Rekordsalg for Vinmonopolet i 2021

2021 er nok et år for historiebøkene, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet med bakgrunn i at salget i fjor endte opp på totalt 118,4 millioner liter i 2021, en vekst på 2,9 millioner liter (+2,5%) fra 2020. Volumet er Vinmonopolets største noensinne.

Av Ulf Dalheim, publisert 8. januar 2022

Årsaken til de historiske volumene er naturligvis koronarestriksjonene som medførte betydelig reduksjon i grensehandel, taxfree-salg og uteliv store deler av året. Veksten for 1. halvår var på 15 prosent, mot en nedgang på syv prosent for 2. halvår.

-I takt med gjenåpningen av samfunnet fra sommeren 2021 økte nedgangen i Vinmonopolets salg utover høsten, fra en reduksjon på to prosent i august til en nedgang på 19 prosent i november. I desember, da koronarestriksjonene økte, blant annet med nasjonalt skjenkeforbud fra midten av måneden, gikk Vinmonopolets salg ned med seks prosent, sier Nordahl.

Rødvin er bestselgeren, druebrennevin gikk ned

Med god margin er rødvin fortsatt Vinmonopolets største kategori. Slik har det vært siden 70-tallet, men mens det var nedgang for rødvin på to prosent, kunne man notere en vekst på to prosent for hvitvin, Vinmonopolets nest største varekategori. Både musserende viner og rosévin, Vinmonopolets tredje og fjerde største kategori, økte med 13 prosent i 2021.

Ved siden av rødvin, hadde også druebrennevin (-2%) og genever (-3%) nedgang i 2021.

-At rødvin går ned, mens hvitvin, musserende og rosévin øker, peker klart i retning av at markedet fortsatt dreier i retning av lettere og lysere vinstiler, produkter som ofte ligger noe lavere på alkohol-, sukker- og kaloriinnhold enn det rødvin gjør, sier Nordahl.

Lysere vinstiler øker med klimaendringene

Klimatiske forhold, at Norge stadig blir litt varmere for hvert år, bidrar også til å forklare veksten for hvitvin, musserende og rosévin. Mens rødvin regjerer i kulden, øker populariteten til de lysere vinstilene i takt med varmegradene.

Rekordsalget til tross; det er heldigvis ingen grunn til å tro at nordmenn drikker mer alkohol. Tall fra Opinion viser at 69 prosent av de spurte siden mars 2020 rapporterer om stabilt alkoholkonsum, 22 prosent svarer konsumet har gått ned, mens ni prosent forteller om økt konsum. Totalt er drøyt 130 000 personer intervjuet siden mars 2020.

Her er oversikten over salget i 2021 fordelt på de ulike kategoriene:

VarekategoriLiter 2020Liter 2021Endr. %
Svakvin95 265 04096 721 3452 %
Rødvin54 114 79153 254 190-2 %
Hvitvin27 441 34327 992 8262 %
Musserende vin7 019 1257 958 99913 %
Rosévin4 750 8805 350 29013 %
Perlende vin975 0581 013 5834 %
Aromatisert vin543 965671 74223 %
Sider326 154373 24214 %
Fruktvin93 723106 27713 %
Brennevin15 071 32116 074 7647 %
Vodka4 045 0444 186 8754 %
Likør1 864 7942 170 12116 %
Whisky1 949 6632 029 1404 %
Akevitt1 903 3601 918 3551 %
Druebrennevin1 708 1181 661 805-3 %
Brennevin, annet1 034 1401 238 82020 %
Gin1 017 8391 172 02415 %
Bitter874 775939 0597 %
Rom285 906323 09713 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 %271 777300 38011 %
Fruktbrennevin101 244120 96319 %
Genever14 66214 123-4 %
Øl3 871 9354 160 5707 %
Alkoholfritt688 632835 12021 %
Sterkvin630 866639 6491 %
Totalsum115 527 792118 431 4482,50 %