Tok ikke hele avgiftsreduksjonen

Vinmonopolet fikk et historisk høyt salgsvolum i 2020, opp 40 prosent sammenlignet med året før. Samtidig har politikerne satt ned avgiftene på vin og øl med 6,8 prosent fra nyttår. Men importørene har ikke grepet politikernes invitt om å forsøke å stoppe handelslekkasjen til Sverige med begge hender. Tre av de 25 mest solgte vinene på Polet har ikke fått prisavslag i det hele tatt, viser en VinPuls-oversikt.

Av Ulf Dalheim, publisert 5. januar 2020

VinPuls har tidligere fortalt at kun 28,2 prosent av 24 300 produkter i Vinmonopolets sortiment gikk ned i pris fra 1. januar. Nå viser vår nye oversikt at de 25 mest solgte vinene på Polet, først og fremst bagviner i basisutvalget, kun har fått prisene justert ned med fra 0 til 4,06 prosent, mens den effektive avgiftslettelsen altså var på 6,8 prosent. Det er vel tvilsomt om de nye prisene vil få folk fra å droppe handleturene til Sverige når verden blir “normal” igjen.

Samme pris som før avgiftslettelsene

Tre av de 25 vinene som solgte mest på Vinmonopolet i 2020 har samme pris etter årsskiftet som de hadde i fjor. Altså ingen prisjustering etter at avgiftene ble satt ned. Det gjelder Montrose rosé, Chill Out Chardonnay og Barbera Piemonte Selezione Luca Roagna.

Norges mest populære rødvin, amerikanske Falling Feather Ruby Cabernet, som i fjor solgte 2,2 millioner liter på bag og flaske, har fått prisen redusert med 3,62 prosent for bagutgaven og fire kroner for flaskevarianten.

VinPuls har sjekket prisene før årsskiftet med prisene gjeldende fra 1.januar, altså etter at avgiftsreduksjonene ble gjeldende. Det viser at toppselgerne på bag og flaske har fått prisen redusert med fra 0 til max 15 kroner for bag’ene, og fra 2 til 5 kroner for flaskevarianten.

NavnTypeLandVolum solgtFørprisNyprisNedsatt% ned
Falling Feather Ruby CabernetRødvinUSA    2 197 347   429,90   414,90   15,003,62 %
Marqués de Nombrevilla Garn.RødvinSpania    1 862 499   419,90   409,90   10,002,44 %
Tommasi Graticcio AppassionatoRødvinItalia    1 675 022   459,90   445,00   14,903,35 %
Laroche Chardonnay LHvitvinFrankrike    1 269 681   449,90   434,90   15,003,45 %
Gato Negro Cabernet SauvignonRødvinChile    1 269 080   359,90   349,90   10,002,86 %
Pietro di Campo Silenzio BarberaRødvinItalia    1 159 293   444,90   429,90   15,003,49 %
Escada Touriga NacionalRødvinPortugal    1 152 989   409,90   399,90   10,002,50 %
Wongraven Morgenstern RieslingHvitvinTyskland    1 101 040   469,90   454,90   15,003,30 %
Viña Maipo Mi Pueblo Cabernet SauvignonRødvinChile    1 014 497   349,90   339,90   10,002,94 %
Ruby ZinRødvinUSA       947 204   439,90   424,90   15,003,53 %
Dr. L RieslingHvitvinTyskland       866 363   379,90   373,00      6,901,85 %
Viña Maipo Mi Pueblo SauvBlHvitvinChile       847 506   349,90   339,90   10,002,94 %
Castelforte Rosso VenetoRødvinItalia       841 788   409,90   393,90   16,004,06 %
Chapoutier Côtes du Rhône BellerucheRødvinFrankrike       765 675   509,90   499,90   10,002,00 %
Concha y Toro Cabernet SauvignonRødvinChile       751 834   349,90   339,90   10,002,94 %
Montrose roséRosévinFrankrike       727 668   459,90   459,90          0,000,00 %
Montalto PassiventoRødvinItalia       695 950   439,90   424,90   15,003,53 %
Chapel Hill Riesling Sauvignon BlancHvitvinUngarn       680 772   399,90   384,90   15,003,90 %
J.P. Chenet Cabernet SyrahRødvinFrankrike       667 620   419,90   404,90   15,003,70 %
Wongraven Alleanza Langhe RossoRødvinItalia       666 281   469,90   454,90   15,003,30 %
Mosaic AlvarinhoHvitvinPortugal       623 496   469,90   454,90   15,003,30 %
Lindeman’s Shiraz CabernetRødvinAustralia       613 427   399,90   384,90   15,003,90 %
Chill Out ChardonnayHvitvinAustralia       611 220   399,90   399,90          0,000,00 %
Casillero del Diablo CabSauvRødvinChile       577 947   399,90   389,90   10,002,56 %
Barbera Piemonte Selezione Luca RoagnaRødvinItalia       530 508   539,90   539,90          0,00 0,00 %

Fulgte ikke oppfordringen fra VBF

Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) har oppfordret medlemmene sine til å redusere prisene med minst fem kroner per flaske, men det er et råd ikke alle har fulgt, og i hvert fall ikke har toppet. Om f.eks. bestselgeren Falling Feather skulle fått prisen redusert med hele avgiftsreduksjonen på 6,8 prosent, skulle avslaget ha vært det dobbelt av hva tilfellet er – kr. 29,25 mot kr. 15,00. Rosévinen Montrose Rosé som har samme pris etter nyttår som i fjor, kunne hatt en reduksjon på kr. 31,30 om prisavslaget hadde fulgt avgiftsreduksjonen på 6,8 prosent.

Generalsekretær Ingunn Jordheim i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) er ikke enig i vår påstand om at oppfordringen fra VBF ikke ble fulgt.

-Jeg tror svært mange av medlemmene gjorde det. Ikke-medlemmer har vi ikke “kontroll” på. Også vet vi jo at det er variasjoner mht hvordan den enkelte setter pris. Det er viktig å huske på at det er mange aktører og ulike forutsetninger inne i forbindelse med prissettingen. Avgiftene er kun en del av totalbildet, sier Jordheim.

VinPuls er enig i at man naturligvis må ta med at svak kronekurs, høyere innkjøpspriser og økte kostnader til f.eks. transport og lagerleie kan ha spilt inn ved importørenes kalkulering av nye priser for 2020. Men samtidig vet vi at importører med listeføringer i basisutvalget på Vinmonopolet har hatt en betydelig salgsøkning gjennomåret, til tross for at volumet til horeca-bransjen har gått betydelig ned.

“Kun 75 øre i differanse”

Ingunn Jordheim i VBF kommentarer også utregningen rundt prisavslaget på Falling Feather:

Du regner altså ut (og skriver) at «om bestselgeren Falling Feather skulle fått prisen redusert med hele avgiftsreduksjonen på 6,8 prosent, skulle avslaget ha vært det dobbelt av hva tilfellet er – kr. 29,25 mot kr. 15,00.»

-Jeg antar at du da tar før-prisen på kr. 429,90 og trekker ut 6,8% = kr. 29,25! Det er her matematikken svikter, fordi alkoholavgiften bare utgjør en del av prisen. Det riktige matematisk, gitt 12% alkohol, skal være en nedgang på kr. 15,75 etter min beregning, og da er det altså bare kr. 0,75 i differanse for det eksempel-produktet, og ikke «det dobbelte», påpeker Jordheim.

Salget av svakviner opp 42 prosent

Svakvinene hadde en salgsøkning på 42 prosent på Vinmonopolet i fjor. Størst økning kom i kategorien fruktviner (+201%), men der er volumet fortsatt lite. Rosévin økte med 72%, perlende med 44%, hvitvin med 44%, rødvin med 40% og musserende, overraskende nok, med bare 28%.

Brennevin hadde en økning på 32 prosent, med gin (+71%) og rom (+61%) som de store vinnerne. Ølsalget på Vinmonopolet økte med 31%, sterkvin med 33% og alkoholfritt med 16%.

VaretypeLiter 2019Liter 2020Økning literProsent
Svakvin67 164 13995 262 82728 098 68842 %
Rødvin38 580 81954 113 50215 532 68340 %
Hvitvin19 030 11127 440 6768 410 56444 %
Musserende vin5 469 2127 018 9301 549 71828 %
Rosévin2 754 7574 751 3831 996 62672 %
Perlende vin677 652975 014297 36244 %
Aromatisert vin350 230439 44089 21125 %
Sider235 703326 15590 45238 %
Fruktvin65 654197 726132 072201 %
Brennevin11 409 25915 071 1773 661 91832 %
Vodka3 354 0014 045 044691 04421 %
Whisky1 373 3991 949 649576 25042 %
Akevitt1 330 0531 903 288573 23543 %
Likør1 424 0731 864 798440 72631 %
Druebrennevin1 417 1091 708 103290 99421 %
Brennevin, annet786 1321 096 807310 67540 %
Gin596 4631 017 838421 37671 %
Bitter655 952874 775218 82333 %
Rom176 629283 697107 06861 %
Brennevin, nøytralt215 096211 270-3 825-2 %
Fruktbrennevin66 646101 24634 60052 %
Genever13 70814 6629547 %
Øl2 947 7843 871 780923 99731 %
Øl2 915 4943 829 417913 92431 %
Mjød17 50722 0424 53526 %
Sake14 78420 3215 53737 %
Alkoholfritt595 806688 57492 76916 %
Alkoholfri musserende drikk187 773207 66519 89211 %
Alkoholfri leskedrikk129 154186 16657 01244 %
Alkoholfri vin124 639141 57316 93414 %
Alkoholfri most99 238102 9533 7154 %
Alkoholfritt øl47 76046 119-1 641-3 %
Alkoholfritt, øvrig7 2424 099-3 144-43 %
Sterkvin474 255630 845156 58933 %
Vermut216 950296 89779 94837 %
Portvin156 023210 50354 47935 %
Sherry64 52277 80413 28221 %
Sterkvin, annen25 70131 6085 90823 %
Madeira11 06014 0322 97327 %
Totalsum82 591 243115 525 20332 933 96040 %

Blant fylker og kommuner ser man tydelig hva bortfall av grensehandel betyr for Vinmonopolets butikker. Viken og Vestfold/Telemark har en salgsøkning på henholdsvis 61% og 47%, men Møre & Romsdal og Vestlandet kun økte med 24% og 25 %. Seks kommuner nær svenskegrensen har mer enn dobling av salgsvolumet, med Kongsvinger på topp med en økning på hele 181 prosent (!). Vinmonopolet solgte totalt 115,5 millioner liter i 2020, opp fra 85, 6 liter i 2019.

FylkerLiter 2019Liter 2020Økning%
Viken17 354 05127 878 29110 524 24161 %
Oslo12 427 18216 829 5654 402 38335 %
Vestland9 687 05312 154 3982 467 34625 %
Trøndelag7 094 0159 753 1432 659 12837 %
Vestfold og Telemark6 617 6449 731 0453 113 40147 %
Rogaland6 988 8759 143 0452 154 17031 %
Innlandet5 610 5108 120 1032 509 59345 %
Agder4 324 6736 107 4111 782 73841 %
Nordland4 318 9375 679 4431 360 50632 %
Troms og Finnmark4 230 4455 252 4261 021 98124 %
Møre og Romsdal3 937 8594 876 333938 47424 %
Totalsum82 591 243115 525 20332 933 96040 %

-Tilnærmet full stopp i grensehandel og taxfreesalg, samt betydelig redusert skjenking på caféer og restauranter landet rundt bidrar til å forklare den historiske veksten, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl.

Men også utstrakt bruk av hjemmekontor kan leses ut av Vinmonopolets salgstall for 2020.

-En rekke pol i bydelene og typiske pendlerkommuner har vesentlig høyere vekst enn de fleste sentrumspolene i byene. Når folk har hjemmekontor handler man der man bor, sier Nordahl.

2020 kan trolig også skrive seg inn i historien som tidenes hytteår. I hvert fall indikerer Vinmonopolets salgstall at en rekke hytter landet rundt har vært mer i bruk enn noensinne.

Vinmonopolet betjente totalt 42,9 millioner kunder i 2020, en vekst på 7,5 millioner kunder eller 21 prosent fra 2019 da kundetallet stoppet på 35,4 millioner. På tross av en solid kunderekord i 2020 har kundetoppene på de mest hektiske dagene gått vesentlig ned.

-Folk handler smart og har vist seg å være ekstremt endringsdyktige under koronaen. Salgsveksten har nemlig kommet på små dager tidlig i uken og særlig på formiddagen, på tidspunkt det er lite trafikk i butikkene våre, sier Nordahl.