Nye investorer inn i Austmann

Bare dager etter at mikrobryggeriet Austmann i Trondheim avsluttet sitt samarbeid og deleierskap med Hansa Borg Bryggerier, er tre sterke trønderske investorer på plass på eiersiden i bryggeriet. Bjørn M. Wiggen, Kjeldsberg-familien og Anne Strøm Nakstad er de nye partnerne til Austmann.

Austmann Bryggeri ble stiftet i 2012 av gründerne Thomas Sjue, Vinko Sindelar og Anders Cooper. Selskapet har hatt sterkt vekst år for år og gikk i 2016 inn i et partnerskap med Hansa Borg Bryggerier der sistnevnte kjøpte 50% av selskapet.

Dette partnerskapet er nå historie og gründerne tar med seg Austmann over i en ny og spennende fase sammen med nye partnere. De nye partnerne er erfarne, kompetente og langsiktige – akkurat det Austmann Bryggeri trenger, heter det i en pressemelding fra Austmann.

Bransjekompetanse

Bjørn M. Wiggen har 12 års erfaring fra operativ ledelse av bryggerivirksomhet som adm. direktør i Pripps Bryggerier og i Ringnes samt SVP i Carlsberg Breweries. Han har også vært styreleder i Hansa Borg Bryggerier. Wiggen har betydelig bransjekunnskap på et høyt nivå, og hans strategiske erfaring og merkevarekunnskap vil bidra til å styrke Austmann sin konkurranseposisjon.

Anne Strøm Nakstad har familiehistorie med næringsmiddelproduksjon gjennom Trondhjem Preserving AS, og er i dag deleier i Matpartner AS, produsent av ferdigretter til dagligvare og Horeca markedet. Med lang forretningserfaring og kunnskap innen merkevarebygging er Anne Nakstad en perfekt matchet operasjonell og strategisk styrke inn i partnerskapet.

Familien Kjeldsberg, sammen med tre andre kjøpmannsfamilier fra Trondheim, stiftet E.C Dahls Bryggeri AS i 1889 og drev E.C Dahls Bryggerier fra 1889 til 1986 da Nora Industrier kjøpte bryggeriet. Det er en klar strategisk styrke for Austmann å ha en slik erfaren langsiktig eier med på laget. Kjeldsberg er også huseier der Austmann holder til på Sluppen.

Første gang i Norden

Austmann skrev i januar 2016 historie med å bli det yngste mikrobryggeriet noensinne i Norden til å bli partner med et industrielt bryggeri. Nå skriver Austmann på nytt historie ved å bli det første mikrobryggeriet i Nord Europa som kjøper tilbake eierskapet til private hender fra et stort industrielt bryggeri.

De nye investorene vil tilføre selskapet betydelig kompetanse og momentum og vil styrke selskapet i møte med et stadig mer krevende marked, skriver Austmann i pressemeldingen. Investorer og grundere skal sammen legge planer for hvordan Austmann skal utvide og bygge sin virksomhet fra Trondheim.

-Sammen med lokale krefter skal vi nå bygge et solid og innovativt Austmann slik kundene våre forventer av oss,  sier daglig leder Jon-Ivar Holmslet.

Daglig leder Jon-Ivar Holmslet (t.v.) og brygger Anders Cooper har store forventninger til utviklingen hos Austmann etter at nye investorer nå er på plass på eiersiden. Foto: UD

Alt skal brygges i Trondheim

Austmann produserer i dag utvalgte dagligvareprodukter på Borg Bryggeri i Sarpsborg, et av målene til det nye eierskapet er å hente all produksjon av øl hjem til Trøndelag.

-Nå som Austmann står på egne ben er det viktig for oss å hente all brygging hjem dit det hører hjemme; Trøndelag. I første omgang må vi innom Arendals bryggeri, vi rekker ikke å legge om produksjonen over natten – men det er et soleklart mål at alle Austmann-øl skal brygges i Trondheim, sier markedssjef Thomas Sjue.

Austmann er et av Norges største håndverksbryggerier og leverte i 2018 over en halv million liter til det norske markedet. I 2019 lanserte bryggeriet «Austmann Pils» som ble en salgssuksess over natten med nesten 200.000 liter solgt første år i butikk. Pils er den største produktkategorien innen øl og Austmann har inntil 2019 ikke kunnet tilby et slikt produkt. Etter flere år med eposter og telefoner fra kunder som lurte på når Austmann skulle lage en pils ble prosjektet startet i 2018.

-Det er tydelig at kundene våre har ventet på et slikt produkt fra oss. Austmann lyttet til kundene sine og lanserte en klassisk pils, det har blitt en knallsuksess! Austmann har alltid vært og skal være et innovativt bryggeri som lytter til kundene sine. Austmann Pils suksessen viser at dette er rett strategi, sier eksport og utelivsansvarlig Vinko Sindelar.

Avhengig av kundenes støtte

Når Austmann Pils blir flyttet hjem til Trøndelag blir dette den første lokal-eide pilsen tilgjengelig i butikk på flere tiår.

De siste månedenes «lockdown» av utelivsmarkedet i Norge har ført til at hele bryggeribransjen, inkludert Austmann, har måttet tenke nytt for å ikke gå over ende i krisen. Derfor åpnet Austmann et lite butikkutsalg på bryggeriet samt tilbud om hjemkjøring av øl bestilt på Vipps. Responsen var overveldende.

-Den omtanken og omsorgen som Austmann fikk av sine kunder i denne perioden er rørende og viser hvor mye kundene våre bryr seg om Austmann og det vi gjør, sier Thomas Sjue. Denne støtten, omtanken og kjærligheten for Austmann har vært en avgjørende faktor for bryggeriets suksess.

Fortsetter som tidligere

Selv om adskillelsen fra Hansa Borg Bryggerier fører med seg noen endringer vil forbrukere finne sine favoritt Austmann-merker i butikk og uteliv som normalt. Utelivskunder vil kunne bestille varer til sine kjøleskap og tappetårn direkte fra Austmann når markedet åpner igjen.

Austmann har siden covid-19 utbruddet vært nødt til å legge diverse lanseringsplaner på is. Disse planene skal nå opp av skuffen og Austmann skal se fremover.

-Vi har mange spennende produkter under oppseiling, også i kategorier du ikke har sett Austmann-produkter før, sier en hemmelighetsfull bryggerimester Anders Cooper.