Lanserer akevitt du kan jodle og synge til

Han trives godt i eget selskap, men nå har vokalfenomenet Bjørn Tomren laget en selskapsakevitt som han gjerne deler med andre. Akevitten er utviklet sammen med Master blender Jon Bertelsen i Det Norske Brenneri, og romsdalingen Bjørn Tomren har fått på plass lokale elementer som Tomrefjord-vann og den spesielle urten veisennep i blenden. Sistnevnte urt skal ha lindrende effekt på betente stemmebånd og sår hals, og er derfor kjent som et mirakelmiddel for vokalister. Onsdag 7. september kom «Bjørn Tomrens Selskapsakevitt» på plass i bestillingsutvalget på Vinmonopolet. Selv karakteriserte Tomren lanseringen som «en merkedag i mitt liv».

Av Ulf Dalheim, publisert 8. september 2022

Det hele startet egentlig i 2018 under en konsert på Gotland, hvor moldenseren Calle Feght driver vinbar og restaurant. Der ble Bjørn Tomren kjent med både Calle Feght og Jon Bertelsen. Bjørn servert en sparkling wine spritzer som Calle hadde blandet. «-Dette er jo det reneste «Jodelwasser», utbrøt Tomren og dermed hadde Feght fått navn på sitt nye drikkekonsept. Navnet kom ikke tilfeldig, for Tomren har et alter ego, Polka-Bjørn, som har gjort jodling til sitt varemerke.

-Møtet på Gotland førte mye med seg. Jeg invitert med ned til Rüdesheim hvor Calle Feght lager sine viner. Der fikk jeg være med å høste druer og få innblikk i prosessen med å lage vin. Og nå har jeg altså fått være med på å lage min egen akevitt, forteller Tomren.

På Jodelwasser-turne i Val Gardena

Allerede vinteren etter møtet på Gotland, ble Bjørn med Calle på salgsturne til alpinlandsbyen Val Gardena i Syd-Tirol (Italia), hvor Calle sammen med kjente bartendere markedsførte «Jodelwasser» ved skihytter og serveringssteder. Selv fikk Bjørn Tomren ved hjelp av Erik Håker opplæring i å stå på ski i alpinbakkene. Det var helt uvant for artisten, men han kom seg etter hvert, påstår han.

-Jeg er blitt kjent med mange innen drikkevareindustrien gjennom Calle, bl.a. Jon Bertelsen og Odd Johan Nelvik i Det Norske Brenneri. Det har vært artig å dra rundt med folk som kan sine ting, og å lære meg å smake, sier Bjørn Tomren.

Ungdommen «dæmla» innpå i Tomrefjord

-Hadde du med deg erfaring fra det å drikke og smake akevitt fra oppveksten i Tomrefjord?

-Vi hadde akevitt i heimen på julaften, ja. Og jeg ble vel tidlig introdusert for brennevin, både akevitt og whisky. Men i tenårene var det nok ikke smaken som var i fokus. Som det heter lokalt, folk «dæmla» innpå mye alkohol. Det var vel et lite problem for noen, men ikke i mitt barndomshjem, det må jeg understreke, sier Tomren.

-Men hvordan kom du så langt at det ble snakk om at du skulle lage din egen akevitt?

-Det var i november i fjor, da jeg sto sammen med Odd Johan Nelvik på et toalett og tisset. Da sa jeg at det kunne ha vært artig å lage en selskapsakevitt. Han tente på ideen, og etter det ballet det bare på seg. Jeg er klar over at det å lansere en akevitt i eget navn kan fort bli pretensiøst, at man blir full på seg selv, men jeg tåler det, smiler Bjørn Tomren.

-Hva legger du i navnet selskapsakevitt?

-Jeg trives godt i eget selskap. Men så har jeg opplevd fine ting i lystige selskap med andre også. Og da ble det naturlig å kalle den for selskapsakevitt.

Inspirert av gammel apotekerflaske

-Hvor involvert har du vært i skapelsesprosessen?

-I alt fra etikett og flaske til selve innholdet, faktisk. Jeg fikk Martin Halleraker, som er tegner i Aftenposten, til å lage etiketten. Der har vi funnet inspirasjon i en gammel apotekerflaske hvor det sto «Ekstra Premium». Det står det på akevitten også. Så da jeg kom til Jon Bertelsen med den tok han det veldig seriøst. Han måtte finne frem sine aller beste destillater, forteller Bjørn.

På etiketten står det at for strupesangere er akevitten «il innvortes bruk», mens jodlere skal ha den «til utvortes bruk». Selv er Tomren kjent for både strupesang og jodling, så han kan nok velge fritt hvordan han vil bruke selskapsakevitten sin. Som ifølge etiketten «Anbefales for sangere, dansere og selskapsglade kvinner og menn. Kan også nytes av allmuen». Det står også at den inneholder kildevann og urter fra Tomrefjord og Romsdalshorn.

-Tegningen av meg er ikke direkte flatterende, men alt er gjort med en humoristisk undertone. Det er et kvalitetsprodukt som lanseres, og jeg håper folk får en hyggelig opplevelse når de smaker den. Akevitten innbyr til festligheter og hyggelig samvær. Den er både rik – og mild på smak, mener Bjørn Tomren.

Bjørn Tomrens Selskapsakevitt
Akevitt
Norge, Agder, Grimstad
Bestillingsutvalget – varenr. 14730102
Kr. 389,90 (0,5 cl)
Førsteopplaget er på 1500 nummererte flasker. Lys gyllenbrun farve. Herlig, mild og blomstrende nese, med avdempede og runde urte- og krydder-toner. Innslag av appelsinskall, karve, sjokolade og lakris. Behagelig og rund i munnen, og igjen en eksplosjon av smaker: mynte, anis, sjokolade, pepper, friske sitrustoner først, under kjenner du også noe floralt og vegetalt, litt fennikel, søt sitron samt kardemomme og vanilje. Alt godt balansert. God lengde og myk avslutning, selv om alkoholen (40%) er der. Relativt tørr stil. Det går an å kose seg med denne…
Produsent: Det Norske Brenneri/Jon Bertelsen
Grossist: Det Norske Brenneri

Hektisk turne med 70 konserter

-Kan det bli mer Bjørn Tomren-drikke?

-Man kan jo fort få blod på tann av å ha vært med på å utvikle et produkt som dette. Og det lå i grenseland for meg å lage noe med eget navn på. Men kanskje kan det bli noe med synonymet Polka-Bjørn senere. Hvem vet, svarer Bjørn Tomren.

Stjernekamp-vinneren har hatt en hektisk tid etter at koronapandemien lettet på taket. Norgesturneen han gjennomførte i vår og sommer talte 70 konserter med band. Så har han i tillegg gjort noen soloting, så det er blitt rundt 100 konserter totalt. Underveis har han også på det nærmeste avsluttet innspillingen av et nytt album. Etter intervjuet med VinPuls skulle han kaste seg på flyet til Oslo for å møte arrangører som skal jobbe med musikken han skal fremføre sammen med KORK (Kringkastingsorkesteret) senere i høst.

Bjørn Tomren og Jon Bertelsen har samarbeidet med gjensidig respekt for å skape «Bjørn Tormrens selskapsakevitt».

Mye likt med å skape drikke og musikk

Master blender Jon Bertelsen beretter om et hyggelig samarbeid med Bjørn Tomren om selskapsakevitten.

-Han er jo et oppkomme av galskap, og det passet meg bra. Bjørn er ufattelig inspirerende, og han var klar på at han skulle lage en god akevitt. Blendingsbransjen som jeg er en del av er ikke så ulik underholdningsbransjen der han er. Om det er ganen eller ørene som brukes, så er det mye de samme parameterne som gjelder. Artister av hans kaliber har gode forutsetninger for å delta i prosessen med å blende en solid akevitt, sier Jon Bertelsen.

Da Bjørn Tomren kom til Jon Bertelsen med etiketten hvor det sto «Ekstra Premium», bestemte Bertelsen straks for å grave ekstra dypt i kjelleren hvor han har sine eksklusive urtedestillater.

-Han har fått tilgang på det beste jeg har. Og så vi har latt akevitten ligge på svært gode eikefat.  Noen er helt nye, andre har vært brukt til oloroso sherry eller det er ex-vinfat, hvor det har vært søt Sauternes, madeira, portvin eller rivesaltes på. Dessuten har 35% vært på våre egne brandyfat. Vi har forsøkt å gjøre alt så bra som mulig, sier Bertelsen.

Laget med spesiell kjærlighet

Det Norske Brenneri dyrker det meste av urter selv, og i selskapsakevitten til Bjørn Tomren er det brukt destillater av karve, sjokomynte, fennikelfrø, lakrisrot, irisrot. Av krydder nevner Jon Bertelsen svartpepper og grønn kardemomme. I tillegg er det også anis og stjerneanis, fersk sitron og tørket appelsin-, lime- og sitronskall. Også Valrhona mandarisjokolade (64%) er tilsatt underveis i prosessen.

-Og så har Bjørn kommet med det spesielle veisennep-urten?

-Ja, og den hadde jeg ikke hørt om før. Den var intens, så det handlet om ikke å la den dominere. Det er sjelden jeg lager en akevitt uten korianderfrø, men her kuttet jeg ut det pga veisennepen. Jeg har laget over 100 forskjellige akevitter, men denne ble laget med spesiell kjærlighet. Jeg er stor fan av Bjørn Tomren og hans suksess som artist.  Dette måtte avspeiles i akevitten. Derfor ble dette et prestisjeprodukt, forteller Jon Bertelsen.

Del med flere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.