Kåret til verdens beste i 2022, nå lanseres akevitten endelig i Norge

Alt i 2022 ble den kåret til verdens beste akevitt/brennevin på en av verdens største messer, San Francisco World Spirits Competition. Akevitten er laget ved Inderøy Brenneri, i et samarbeid mellom destillatør Svein Berfjord og mester-bartender Jørgen Dons. Men VI Aquavit har ikke vært å få kjøpt i Norge – før nå. Onsdag 8. mai ble den endelig lansert på Vinmonopolet, som nyhet i bestillingsutvalget. Nå kan også norske akevittelskere få teste ut akevitten som erobret tittelen som «Best in Show», i konkurranse med 4068 ulike brennevin i alle varianter.

Av Ulf Dalheim, publisert 10. mai 2024

-Starten på dette eventyret var egentlig et bestillingsverk fra en amerikansk spritentusiast som hadde fått for seg at akevitt kunne bli «the next big thing». Han snublet innom og traff på meg på Raus Bar der han lanserte planen sin. Sammen fant vi så Svein Berfjord ved Inderøy Brenneri. Jeg hadde lenge hatt lyst til å jobbe med Svein om et eller annet prosjekt, så dette var midt i blinken for oss, forteller Jørgen Dons

Ville skape noe nytt – tett lokalt forankret
Svein Berfjord fra Inderøy Brenneri og Jørgen Dons fra Raus Bar fant umiddelbart tonen da den begynte å snakke om samarbeid rundt VI Aquavit. Foto: Lars Bugge Aarset

Da trioen begynte å drøfte muligheten for å skape et nytt akevittprodukt, havnet man raskt på at man ikke nødvendigvis skulle bruke de ingrediensene som allerede brukes i «vanlige» akevitter.

-Vi var fast bestemt på å skape noe unikt, og var også enige om at det ville være fint å vise versaliteten i det som finnes i Trøndelag. Så vi begynte å se rundt oss, hva kunne vi bruke av det som finnes av urter og planter på Inderøy? Og det var mye. Alt vi har med i akevitten er høstet innen en radius på fem kilometer fra brenneriet på Berg gård, sier Jørgen Dons.

For det endelige produktet endte man opp med ni elementer; multer, bringebær, tindved, heggebær, svarthyll, mjødurt, geirrams og ryllik – samt karve som er det eneste som bare må være med i en ekte akevitt.

-Svein har destillert de ulike komponentene separat. Så har jeg dratt i spakene og blendet. Forskjellige blends ble testet ut i drinker underveis. Vi ville ha et unikt produkt som også kunne brukes i drinker, forklarer Jørgen.

10 000 flasker laget eksklusivt for USA

Første batch som ble laget i 2020 var på 10 000 flasker som ble lansert eksklusivt i USA. Og som altså endte opp med å bli kåret til verdens beste blanke brennevin på San Francisco World Spirits Competition 2022, der hele 4068 forskjellige brennevin ble vurdert, i seks forskjellige kategorier. Først vant VI Aquavit i kategorien blankt brennevin, dernest ble den valgt som vinner – Best in Show – mot de fem andre kategorivinnerne. Altså rangert foran vinnerne innen whisky, cognac og andre spritkategorier.

-Det var en uvirkelig telefon å få om at vi hadde gått helt topps totalt av de 4068 forskjellige merkene. Det var faktisk første gang at en akevitt tok storeslem i San Francisco. Det er helt sjukt at denne lille lokale spriten skulle hevde seg så godt i verdens største brennevinskonkurranse, med en utrolig sterk fagjury. Alt ble naturligvis mye lettere med markedsføring og salg i USA etter denne kåringen, sier Jørgen Dons.

-Det har vært en skikkelig gøy prosess med USA. Jeg har reist over dit flere ganger og holdt foredrag om akevitt samt gjort kurs for bartendere. Og ut fra mottakelsen har det ligget i bakhodet at akevitten vår (=VI) kunne oppnå kultstatus. Den har så langt vært tilgjengelig i barer i New York, samt i Minnesota og Midtøsten. USA er et stort marked, og vi har fortsatt lyst til å nå ut til alle delstater. Hittil har vi solgt rundt 30 000 flasker «over there». Alt som er produsert og tappet er gått dit, for egentlig var jo dette et slags bestillingsverk fra denne amerikaneren som snublet innom Raus, opplyser Jørgen Dons.

Lansert i Norge nå, men volumet er begrenset
Svein Berfjord ved Inderøy Brenneri har laget mange forskjellige akevitter ved Berg gård. Med VI Aquavit har han sammen med Jørgen Dons suksess internasjonalt med en akevitt som kan brukes i cocktails, gjerne på 17. mai. Fotos: Even Blomsnes Solheim og Lars Bugge Aarset

-Men nå er den endelig blitt tilgjengelig også er i Norge?

-Ja, vi tok avgjørelsen i fjor om at VI Aquavit måtte bli tilgjengelig i Norge. Men volumet er begrenset, for råvarene vi bruker er det også begrenset volum av. Derfor blir dette et dyrere produkt. Heggblomsten f.eks. har vi kun tre dager på oss for å plukke. Alle rundt oss er i sving når det skal høstes. Multene vi bruker er det mamma som har plukket. Heldigvis er Svein en råflink destillatør med stor arbeidskapasitet. Og uansett hvordan det går fremover vil den endelige oppskriften fra 2020 bestå. Det er den som har vunnet medaljene for oss, slår Jørgen fast.

-Hvordan vil du selv beskrive akevitten?

-Den går helt klart i en annerledes retning enn det som er tradisjonen, der det er mye karve og dill. Den er mer fruktig og floral, samtidig som vi synes den er blitt balansert og nyansert, hvor du kan finne smaken av alle råvarene. Det å destillere urter og blomster er den beste måten å ta vare på smaken av en råvare på. Jeg har ikke smakt noen akevitter som ligner på vår.

For distribusjon av VI Aquavit i USA (og resten av verden) har de sammen med amerikaneren som tok initiativet til å lage den spesielle akevitten etablert Scandinavian Spirits Group. For Norden er det Svein Berfjord og Jørgen Dons som har rettighetene.

-Vi har hatt forespørsler fra Sverige og Danmark, men har valgt å fokusere på Norge nå. Den første batchen som vi nå lanserer i Norge er det 1500 nummererte flasker av. Øker etterspørselen har vi muligheten til å tredoble det volumet vi allerede har.

Mye arbeid bak flaskenes design

-Den lanseres på en helt spesiell flaske, med et stilrent og spesielt design?

-Når man har et eksklusivt innhold, så må innpakningen matche innholdet. Vi har lekt oss mye med flaskedesignet sammen med Metric Design Studio i Oslo. Formen er hentet fra en gammel apotekflaske. Flaskene skulle opprinnelig støpes i Ukraina, men støpeformen der gikk tapt da krigen kom. Så nå lages de i Italia. Designet er inspirert av norske fjorder, vikingskip osv. Det er blindeskrift bakpå og volumstreker for bartendere. Alt er gjennomtenkt.

-Var det tilfeldig at det ble Inderøy Brenneri som fikk oppgaven med å lage denne akevitten?

-Nei, jeg tenke umiddelbart på Svein Berfjord da amerikaneren med så sterk tro på norsk akevitt dukket opp. Og det ble en umiddelbar match mellom Svein og meg. Alt falt på plass veldig fort. Han klikket umiddelbart på ideen om å gjøre noe som var veldig lokalt. Det bugner jo av muligheter med det som gror langs Den Gyldne Omvei.

PS: Jørgen Dons er medeier og barsjef ved Raus Bar i Trondheim. Og er kjent som en av Norges beste bartendere. Han har gått til topps i både NM, EM og VM for bartendere. De siste ti årene har han hatt flere runder med foredrag og gjestespill rundt om i hele verden, hvor han blant annet har snakket om bruk av norske råvarer i drinker. Sammen med mesterkokk Håvard Klempe, med bakgrunn fra bl.a. Bula Bistro og Credo, har Jørgen Dons bygget opp konseptet «Klempe og Dons», en slags nomade pop-up restaurant hvor Klempe lager spennende retter som Dons setter drinker til. Konseptet er blitt en kjempesuksess. Nylig serverte de rundt 800 gjester ved et arrangement i Trondheim. Denne sommeren blir det pop-up i Stavanger når Michelin-restauranten ReNaa (2*) skal feire 20-årsjubileum. Dessuten er de invitert til sjømatfestivalen i Tromsø. D.S.