Nå trenger du ikke lenger være nabo på Bakklandet for å kunne nyte «husølet» som bryggeriet Monkeybrew har laget for puben Den Gode Nabo. De siste to ukene har 12-14 Bunnpris-butikker i Trondheim fått Nabo-ølet inn i hyllene sine. Det er et Steam Beer tappet på 0,44 l bokser, karakterisert som en «lys lager med bitre ettertoner».
Av Ulf Dalheim, publisert 15. mai 2023
Den Gode Nabo har hatt sitt eget husøl siden gjenåpningen i 2016. Frem til ganske nylig var det et lyst og lettdrikkelig amerikansk hveteøl, også det laget av Monkeybrew. Da ønsket om et eget øl laget kun for puben kom opp, var det nemlig naturlig å be Monkeybrew om hjelp. For noen år tilbake, da under navnet Taps, var nemlig bryggeriet selv nabo på Bakklandet. Dessuten hadde Jorg Solheim, i dag markedssjef hos Monkeybrew, i årene 2011-2014 jobbet en del ved Den Gode Nabo.
Nabo-sjefen ønsket en forandring
Det var avtroppende daglig leder ved Den Gode Nabo, Gøran Sæther Berg, som tidligere i år ønsket å introdusere et nytt øl som «husøl» ved puben.
-Det hadde funket bra hveteølet vi hadde. Men jeg ønsket en forandring og utfordret Monkeybrew til å lage en steam beer, en øltype vi har lite av i Norge. Jeg snakket mye med Monketrew om hvordan jeg ville at ølet skulle fremstå, og synes det er blitt akkurat slik jeg ønsket det, sier Gøran.
Kinn Bryggeri sitt «Dampen» er ett av få steam beer som lages i Norge. Det er brygget over samme lest som klassikeren innen denne stilen, Anchor Steam Beer fra Anchor Brewing Company i San Francisco. Det spesielle med steam beer, er at ølet er laget på lagergjær gjæret på høy temperatur (20 grader i stedet for 10). På Vestkysten av USA på 1800-tallet var det kjent som et slags fattigmannsprodukt, ofte omtalt som «California Common».
Får ut forskjellige egenskaper
-Bryggteknisk er det litt spesielt å lage steam beer, ettersom du lar lagergjær bli fermentert på høyere temperatur enn for vanlig lager. Da får du ut forskjellige egenskaper i ølet, forklarer Jorg Solheim.
-Slikt øl har vært min favoritt i 15 år. Og det steam beer-ølet vi nå har fått var akkurat den stilen vi så etter. Jeg er veldig fornøyd med resultatet, sier Gøran Sæther Berg.
Nabo-ølet du får på tap i puben er på 5,1 prosent, mens boksen som nå selges i de fleste av Trondheims Bunnpris-butikker, er på butikkøl-styrke, 4,7 prosent.
En sms-melding satte det hele i gang
Men hvordan havnet så dette ølet på boks og i Bunnpris-butikker? Huseier Bjørn Olav Aunegjerdet forteller:
-En niese av meg sendte meg en tekstmelding etter et besøk på Den Gode Nabo og spurte om det nye ølet var å få kjøpt i butikk. Det var det ikke, men det satte meg på tanken om at det kanskje var en mulighet. Så jeg ringte først til Jorg hos Monkeybrew. Han svarte at det ikke var umulig, som på trøndersk betyr at det var mulig. Så da tok jeg kontakt med kategorisjef Geir Haugnæss i Bunnpris-kjeden. Det var en lur telefon å ta, for han var veldig positiv til tanken, sier Aunegjerdet.
Deretter begynte snøballen raskt å rulle. For Aunegjerdet var dette å komme inn i en ny verden han ikke hadde vært borti tidligere, med all slags koder som måtte komme på plass. Men nå i mai var det altså klart for lansering.
Raske beslutningsprosesser i Bunnpris
-Egentlig har det gått kjapt etter den telefonen fra Bjørn Olav. I Bunnpris har vi ikke så tunge beslutningsprosesser. Vi er en liten aktør blant dagligvarekjedene i Norge, men vi tenker ofte annerledes, og vil gjerne ha noe ingen andre har. Så det var god timing da henvendelsen kom. Vi liker unike produkter og var klar til å ta inn en slik type øl, forteller Geir Haugnæss.
Dermed kunne aktørene i begynnelsen av mai begynne å kjøre ut ølet til Bunnpris-butikker i Trondheim. I første omgang vil man beholde litt av nabo-tanken, slik at det foreløpig kun er 12-14 butikker nærmest sentrum av byen som har tatt det inn i hyllene.
-Vi har håndplukket butikker sentralt i Trondheim som nå har Nabo-ølet i hyllene. Etter hvert vil det nok bli mulig også for andre butikker i Bunnpris-kjeden å få ta det inn. Neste steg blir først å utvide i Trøndelag, dernest får vi se hvor det er mest aktuelt å selge det. Kanskje ikke akkurat i Bergen. Men nordpå er det mer aktuelt å lansere dette Nabo-ølet sier Haugnæss.
Geir Sæther Berg er kjempestolt over det nye Nabo-ølet. Han takker nå av som Nabo-sjef etter over ti år. Steam beer-ølet har som nevnt vært å få kjøpt ved puben i en tid allerede, og de ansatte har fått gode tilbakemeldinger, det er ett av topp fem-produkter blant gjestene. Når gjester som kommer innom spør etter noe lokalt og godt øl, så er det dette vi tapper opp til dem, sier han.
-Vi lager bare produkter vi står inne for, slår Jorg Solheim hos Monkeybrew fast.
Fra 1. mai har Den Gode Nabo for øvrig fått ny daglig leder, som er Stine Marie Bjørkås. Hun har jobbet ved puben i lang tid, og overtar nå som daglig leder etter Gøran Sæther Berge. Barsjef er Laurel Nziza.