.

Provence-rosé med britisk vri

.

I VinPuls sin store test av roséviner kom flere av de beste ikke overraskende fra Provence. Der hadde de en tradisjon og en historie for gode roséviner lenge før «alle andre» oppdaget hvor godt det faktisk smaker med en avkjølt rosévin når solen skinner. Eller hvor utmerket mange roséviner går til mye forskjellige mat. En av de nye «stjernene» i Provence er Château Léoube som lager økologiske roséviner fra noen av Frankrikes eldste vinmarker.

Av Ulf Dalheim, publisert 4. juni 2021

Det spesielle med Château Léoube er at deres suksess kom etter at eiendommen i 1997 ble overtatt av det engelske ekteparet Carole og Anthony Bamford. Men hvordan har det seg at engelskmenn har klart å løfte en litt glemt fransk vingård til nye høyder? Jo, fordi de selv har solid jordbruksbakgrunn. Bamford-familien står nemlig bak en av Englands mest kjente økologiske gårdsbruk, Daylesford Organic Farm i Gloucestershire, som har vært sertifisert økologisk helt siden 1977. Der har de kvegdrift, meieri, osteproduksjon, frukt- og grønnsaker, bakeri samt kafe og restaurant. Daylesford er en av de viktigste leverandørene av økologiske produkter til engelske forbrukere.

Sjekk den store VinPuls rosévin-testen her:

Den 560 hektar store eiendommen Château Léoube strekker seg fra innlandet og helt ned til Middelhavskysten. Foto: Château Léoube.

Da Bamford-ekteparet i 1997 overtok Château Léoube, en eiendom på hele 560 hektar, var det et stort arbeid som ble satt i gang for å restaurere og oppgradere både hus og jord. I tillegg til vinmarker (70 hektar) har de også 25 hektar med oliventrær, samt masse furutrær, fikentrær og urtehager (mye timian).

Området Bormes-les-Mimosas ved Cap Bénat ikke langt fra St. Tropez, der Léoube-eiendommen ligger, har historie med vinplanting fra rundt 200 år før Kristus. Der vinstokkene og oliventrærne i dag vokser, var det tidligere havbrunn, noe som betyr at jordsmonn som gir mye mineralitet til vinene.

Les også: Chablis forbereder seg på klimaendringer

Søkte råd hos naboen, fikk sønnen ansatt

Carole og Anthony Bamford gjorde et lurt trekk da de ankom Provence, nemlig å invitere naboen, meritterte Jean-Jacques Ott, inn som samarbeidspartner. Det endte opp med at sønnen Romain Ott, 4. generasjons vinmaker, i 2000 ble ansatt som vinansvarlig ved Château Léoube.

Château Léoube er som Bamfords store gård hjemme i England økologisk sertifisert (fra 2010), og interessen for vinene fra Léoube har tatt av også internasjonalt, med eksport til 30 land. 2020-ratingene fra Robert Parker ga 91 poeng til Rosé de Léoube og 92 poeng til Secret de Léoube. Det er ikke ofte roséviner får så høye poeng, så Romain Otto har gjort mye rett med vinene fra gården. Château Léoube-porteføljen omfatter også hvite og røde viner.

Romain Ott er fjerde generasjons vinmaker i Provence. Da det engelske ekteparet Carole og Anthony Bamford kjøpte Château Léoube i 1997, spurte de naboen Jean-Jacques Ott om råd. Det beste rådet han kunne gi var at sønnen Romain skulle bli deres vinmaker. Foto: Château Léoube

VinPuls hadde gleden av å møte Romain Ott til en digital smaking av rosévinene for kort tid tilbake. Han kunne fortelle at Château Léoube-gården har vært drevet siden middelalderen, men at man ikke vet nøyaktig når plogen ble satt i jorda der for første gang. Familien som solgte til Carole og Anthony Bamford hadde eid den fra 1910, men ikke alt var «up to date», så det var behov for å gjøre om på mye, fra vinmarker til anlegg og hus.

80% rosé på cinsault og grenache

-Nå er det veldig bra her, alt er tatt godt vare på. I tillegg har Carole og Anthony utvidet aktivitetene, med både en stor grønnsakshage og en egen kafe og restaurant nede ved stranden. Innen vin er 80 prosent av produksjonen roséviner, 5-7 prosent er hvite og 12-15 prosent er røde viner. I hovedsak dyrker vi grenache og cinsault, men for hvitvin har vi også en andel sauvignon blanc som ikke er godkjent som offisiell drue her, slik at de vinene selges som Vin de France i stedet for med appellasjonsbetegnelsen Côtes de Provence, forteller Romain Ott.

Vinmarkene til Château Léoube strekker seg helt ned til Middelhavets strender. Foto: Château Léoube

Han beretter om et utfordrende og vanskelig år i 2020, hvor det ble begrensninger på det å hente inn arbeidere utenfra, slik at alle ved gården måtte bidra med det meste, også ute i vinmarkene.

-Vi måtte finne andre måter å jobbe på. Det ble mye nytt å forholde seg til for alle her. Da vi skulle lansere den nye årgangen våren 2020, var det plutselig full lockdown. Heldigvis ble sommeren ganske bra lokalt. Kort og hektisk, riktignok, men såpass bra med franske tilreisende turister at vi må si oss fornøyd, rapporterer Ott.

-Vi har fått rapporter om store frostproblemer i flere av de franske vinregionene denne våren, spesielt i Bordeaux og Burgund. Har dere også opplevd slike problemer i år?

-Noen av vinmarkene ble litt berørt av frost, men takket være nærheten til Middelhavet, slapp vi veldig greit unna, som vi gjør i de fleste årganger. For oss kan haglbyger eller sykdommer på plantene være et større problem, svarer Romain Ott.

«Back to basic», mot det genuine

Han beskriver sin filosofi innen vinmaking som «back to basic». Stilen på vinene etterstreber det genuine. De skal være presise, fint balansert og elegante. Og om man ikke er fullt og helt biodynamisk også, i tillegg til å jobbe økologisk, så tar man hensyn til månefasene.

-Vi jobbet lenge med det økologiske aspektet i produksjonen før vi søkte om å bli sertifisert. Vi ville være sikre på regulariteten først. Per i dag kan vi si at tar det mye lengre enn det sertifiseringen krever. Men etter min mening er det farlig å bli for ekstreme også. Månen kan ikke fortelle oss alt. Jeg tror ordet «balanse» er det som best beskriver det vi holder på med, sier Romain Ott.

Jordsmonnet ved Château Léoube er som nevnt preget av at området tidligere var havbunn. Mye skifer, leire og sand som gir en fin mineralitet i vinene. Det meste av vinplantene, som vokser tilnærmet som busker, er 15-20 år gamle, noe Romain Ott beskriver som ideelt i forhold til de vinene han lager.

-Men hvordan er det å ha engelske eiere, uten den vinhistorien i ryggen som dere franskmenn har? Legger de seg mye borti det du driver med?

-Det skjer, men veldig sjeldent. De stoler fullt og helt på meg og teamet. Men de tenker annerledes, og kan komme med innspill ut fra det. De er ofte med og smaker sammen med oss på det vi lager underveis i prosessen. De spør også etter nye produkter. På den måten «pusher» de oss videre, og det er fint, mener Romain Ott.

I Provence er rosévin like naturlig på bordet som franskmennenes alltid tilstedeværende ferske brød. Foto: Château Léoube

Har også lansert musserende

Første årgang som ble lansert fra Château Léoube kom i 2008. Før det ble det laget vin, men den ble bare solgt til besøkende på gården. I dag er produksjonen på 650 000 flasker i året. Og som nevnt, 80% av dette er rosévin. Nylig lanserte Léoube også en musserende rosévin.

-Musserende er helt nytt for oss. Men vi tenker oss at det er etterspørsel etter det også. Vi ser at alle produktene vi har i vår portefølje har sitt eget marked og publikum. Vi ønsker å være litt annerledes. Léoube var den første produsenten i Provence med skriften direkte på flaskene. Nå er det blitt vår signatur. Det er en del av markedsføringen, naturligvis, men også en del av selve produktet.

-Publikum i Norge spør ofte om hva man skal servere til de forskjellige vinene. Hva svarer du når det gjelder rosévinene fra Château Léoube?

-For oss et det naturlig å svare middelshavsretter, ferske eller kokte grønnsaker. Dessuten til fisk, i stedet for den tradisjonelle hvitvinen. Asiatisk er også en veldig bra match, både sushi og indian curry. Rosévin tåler mat med krydder. Ikke noe problem å ha slike viner til lammeretter heller, som marokkansk tagine. Serveringstemperatur på vinene bør være 10-12 grader. Og vinene trenger ikke luftes. En rosévin tar raskt sin plass i glasset, råder Romain Ott.

Del med flere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.