Satser hardt på Hard Seltzer

Hard Seltzer er en av de raskest voksende trenddrikker blant unge, urbane mennesker som er opptatt av helse, mat, trening, shopping og konserter/festivaler. Blant mange mikrobryggerier er dette produktet blitt et satsningsområde for å demme opp for tapt omsetning på øl. Vera Herfjord og Alexander Strøm i Trondheim har så stor tro på denne drikken at de har startet et importfirma som nå har lansert sine fire første Hard Seltzer-produkter, fra den nederlandske produsenten Stëlz.

Av Ulf Dalheim, publisert 27. desember 2021

Seltzer er kjent for mange som vann tilsatt kullsyre. Hard Seltzer har tatt dette et skritt videre – gjennom å tilsette alkohol og fruktjuice. Alkoholstyrken ligger vanligvis mellom 4-5%, så dette er et produkt som kan selges i dagligvarebutikkene. Vera og Alexander har allerede fått sine fire første produkter inn i hyllene hos Bunnpris Elgeseter i Trondheim og jobber nå mot flere butikker og butikkkjeder.

Kom best ut i smakinger med testpanel

Etter å ha latt forskjellige testpanel smake på ulike varianter av hard seltzer, endte Vera Herfjord og Alexander Strøm å starte med disse fire smaksvariantene fra nederlandske Stëlz – bringebær, mango, lime og grapefrukt.

Firmaet de har startet har fått navnet Hard Seltzer AS, og i tillegg til å drive import og salg via nett, vil de tilby produkter til utelivsbransjen (horeca) og dagligvarekjedene. Valget om å starte med produkter fra den nederlandske produsenten Stëlz ble tatt etter at de hadde latt forskjellige paneler teste ut hard seltzer-produkter fra flere produsenter.

-Stëlz hadde beste totalscore og hadde dessuten de to utgavene som inntok 1. og 2. plass i testene, så for oss ble valget enkelt, forteller Vera Herfjord. Hun tror at de har funnet de riktige produktene å starte med til den norske gane.

Hard Seltzer-bølgen startet i USA, hvor flere bryggerier var på leting etter nye produkter da de merket at etterspørselen etter øl var fallende. Og på kort tid etablerte hard seltzer seg med en solid markedsposisjon.

Allerede i 2021 hadde produktet erobret 2,6 prosent av det totale alkoholmarkedet i USA. Året før hadde omsetningen en verdi på fire milliarder dollar, som man regner med vil tredoble seg frem til 2023. For Europa er potensiell omsetning anslått til å ligge på rundt fem milliarder dollar (ca 44 milliarder norske kroner) årlig.

Inneholder lite av det meste

Lite kalorier, lite sukker, lavt alkoholinnhold, glutenfritt og naturlige smakstilsetninger med kun ekte fruktjuice er blant argumentene som brukes for å markedsføre hard seltzer-produktene. Vera Herfjord og Alexander Strøm har lansert fire utgaver, med smak av mango, lime, bringebær og grapefrukt. Med tanke på at Norge er landene i verden med høyest andel salg av sukkerfri brus (61%), har duoen tro på at deres produkter kan bli etterspurt. Med 4,5% alkohol er dette et produkt som i dagligvaren sammenlignes med butikkøl, dvs at det er 18 års aldersgrense for å få kjøpt det.

Hard Seltzer er ment å kunne drikkes rett fra boksene (avkjølt), men passer også godt som en drink servert i glass med isbiter og friske bær/frisk frukt (bringebær, lime, sitron).

Info:
Den nederlandske produsenten Stëlz startet virksomheten i 2020 og er allerede markedsledende i Nederland. I tillegg til Norge, selges produktet også i seks andre europeiske land. Monica Geuze, en meget populær nederlandsk blogger, forfatter og tidligere DJ er blant investorene i Stëlz.

Hard Seltzer lages alkoholholdig, mens for et lignende produkt kalt Spiked Seltzer tilsettes alkoholen i etterkant.

Del med flere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.