Bransjeveteran med egen signatur

Hun startet i vin- og brennevinsbransjen samme dag som Vinmonopolets importmonopol falt 10. april 1996. 22 år senere er bransjeveteranen Hege Pedersen-Fröjd klar med sitt eget importselskap, Signature Wines.

Hege Pedersen-Fröjd var en av de to første «jentene» som ble ansatt som selgere for de private importørene da Vinmonopolet ikke lenger hadde enerett på import (Anne Eliasson, i dag i Concha y Toro Norway var den andre).

Hege kom fra restaurantbransjen, hvor hun hadde jobbet på bl.a. Feinschmecker, Barock og D’Artagnan (læretid).

Hun har vært ansatt i forskjellige posisjoner for flere av de norske importørene, som Brand Partners (Pernod Ricard Norway), Norwegian Beverage Group, Möet & Hennessey Norge og Strøm. For 3,5 år siden gikk hun på som daglig leder i Chaeos W&S i Gaia Gruppen.

Økte omsetningen med 65 prosent

Hovedoppgaven der var å bygge opp selskapet, noe hun klarte på en god måte gjennom å hente inn solide produsenter, mange av dem store navn som hun hadde jobbet tett med i tidligere jobber.  Chaeos W&S ble en vinner i det norske marked. Omsetningen i selskapet økte for eksempel fra 26,2 til 43,4 millioner kroner fra 2015 til 2016.

Men 1.desember 2017 var det slutt i Chaeos Wine & Spirits for Hege Pedersen-Fröjd.

Hege Pedersen-Fröjd har solid erfaring etter å ha jobbet 22 år i vin- og brennevinsbransjen før hun nå starter sitt eget importselskap. Foto: UD

-Jeg følte at det var tid for meg til å gjøre noe for eget. Så 1.januar2018 trykket jeg på knappen og satte i gang. Da var jeg for alvor i gang med å tenke nytt, sier Hege Pedersen-Fröjd.

Lanserer Signature Wines AS

Etter fire måneder lanserer hun nå importselskapet Signature Wines AS. Og hun starter så visst ikke på bar bakke, for allerede fra dag én sitter hun på en solid portefølje som blant annet teller store publikumsfavoritter i basisutvalget: fra de franske produsentene M. Chapoutier, Champagne Charles Heidsieck og Maison Louis Jadot, italienske Biondi Santi, tyske Kloster Eberbach, portugisiske Churchill’s til Diplomático rom fra Venezuela.

Til sammen hadde disse produsentene i fjor et volum på 600 000 liter på det norske markedet.

-Disse produsentene kjenner meg fra før. Jeg vet hva leverandørene forventer at jeg skal levere. De vet at jeg jobbet hardt for dette, kjenner til markedet og holder hva jeg lover. Derfor ville de mer enn gjerne jobbe med meg når jeg startet på egenhånd, med Signature Wines,  forteller Hege.

Nå starter jakten på enda flere gode produsenter. Hun er klar på at hun må bli sterkere på Italia, samt at USA og Spania er vinland på vei oppover igjen, og at hun må ha flere produsenter fra Portugal. Målet er å øke volumet med ti prosent – minst.

-Men jeg skal ikke fylle opp porteføljen med for mange produsenter og ha hundrevis av varelinjer som ikke selger. 20-25 gode produsenter vil være et naturlig mål på et visst tidspunkt.

Har hentet salgssjef fra Vingruppen

-Du skal ikke drive Signature Wines helt alene?

-Nei, men det blir viktig å få organisasjonen oppe å gå så raskt som mulig. Jeg har allerede ansatt salgssjef, Nora Paynter Gundersen, som kommer fra Vingruppen. Hun har det samme mottoet og den samme visjonen som meg: å levere, levere, levere! I løpet av sommeren skal jeg også ha flere selgere på plass, sier Hege Pedersen-Fröjd.

Del med flere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.