Norsk gin er skikkelig i vinden

Det har vært et svært godt år for gin generelt, og norsk gin spesielt. Norsk gin markerer seg stadig i verdenstoppen. Og interessen for gin generelt er voksende over hele verden. Den norskproduserte Bareksten Botanical Gin har etablert seg internasjonalt, og de siste ukene har Bareksten igjen befestet sin posisjon og vunnet en rekke priser i internasjonale kåringer.

Av Ulf Dalheim, publisert 7. juli 2021

San Francisco World Spirits Competition(SFWSC) er blant de største og mest innflytelsesrike av alle kåringene. Bareksten Botanical Gin vant dobbelt gull der første gang i 2017. I 2019 gjentok de dette, og nå i 2021 vant de denne utmerkelsen for tredje gang.

Ifølge en pressemelding fra Toast Group har det ikke skjedd tidligere i gin-kategorien at noen har vunnet dobbelt gull tre ganger. I tillegg fikk Bareksten med seg en rekke andre priser fra San Fransisco.

Premiert også i London

Denne uken vant Bareksten Botanical Gin også høyeste utmerkelse (top award) under The Gin Masters 2021 i London i kategorien London Dry. Juryen beskriver vinneren med som en gin med «delicious complexity»

-Det er alltid hyggelig å få anerkjennelse for produktene vi jobber med døgnet rundt, spesielt også når bransjen selv mener vi lager ordentlige kvalitetsprodukter. Dette betyr også mye for vår vei videre på det internasjonale markedet. Kvaliteten på produktene er hele tiden det som har sått i fokus for oss, sier gründer og destillatør Stig Bareksten.

Han sier han har merket en økende interesse rundt norsk sprit internasjonalt, tror at fokus på lokale tradisjoner, råvarer og håndverk er noe som får verden til å sperre øynene opp.

-Det er gøy at norsk gin gjør det bra på flere fronter. Vår ambisjon har hele veien vært å bli en internasjonal aktør som skal kunne vokse i mange år fremover. Verden og mulighetene er større enn man kanskje tenker, selv for et norsk håndverksdestilleri, sier Bareksten.

Norsk gin i vinden

Gin som kategori har hatt en eventyrlig vekst de senere årene både i Norge og internasjonalt. Her hjemme har Vinmonopolet hatt en veldig økning siste året og premium gin-kategorien er den som har økt aller mest. Flere norske gin-produsenter har kommet til og tar stadig flere får øynene opp for norsk gin.

I følge tall fra Vinmonopolet har Bareksten 30,6 % markedsandel når det gjelder gin solgt via Vinmonopolet i Norge. Tar man med Elsker, som utgis av OSS destilleri, men ikke er et Bareksten-produkt, har de til sammen 46,8 prosents markedsandel. Den andre av de store brenneriaktørene Norge, Det Norske Brenneri, har en markedsandel på 27,7 prosent på gin.