Godsmak til minne om Jørgen B.

Norges sterkeste merkevare innen brennevin er utvilsomt Lysholm-akevittene, først og fremst Lysholm Linie. I år er det 200 år siden entreprenøren, innovatøren, industrigründeren og forretningsmannen Jørgen B. Lysholm etablerte sitt brenneri i Trondheim. Jubileet har naturligvis avfødt en eksklusiv jubileumsakevitt i begrenset opplag laget etter originalresepten. Sist torsdag ble både jubileet og akevitten feiret av Norske Akevitters Venner avd. Nidaros med festmiddag i Palmehaven på Britannia hotel.

Av Ulf Dalheim, publisert 12. september 2021

Norske akevitter har aldri vært så ettertraktet, kommet i så mange forskjellige varianter og hatt så mange akevittelskere som nå. På Vinmonopolet finner du i dag rundt 425 varelinjer med akevitter i ulike format, smaker og laget av stadig nye lokale brennerier. Blant toppselgerne er flere Lysholm-varianter.

Norske Akevitters Venner (NAV) har nærmere 8000 medlemmer i sine forskjellige avdelinger. NAV Nidaros har 370 av dem, der 30 prosent var samlet i Palmehaven sammen med totalt 170 gjester til en fireretters festmeny. Der ble fem av Lysholms totalt elleve listeførte akevitter på Vinmonopolet servert i kombinasjon med øl fra en annen sterk trøndersk merkevare, E.C. Dahls bryggeri. Lysholm-familien var også representert, ikke minst med Gunnar Lysholm som er opptatt av å ta vare på familiens akevitthistorie, og som sitter i styret i NAV Nidaros.

Fryktet for norsk akevitts fremtid

Men «Lysholm 200-års Jubileumsaquavit» var naturligvis hovedpersonen denne kvelden. Både den og Jørgen B. Lysholm med etterkommere ble hedret av kveldens konferansier, akevittambassadør Atle Einar Minothi ispedd taler av taler av Kari Frøseth, president i NAV avd. Nidaros, ordfører Rita Ottervik, fylkesordfører Tore O. Sandvik og president Elisabeth Gjestland i Norske Akevitters Venner.

Norske Akevitters Venner ble stiftet i 1999 som en kulturorganisasjon som skal utvikle kunnskapen om de norske akevittene, skape synergi mellom norsk mat og akevitt, og øke matturismen til Norge. Da foreningen ble etablert var det også som et resultat av en frykt for at norsk akevittproduksjon var i ferd med å bli oppkjøpt av utenlandske aktører. Man ønsket derfor å stå samlet i kampen for å ta vare på en viktig del av norske brennevinshistorie.

-Vi har en 500 år lang norsk brennevinshistorie å ta vare på. Første gang aqua vite er omtalt skriftlig var da rikshovmester Eske Bille 13. april i 1531 sendte en flaske fra Bergen til erkebiskop Olav Engelbrektsson som hadde hovedsete i Erkebispegården i Trondheim. I brevet skrev Bille at han sendte «noe vann som kalles «Aqua vite» og som hjelper mot allslags sykdom et menneske kan ha innvortes», fortalte president Elisabeth Gjestland i Norske Akevitters Venner som understreket at en ekte akevitt skal ha identitet, være godt lagret og ikke minst balansert

Verdens mest kjente akevitt

Rita Ottervik påpekte at Lysholm-akevittene er en av byens store merkevarer, og kanskje den mest kjente. Lysholm Linie er utvilsomt verdens mest kjente akevittmerke. Familien drev tidlig i 1800-årene bl.a. med trankokeri og en fabrikk som produserte såpe, pottaske, fargestoffer, alkalisk salt, tangaske og salpeter ved Devlebukta på Lade. 23. juli 1821 etablerte så Jørgen B. egen ny virksomhet med brenneri og destillasjonsforretning i Olav Tryggvasons gate. På denne tiden var det åtte (!) andre brennerier i byen. Men husker vi navnet på dem i dag? Neppe!

Akevittambassadør Atle Einar Minothi overrekker trondheimsordfører Rita Ottervik eksemplarer nr. 1 av Lysholm 200-års Jubileumsaquavit. Foto: UD

Akevittambassadør Atle E. Minothi forteller dette om arbeidet frem mot lanseringen av Lysholm 200-års Jubileumsaquavit som har vært tilgjengelig på Vinmonopolet siden mars, mens som på grunn av koronarestriksjoner først nå ble offisielt feiret:

-Det har vært mange involvert i prosessen frem mot det ferdige produktet. Men det var naturlig at Norske Akevitters Venner avd. Nidaros fikk spille en viktig rolle. Gunnar Lysholm sitter jo i styret der og har alltid holdt Lysholm-fanen høyt hevet. Vi kom opp med tre prøver som ble smakt, og det var full enstemmighet om den prøven som ble valgt. Det var klart at det måtte være en moden utgave, og denne hadde fått åtte år på sherryfat. Så var det også viktig med et design som fikk frem Jørgen B. Lysholm og hans historie. Vi er veldig fornøyde med det endelige resultatet, sier Minothi som før han ble akevittambassadør (verdens eneste!) hos Anora (tidligere Arcus) var president i nettopp Norske Akevitters Venner.

-Nye akevitter betyr innovasjon

-Det er 11 forskjellige Lysholm-akevitter tilgjengelig på Vinmonopolet nå. Dere er ikke redd for at dere bruker opp Lysholm-navnet?

-Nei, tvert imot! Å lage nye akevitter betyr både innovasjon, som virkelig er å hedre Jørgen B. Lysholm og det han sto for. Samtidig som vi holder akevittradisjonene levende. I Anora jobber vi stadig vekk med spennende nyheter innenfor alle kategorier, svarer Minothi.

-Jeg har talt opp hele 425 varelinjer med akevitt på Polet. Tilbake i 1988 var det til sammenligning kun åtte forskjellige akevitter tilgjengelig på Vinmonopolet. Hva skyldes denne akevittrevolusjonen?

-Det er den økende interessen som sørger for at det er så mye innovasjon innen brennevin. Og akevitt er en av brennevinstypene som er på vei oppover. Mange sier at akevitt er det nye, «the next thing», innen brennevin. Unge voksne tar den til seg og ser at akevitt bl.a. kan brukes i cocktails. Mens øl og mikrobryggerier kom for fullt for 15 år siden, er det nå små destillerier som etableres rundt om i verden. Det er veldig mye kreativt på gang på brennevinsfronten akkurat nå.

-Og så drikker man ikke lenger akevitt bare i julebordsesongen og til julemat?

-Nei, det er en gledelig trend det at akevitt nytes gjennom hele året. Det ser man også på lanseringene, med akevitt til forskjellige sesonger og til matretter som er aktuelle til forskjellige tider av året. Det synligjør akevittens store bredde. Vi brukte faktisk fem forskjellige akevitter til maten som ble servert i Palmehaven. Men jeg savner at norske restauranter har sine egne akevittmenyer, sier Atle Einar Minothi.

Britannia Bar ble sertifisert

P.S. I forbindelse med jubileumsfeiringen ble Britannia Bar også tildelt diplom som sertifisert serveringsted av akevitt, også kalt «Akevittens Michelin-stjerne». Kun 40 steder fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord har dette diplomet. Bartenderne ved Britannia Bar har utviklet mange spennende cocktails med akevitt som hovedingrediens. Aperitiffen torsdag, kalt «Garden», var f.eks. en helt ny drink basert på Lysholm No. 52, aromatisert vin, fløyelsblomst (marigold), sitron og bitter appelsin. Frisk og leskende, perfekt som starten på et godt måltid. Ytterligere en cocktail, «Dark Port» ble servert senere i måltidet. Den består av Lysholm Linie Double Cask Port Aquavit, Williams Pear au de vie, sorte valnøttblad og sort kardemomme. D.S.

Lysholm 200-års Jubileumsaquavit
Akevitt
Norge
Bestilling – nr. 12714101
Kr. 489,90
Laget i et begrenset, nummerert opplag på 10 000 flasker, tilgjengelig på Vinmonopolet fra mars 2021. Har fått 8 måneders fatlagring (sherryfat). Klart, rent akevittpreg, pent avdempet på duft,lys gyllenbrun farve. Balansert og integrert krydder og urtepreg, hint av krave, sitrus, stjerneanis. God fylde, lang ettersmak med toner av lakris, sjokolade, karamell og tørket frukt. Kan godt brukes itl mye forskjellig mat, men dette er også en koseakevitt.
Produsent: Arcus (nå Anora)
Grossist: De Lysholmske Brennerier

Dette er Lysholm-akevittene som er å få kjøpt på Vinmonopolet:
Lysholm Throndhjemsaquavit
Lysholm No. 52 Aquavit
Lysholm Markens Grøde Aquavit
Fru Lysholm Aquavit
Lysholm Linie Aquavit
Lysholm Linie Double Cask Sherry Port Aquavit
Lysholm Linie Live X-mas Edition Aquavit
Lysholm Linie X-mas Edition 2021
Lysholm Linie Madeira Casks
Lysholm Double Cask Rum Aquavit
Lysholm 200-års Jubileums Aquavit