Pincho Nation flytter inn i Adressahuset i Trondheim sentrum

Ett av Nordens største og mest suksessfulle restaurantkonsepter, Pincho Nation, er klar for etablering i Trondheim. I løpet av senhøsten ser restauranteier og franchicetaker Martin Michaelsen Stokkan for seg at han kan ønske gjester velkommen til et nyombygd lokale i Adressahuset i Ferjemannsveien 12, der restauranten Cowsea for tiden er lokalisert.

Av Ulf Dalheim, publisert 3. juli 2024

Det nordiske suksesskonseptet Pincho Nation har allerede etablert seg som et inkluderende restaurantmiljø i byer som Oslo, Stavanger, Kristiansand og Drammen. Så det var bare et tidsspørsmål før restaurantkonseptet kom til også Trondheim. Pincho Nation er kjent for sin overdådige innredning, fargerike cocktails og innholdsrike meny med spennende småretter fra hele verden.

-Ombyggingen av lokalet der Cowsea er vil starte i september, med mål om å åpne dørene for gjestene i løpet av senhøsten. Allerede nå kan gjester melde seg på en “vip-liste” for tidlig tilgang til bordreservasjon. Cowsea holder åpent som vanlig ut august. Når ombyggingen er fullført, ser vi frem til å ønske både nye og gamle gjester velkommen til en restaurantopplevelse utenom det vanlige, sier Martin Michaelsen Stokkan.

Martin Michaelsen Stokken har tilført Trondheim mange spennende restaurantkonsepter. Nå ser han frem tjl å bygge om Cowsea i Adressahuset og til høsten ønske det populære Pincho Nation velkommen til byen. Foto: Privat

Blir et spennende tilskudd til byens uteliv

Han fortsetter: -Jeg har alltid vært lidenskapelig interessert i å utvikle nye restauranter i byen. Pincho Nation vil være et spennende tilskudd. Allerede i 2021 startet vi å se på mulige lokaler i Trondheim. Restaurantatmosfæren for Pincho Nation skal være avslappet, noe som raskt skaper en følelse av å være hjemme. Menyen er laget for å passe alle typer besøk, fra de som ønsker noe raskt å spise, til de som ønsker å nyte en helaften med venner eller familie.

Martin Michaelsen Stokkan er godt kjent i Trondheims restaurantkretser. Som femte generasjons restauratør bærer han på en rik historie, og har i mange år vært med på å bidra til bransjens utvikling. Fra familiens lansering av byens første sushi-restaurant Sushi Bar, til asian-fusion restauranten Robata ved Ravnkloa, og introduksjonen av smashburgere på Cowsea, har Martin vist at han forstår hva som tiltrekker Trondheims innbyggere.

Bredt utvalg av småretter på menyen

En sentral del av gjesteopplevelsen på Pincho Nation er det brede utvalget av spennende småretter. Menyen tilbyr alt fra klassiske street food-retter som fish ‘n’ chips til spennende internasjonale smaker som meksikanske beef tacos, italienske delikatesser og asiatiske retter som chicken popcorn eller bao buns. Mange retter er tilpasset for å deles, og prisene på smårettene starter fra 39 kroner.

Innredningen skal bli både leken og overdådig, noe som vil være med på å skape en festlig og avslappet atmosfære. Ved å ta i bruk en digital og brukervennlig bestillingsprosess, spennende mat, og en fargerik cocktailmeny, føler Michaelsen Stokkan at Pincho Nation vil være godt posisjonert til å bli en favoritt blant Trondheims restaurantgjester.

Topp beliggenhet, spennende konsept og en suksessfull formel gjør at Pincho Nation raskt kan bli en suksess også i Trondheim når restauranten i Adressahuset åpnet til høsten. Foto: Håkon Tidermann/Pincho Nation AB

Har over 80 restauranter i Norden

Pincho Nation er en svensk restaurantkjede med ca 80 restauranter i de nordiske landene. Selskapet ble grunnlagt i 2012 og har vokst raskt gjennom franchising. Det er nå en av de ledende restaurantkjedene i Norden.

Pincho Nation inviterer gjestene til en sanselig opplevelse, hvor ekstra mye arbeid har blitt lagt i innredningen, og atmosfæren er festlig og uformell. Her serveres fargerike cocktails med eller uten alkohol og tapasretter fra en meny som tilbyr et gastronomisk utvalg fra hele verden.

Pincho Nation var det første app-baserte restaurantkonseptet. Gjestene gjør sine reservasjoner, bestillinger og betalinger ved å bruke Pincho Nations app på sin mobiltelefon, men vertene hjelper selvsagt alle gjester med bestilling av mat og drikke etter behov.

Med etableringen i Trondheim vil antall Pincho Nation-restauranter i Norge øke til åtte, og flertallet drives som franchiser. Konseptets sterke vekst og popularitet vises også i tallene. I 2023 økte de eksisterende enhetene i Norge med over 30 % og tiltrakk seg nesten 450 000 gjester.

Ønsker å åpne 10-12 nye Pincho Nation i Norge

Henrik Fischer, Head of Expansion, understreker selskapets ekspansive visjoner:

-Vår ambisjon er å etablere ytterligere 10-12 enheter i løpet av de neste tre årene. Vi er aktivt på jakt etter sentrale lokaler i blant annet Tromsø, Ålesund, Haugesund, Sandefjord og ser store muligheter for nye og eksisterende franchisetakere til å ekspandere.

Konseptets popularitet blir ekstra tydelig i forbindelse med nylanseringer. I juni åpnet franchisetrioen bak Pincho Nation Fredrikstad en ny restaurant i Drammen. Over 2500 personer stod på ventelisten da bordbestillingen åpnet, og åpningshelgen var fullbooket etter bare 30 minutter.

Fischer understreker også franchisemodellens styrke: -Vi er ydmyke og takknemlige for den mottakelsen vi har fått fra våre norske gjester. Når erfarne restauratører slutter seg til konseptet og eksisterende franchisetakere velger å åpne flere Pincho Nation-restauranter, sier det også noe om vår modells effektivitet. Vi ser frem til å ønske flere franchisetakere velkommen til Pincho Nation-familien og sammen fortsette vår vekst.