Folk hamstret i første korona-uke

For første gang siden opprettelsen i 1922 har Vinmonopolet tilnærmet monopol på alkoholsalg til beboere i Norge. Uten taxfreesalg, grensehandel og minimal reisevirksomhet inn og ut av landet med fly og båt, økte Polet sitt salgsvolum med totalt 29 prosent i mars. Svakvin er opp med 34 prosent, der rødvin har en økning på 39 prosent og hvitvin 38 prosent.

Salgsstatistikken for mars viser at både svakvin, sterkvin og brennevin har salgsøkning, mens sterkøl har en reduksjon i solgt volum på syv prosent. Blant svakvinene har musserende en tilbakegang på syv prosent. Korona innbyr tydeligvis ikke til prosecco eller champagne-skåling.

Her er salgsvolumet for mars i de forskjellige kategoriene:

Kategori20192020Økning literØkning %
Svakvin totalt5 135 8716 891 4021 755 53134 %
Rødvin3 216 8694 486 1691 269 30039 %
Hvitvin1 358 6321 826 697468 06634 %
Musserende vin343 458294 629-48 830-14 %
Rosévin136 962209 39372 43153 %
Perlende vin41 68440 787-897-2 %
Aromatisert vin18 51815 475-3 043-16 %
Sider15 36211 765-3 597-23 %
Fruktvin4 3866 4882 10248 %
Brennevin855 482960 748105 26612 %
Vodka273 422302 02328 60110 %
Whisky113 291145 79632 50529 %
Druebrennevin109 234125 53716 30415 %
Likør103 53797 718-5 819-6 %
Akevitt71 58095 04123 46133 %
Bitter53 66160 4706 80913 %
Gin42 59057 89715 30736 %
Brennevin, annet53 67846 766-6 913-13 %
Rom12 33814 5602 22218 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 %15 9928 536-7 457-47 %
Fruktbrennevin5 1325 2441122 %
Genever1 0261 15813313 %
Øl205 920192 471-13 449-7 %
Sterkvin34 11136 7382 6278 %
Alkoholfritt36 69229 019-7 673-21 %
Totalsum6 268 0768 110 3781 842 30229 %

Tilløp til hamstring i uke 11

En vanlig vinteruke har Vinmonopolet ca. 650 000 kunder. I uke 11 (9. – 14. mars) var det 720 000 kunder innom Vinmonopolets butikker på landsbasis. Her ser vi altså at folk stormet til nærmeste polbutikk straks myndighetene innførte sine første korona-restriksjoner. Samtidig gikk det også rykter om at Vinmonopolet kom til å stenge butikkene. Men det skjedde ikke, Det eneste som ble stengt var muligheten for å få vare sendt til hjemmeadressen.

De to siste ukene av mars, altså etter at korona-restriksjonene ble innført, har Vinmonopolet hatt ett ukentlig salg på mellom 2-2,1 millioner liter. På årsbasis ligger en gjennomsnittsuke normalt på 1,6 millioner liter.

-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, men ikke mer enn vi kunne forvente med tanke på at grensehandel, taxfree på ferger og flyplasser og skjenking på restauranter, barer og caféer for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl.

I uke 12 var kundetallet 663 000 kunder på landsbasis. Nedgangen fortsatte i uke 13 som endte på 646 000 kunder totalt.

Handelen har flyttet på seg

Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum har salgsnedgang, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.

-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor. Ikke minst har en del pol i Østfold og andre grensenære strøk markert vekst. Her er salget pr innbygger i utgangspunktet lavt, og når grensen mot Sverige i praksis er stengt, er potensialet for vekst betydelig for disse butikkene.

Av fylkene så er det Viken som har sett størst økning i salgsvolum, opp hele 44 prosent i mars. Vestfold med +32% og Oslo med +31% følger nærmest. Trøndelag har til sammenligning i økning på 25 prosent.

Her er oversikten for alle fylkene:

Fylke20192020Økning literØkning %
Agder301 573379 23177 65826 %
Innlandet420 774512 71091 93622 %
Møre og Romsdal288 543347 13358 59020 %
Nordland315 230379 59664 36720 %
Oslo1 028 2351 343 700315 46531 %
Rogaland537 931682 123144 19227 %
Troms og Finnmark317 085385 75468 66922 %
Trøndelag537 580672 447134 86625 %
Vestfold og Telemark469 657622 150152 49332 %
Vestland721 092868 921147 82921 %
Viken1 330 3761 916 613586 23744 %

Mer pr handel

Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk drøyt 3 liter pr handel.

-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, spør Nordahl.

Salget fordeler seg jevnere gjennom dagen og mellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på små dager som mandag og tirsdag, og færre kunder på de største dagene (fredag og lørdag). Før koronaen bygget salget seg opp gjennom dagen til en topp mellom kl. 16 og 17. Et helt tydelig mønster siste salgsdager er en vesentlig jevnere fordeling av kunder og liter gjennom dagen.

Rød og hvit papp står for mesteparten

Rødvin og hvitvin på papp står for den største delen av salgsøkningen. For mange andre varekategorier er salget mer stabilt. Bestselgerlisten er den samme som før, opplyser Nordahl.

VinPuls har bedt om å få tall på salgsutvaklingen for vin under og over 200 kroner. Kategorisjef Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet har sjekket raskt og opplyser følgende:

-Det er en liten nedgang på -1,8% i salget av flasker under 200 kr (trolig henger dette sammen med en økning i salg av bag-in-box), mens flaskevin over 200 kroner øker noe: 16,7% i et volummessig mye mindre segment. Det meste av økningen her skjer mellom 200 og 300 kroner, og resten fra 300-400 kroner. For flasker over 400 kroner er det i praksis ingen endring.

Hva med konsumet?

Nordmenn drikker mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det nedgang i Vinmonopolets salg.

-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen. Resultatene fra Opinions Norsk koronamonitor (31. mars 2020) indikerer stabilt eller svakt fallende alkoholkonsum i Norge under pandemien.

Her er statistikken for varetyper og land:

Type/Land20192020Økning literØkning %
Rødvin3 216 8694 486 1691 269 30039 %
Italia1 182 4691 724 588542 11946 %
Spania482 955620 188137 23428 %
Frankrike425 425565 109139 68433 %
Chile284 064422 245138 18149 %
USA268 943401 923132 98049 %
Portugal208 662278 32069 65833 %
Australia189 392253 73764 34434 %
Sør-Afrika65 18488 82923 64536 %
Argentina66 81574 4467 63111 %
Østerrike13 28717 8354 54834 %
Tyskland6 34013 2896 949110 %
New Zealand11 7299 258-2 471-21 %
Libanon8 9748 865-109-1 %
Hvitvin1 358 6321 826 697468 06634 %
Frankrike339 008479 519140 51141 %
Tyskland354 555456 593102 03829 %
Italia140 099186 07145 97233 %
Chile124 754184 82460 07048 %
Australia85 456111 96426 50831 %
Portugal52 67878 58525 90749 %
New Zealand46 63769 15222 51448 %
Ungarn44 02668 12824 10255 %
Østerrike37 06454 14517 08246 %
Sør-Afrika42 33450 2017 86719 %
Spania39 88236 520-3 362-8 %
Argentina26 92829 6832 75510 %
USA20 42217 952-2 470-12 %
Musserende vin343 458294 629-48 830-14 %
Italia155 934124 226-31 709-20 %
Frankrike96 79686 496-10 300-11 %
Spania75 74869 742-6 006-8 %
Australia8 3908 6322423 %
Rosévin136 962209 39372 43153 %
Frankrike74 513121 75547 24263 %
Italia23 22633 68710 46245 %
USA16 86825 6338 76552 %
Spania11 51716 2154 69841 %
Tyskland3 6043 8152116 %
Chile1 9053 2941 38973 %
New Zealand1 8791 817-62-3 %
Østerrike6181 298680110 %
Perlende vin41 68440 787-897-2 %
Aromatisert vin18 51815 475-3 043-16 %
Sider15 36211 765-3 597-23 %
Norge9 6337 298-2 336-24 %
England2 2771 302-975-43 %
Storbritannia893872-21-2 %
Sør-Afrika56881324543 %
Frankrike1 191623-568-48 %
Fruktvin4 3866 4882 10248 %
Totalsum5 135 8716 891 4021 755 53134 %