hvilke råvarer finnes, og hvordan kan de bruke dem. To år med pandemi har dessuten gjort at det er blitt mer fokus på lokal mat. Jeg ser nå at mange av de lokale leverandørene vi hadde til Mathallen er blitt landsdekkende leverandører, sier Anne Morkemo.

Hun understreker at gleden av å jobbe med mat og service står sterkt blant de involverte i Pettersen & Co-prosjektet. De er alle glade i å formidle, dele kunnskap, yte service og skal skape god nedpå stemning.

-Vi har med vilje valgt å ikke kalle oss delikatesse. Vi skal ikke drive med snobberi, men alle fortjener god og ordentlig mat, og det skal vi levere. Vi ønsker å bevisstgjøre kundene til å velge noe som er godt, og samtidig ha fokus på at man skal kaste mindre.

Foto: Magnus Alban Mehmeti

Sluppen en ny, spennende bydel

-Mathallen lå i Midtbyen, mens dere har valgt å etablere dere på Sluppen?

-Ja, vi tror Sluppen er en bra plass for det vi skal tilby. Vi får nå være en del av byutviklingen på Sluppen, være med på oppbyggingen av en ny og spennende bydel. Hegstad og Blakstad kommer med bakeriet Emmer i nabolokalet, de skal også åpne ny restaurant i en av de andre blokkene. Over gata har vi allerede Lager 11, rett bortom her er det en flott kafe og Austmann bryggeri er heller ikke mange meter unna, så Sluppen begynner allerede å bli allsidig innen mat- og drikke. Det er allerede 3000 arbeidsplasser rundt oss, så der er det et bra kundegrunnlag for oss, svarer Anne Morkemo.

Ove Pettersen mener også at Sluppen er et bra sted for tilbudet de skal yte til publikum.

-Har du gode nok varer er du attraktiv. Det blir litt enklere å kjøpe og ta med seg hjem f.eks. en hel spansk spekeskinke eller en liten kasse med godsaker herfra enn det var fra Mathallen. Her skal vi dessuten tilby helservice, butikk, catering og kursvirksomhet. Og hovednevneren vår er kvalitet, gode produkter, understreker Pettersen.

(Info: Artikkelforfatteren er i familie med en av de involverte i driften av Pettersen & Co Kolonial og Fetevarer)