13. oktober 2022

Lanserer kunstnervin i Piemonte

Bankmannen og politikeren Rolf Jarle Brøske (t.h. på hovedbildet) lanserer sammen med kokken og vinimportøren Fabricio Bianci nå tre italienske viner med Håkon Gullvåg-motiver på etikettene. Lanseringen skjer i Piemonte, med winemaker’s dinner torsdag, og deretter presentasjon av vinene og avduking av Håkon Gullvåg-utstilling i det nybygde anlegget til produsenten Azienda Agricola Daniele Pelassa ved landsbyen Montá fredag. De tre vinene, hvorav en Barolo 2015 i begrenset opplag, signert og nummerert, vil bli tilgjengelig på Vinmonopolet i november.

Av Ulf Dalheim, publisert 13. oktober 2022

De har jobbet i all hemmelighet med Gullvåg-prosjektet i snart tre år allerede, Høyre-politiker og konserndirektør Rolf Jarle Brøske i Sparebank1 SMN og den italienske kokken og vinimportøren Fabricio Bianci. Han er for tiden kokk ved Clarion Hotel & Congress på Brattøra i Trondheim, samtidig som han driver vinimport gjennom firmaet Vinitaly.

-Først var det mange avklaringer i dette prosjektet som jeg måtte få på plass i forhold til min jobb i banken. For selv om dette er et prosjekt jeg helt gjør som privatperson, måtte alt også sjekkes ut opp mot min jobbsituasjon. Deretter kom koronapandemien og ga nye utsettelser. Men nå er vi endelig i mål og gleder oss stort til å lansere vinene med Håkon Gullvåg til stede i Piemonte, forteller Rolf Jarle Brøske.

Importselskap med enerett

Rolf Jarle Brøske og Fabricio Bianci har etablert selskapet Brøske & Bianchi Wine Import AS sammen. De har også sikret seg enerett på viner fra Pelassa med Gullvåg-etiketter. De tre vinene som lanseres er en Pelassa Spumante, en Pelassa Barbara d’Alba Superiore og en Pelassa Barolo. Etikettene er kjente Gullvåg-motiver; Urfisken, Hakkespetten og Falk og Klode.

De to første vinene kommer i utgangspunktet i 5000 eksemplarer, mens Barolo-vinen blir en eksklusiv Pelassa San Lorenzo Barolo 2015. Den er tappet i et begrenset opplag, og etikettene på flaskene blir håndnummerert og signert av Håkon Gullvåg.

Første gang Barolo får kunstetikett

Rolf Jarle Brøske og Daniele Pelassa. Foto: Privat

Ifølge produsenten Daniele Pelassa er det første gang i Barolos historie at en Barolo-vin utstyres med kunstneretikett. Det har vært viner lansert med kjendiser på etikettene, men aldri etiketter kun med kunstmotiv.

-For å være helt ærlig, så er jeg utrolig stolt over å få være en del av dette prosjektet. Vi skal gjøre vårt beste for at dette blir vellykket, at vinene vi leverer er av topp kvalitet. Jeg synes Rolf Jarle og Fabricio har kommet frem til et godt utvalg av viner. San Lorenzo Barolo er vår toppvin, så de kunne ikke valgt noe bedre! Barbera’en er en klassisk, attraktiv og fruktig vin, mens Spumante-vinen er veldig spennende. Dette er faktisk vår første årgang med bobler, laget 100 prosent på den lokale druen arneis. Jeg vil gjerne fortsette med dette, sier Daniele Pelassa til VinPuls.

Han synes det er gøy og spesielt at det nybygde anlegget ved vingården nå kan bli «innviet» med en eksklusiv Håkon Gullvåg-utstilling. Gullvåg har for tiden en utstilling i Roma, og flere av maleriene derfra flyttes nå til Pelassa i Montá. Det er også aktuelt at det blir en større Gullvåg-utstilling i kirken i en av de mest kjente Barolo-byene, Monforte d’Alba, til sommeren.

Kun på utvalgte restauranter

Fabricio og Rolf Jarle forteller at de har kjent hverandre i snart elleve år, og at dette Gulvåg-prosjektet har vokst frem over tid. De møttes første gang da Fabricio Bianci, som har jobbet for bl.a. Gordon Ramsey før han flyttet til Trondheim med familien, fikk kokke-oppdrag for Sparebank1 SMN. Siden har vennskapet vokst seg sterkere og har nå altså resultert i at de har gått sammen om vinimport, i første omgang med de tre Gullvåg-vinene.

Gullvåg San Lorenzo Barolo 2015 vil kun bli tilgjengelig på noen få utvalgte restauranter. Credo i Trondheim vil være en av dem. Om den blir lansert i flere årganger, så vil det kun bli i de aller beste årene. Spumanten og Barbera-vinen er det planer om å ha tilgjengelig på markedet i årene fremover.

-Vi må vite at vi kan stå inne for at de gir en god drikkeopplevelse, understreker Rolf Jarle Brøske og Fabricio Bianci.

-Jeg er veldig fornøyd og stolt over å være valgt. Totally happy, sier Daniele Pelassa som understreker at også han gjerne vil fortsette med å være leverandør av Gullvåg-viner. For som han sier: Kultur og vin har sterke forbindelser.

SHARE:
Historier om vin, Til forsiden, Uncategorized 0 Replies to “Lanserer kunstnervin i Piemonte”