.

Ny ølfestival i Byhaven-kjelleren

.

Hurra! Ting begynner å nærme seg det «normale» igjen og lørdag kan Gulating Ølutsalg nok en gang invitere til Byhaven Ølfestival. Lørdag 25. september vil tolv norske bryggerier være på plass i kjelleren på Byhaven kjøpesenter med både nyheter, gamle kjenninger og noen spesialøl laget spesielt til denne festivalen.

Av Ulf Dalheim, publisert 23. september 2021

Kjøpmann Tommy Holen Helland smiler breiere enn han har gjort på lenge. Omsetningen i butikkene i kjøpesentrene Byhaven og Sirkus er i kraftig vekst, og denne uken har stadig flere brikker falt på plass når det gjelder ølfestivalen han arrangerte første gang i 2019, men som måtte avlyses i fjor. I år går den altså av stabelen igjen, men det var på hengende håret i forhold til påbud og opphevelse av visse koronarestriksjoner.

-Vi må gjøre noen justeringer, bl.a. blir innslippet delt i to puljer. I den første puljen fra kl. 12-16.00 må vi ha visse restriksjoner, ettersom samfunnet først gjenåpnes helt fra kl. 16.00. Så i første pulje kan vi maks slippe inn 200 deltakere, og må gjennomføre serveringen etter gjeldende regler. Mens vi på den andre puljen, fra kl. 17.00-22.00, kan ha tilnærmet normal åpning og der slipper vi nå til inntil 300 deltakere, sier Tommy Holen Helland.

Bryggeriene kommer med nyheter

Han anslår at det på billetten vil være mulig for publikum å velge mellom 60 pluss ølvarianter, i alle mulige stiler og alkoholstyrker, til og med mange forskjellige alkoholfrie. Hele parkeringskjelleren i Byhaven, på totalt 1450 kvm, er vasket ned og gjort klar for årets ølfestival.

-Jeg tror jeg kan garantere at det vil være øl å få smake på for absolutt alle. Monkey Brew kommer med en nyhet de ikke en gang har rukket å sette etikett på – et surøl basert på hvit fersken. Frøya Bryggeri visre frem en fatlagret saison, «Malstrøm», som bare er tilgjengelig hos Gulating. Haandbryggeriet kommer med ferske nyheter tappet i forrige uke. Og så har vi de to svenske hipsterbryggeriene Brewski og Omnipollo som lager øl som er alt annet enn øl. I noen av dem er det så mye bær at du nesten må spise dem med skei, smiler Tommy.

Dette er bryggeriene som stiller på Byhaven Ølfestival: Hogna Brygg, Monkey Brew, Rodebak Gårdsbryggeri, Bryggeriet Frøya, Stolt bryggeri, Hammerhead Brewing co., Lervig, Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Austmann og de to svenske Brewski og Omnipollo.

-Vi får også besøk av noen av bryggerne ved de deltakende bryggeriene, så her kan man få spørre og få svar om produktene som serveres, og kanskje også få gode råd for egen brygging, påpeker Tommy.

Tommy Holen Helland. Foto: UD

«Drikk bedre, ikke mere»

Han oppfordrer besøkende til å starte rolig, med de lyse og lette ølene. Og folk bør absolutt ikke ha «vorspiel» før de ankommer festivalen.

-Mottoet vårt er «Drikk bedre, ikke mere». Her blir det mange gode smaker å utforske. Mitt ønske med denne ølfestivalen er å gi noe tilbake til byen nå som vi er i ferd med å åpne opp samfunnet igjen. Koronasituasjonen gjør at vi må han noen restriksjoner, som at man må sitte ned og få ølet an vil smake på brakt til bordet. Vi har 15 frivillige samt vektere som skal passe på at alt går riktig for seg, sier Tommy Holen Helland.

Rosenborg Bakeri og Sabrura Sushi vil ha egne stands med salg av mat på festivalen. Ølsnacks og diverse vil det også være mulig å få kjøpt.

Mens koronapandemien har lagt store begrensninger på aktiviteter og smakinger, har salget ved Gulating-utsalgene vært veldig bra. Tommy & Co kastet seg rundt raskt i mars i fjor og tilbød gratis hjemkjøring av bestilt øl. Det ble en suksess. Også det fysiske salget i butikkene var bra gjennom hele fjoråret, og har holdt seg på et godt nivå også i 2021.

Regnskapene for Gulating Byhaven og Gulating Sirkus for 2020, viser en omsetningsøkning fra 2019 på 56,4 prosent for butikken i Byhaven, fra 4,3 millioner kroner i 2019 til 6,8 millioner kroner i 2020. Og økningen fortsetter også i 2021, rapporterer Tommy. Ved butikken på Sirkus var økningen fra 2019 til 2020 på 53,1 prosent, fra 4,8 millioner i 2019 til 7,4 millioner kroner i 2020.

Åpner i Steinkjer og Mosjøen

De to driverne, Tommy Holen Helland og Marc-André Schopen, satser nå sammen på ytterligere utvidelser. Medio oktober åpnet de et Gulating ølutsalg i Amfi Kjøpesenter i Steinkjer, og 16. november blir det butikk nr. 4 i Sjøsiden kjøpesenter i Mosjøen. I tillegg har de pop-up butikk i Orkanger og skal delta på ølevents, julemarked og lokale martna’er.

-Vi må få de to nye butikkene i Steinkjer og Mosjøen oppe og går før vi ser på andre mulige lokaliteter, men det kan godt bli flere etter hvert. Det er spennende tider. Akkurat nå koker det bra, og i midten av oktober skal vi gjennom Folkeinvest gå ut med en aksjeemisjon hvor toppmålet er å få inn tre millioner kroner. Men vi blir fornøyde om vi får med nye medeiere for 1,5-2 millioner også. Da skal vi bl.a. bygge opp en solid portal for netthandel, forteller Tommy Holen Helland.

Info: Billetter til ølfestivalen selges på Hoopla. Lørdag: 12:00-16:00 Blue session. All drikke er inkludert i billetten (kr. 795,00). Lørdag: 17:00-22:00 Green session. All drikke er inkludert i billetten (kr. 895,00). Lørdag All Day. All drikke er inkludert i billetten (kr. 1 390,00).

https://gulating.hoopla.no/sales/164915552

Del med flere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.