En kjent norsk vinkelner og en argentinskfødt, tyskbosatt matekspert skal lære amerikanerne kombinasjonen av mat og drikke. Vinkelner Liora Levi, som er både norsk og nordisk mester for vinkelnere, skal sammen med argentinske Yolanda Año reise rundt og i møte med kjente vinprodusenter og lokale toppkokker sette sammen de aller beste mat- og vinkombinasjoner til programmet Wine First for den amerikanske TV-kanalen PBS.
Av Ulf Dalheim, publisert 13. august 2021
Det norske TV-produksjonsselskapet Tellus Works har gjennom 17 sesonger hatt suksess i USA med programserien «New Scandinavian Cooking» på den amerikanske TV-kanalen PBS. Nå er sjefen i det norske TV-produksjonsselskapet Tellus Works, Morten Ottesen, klar for premiere på en ny TV-serie. Denne gangen fokuserer man mest på hva som skjenkes i glassene, men kombinasjonen av drikke sammen med mat blir viktig i serien.
– Vi gleder oss til å drikke og spise oss gjennom en kulinarisk reise sammen med seere over hele verden, sier Ottesen til Kampanje.
Starter med Tyskland, Østerrike – og Norge!
I det nye programmet, som har fått navnet «Wine First», jaktes det på tre ulike viner som skal gjenspeile karakteren til regionen som besøkes, og i alle episodene utfordrer programlederne en kjent, lokal kokk til å lage tre retter som hever smaken til de utvalgte edle dråpene fra de første landene i serien, Tyskland, Østerrike og Norge. I Norge er det Hardanger som besøkes, og da blir det nok mer fokus på sider av de berømte hardangereplene enn norskprodusert vin. Men kanskje det også…
Programleder Liora Levi er sommelier, norsk og nordisk mester for vinkelnere, kurs- og foredragsholder innen vin og kjent fra «God morgen Norge» på TV 2. Sammen med vinprodusentene avgjør Liora og Yolanda om kokken har klart å matche de forskjellige vinene til sine retter.
Ut fra bilder som er lagt ut på Instagram, har duoen og produksjonsteamet beslkt Theresa Breuer ved Weingut Georg Breuer, Maximin Grünhaus og Dr. Loosen i Tyskland, Sattlerhof, Weingut Heinrich og Leo Hillinger/Dorli Muhr i Østerrike. Og som nevnt – produsenter av hardanger-sier i Norge.
– Kunne dette programmet vært vist på norsk TV, spør Kampanje.
– I og med at dette er en produksjon finansiert opp av vininteressenter, så ville det vært vanskelig å gjøre det på denne måten i samarbeid med en norsk TV-kanal. Men slik vi tolker regelverket så vil det være mulig for en norsk kanal å kjøpe visningsretten til programmet slik at programmet kan vises på norsk TV, sier Ottesen.
Det er den norske markedsføringsloven og forbudet mot å vise reklame for alkoholholdige drikker som ville satt en stopper for et slik samarbeid på det norske markedet.
Ottesen sier det ikke er vinprodusentene selv som er med å finansiere programmet, men sentrale tyske og østerrikske kommunikasjons- og markedsføringsråd som jobber på vegne av hele industrien. Seriens partnere er derfor sammenslutninger som Austria Wine, Deutsche Weininstitutt, Wines of Chile og Wines of Italy.
– Vi velger hvilke viner vi ønsker uavhengig av vinprodusentene og våre partnere har en generisk interesse. Som Norges Sjømatråd er de ikke opptatt av enkeltprodusenter, men hele industrien. Det gjør at vi får et godt redaksjonelt produkt. Vi velger, de hjelper, sier han.