Ole Martin Alfsen bytter partner

Ole Martin Alfsen forlater Gaia Gruppen og innleder et samarbeid med Vinestor Gruppen for å videreutvkle sin portefølje innen vin. Hittil har Alfsen laget viner fra Piemonte og Sicilia i samarbeid med produsenten Giovanni Rosso i Italia og fra Rheingau i Tyskland hos Peter Winter Weinkellerei.

Alfsens Kokkedeliske (Ole Martin Alfsen) og Vinestor, som har selskaper som Vinarius, Vinum, Plus Vini. Divini, Servco og B&R Wine i sin portefølje, har sammen etablert selskapet OMA Vin AS, hvor de to partene skal eie 50 prosent hver.

I følge en pressemelding er målet at OMA Vin AS skal videreføre dagens portefølje av OMA-viner, samt utvikle en bredere portefølje av produkter under merkenavnet OMA.

Lanserte sin første vin i 2013

I tillegg til en rekke Piemonte-viner, som OMA Barolo, OMA Barbaresco, OMA Barbera d’Alba, OMA Rosato, OMA Langhe Rosso og OMA Arneis, samt to Etna-viner og en tysk OMA Riesling, har Ole Martin Alfsen i løpet av tiden han samarbeidet med Gaia også lansert to OMA-øl, en Dubbel og en Pale Ale. Hans første lansering for Gaia under eget merkenavn kom i 2013.

Som utdannet kokk og vinkelner har Ole Martin utdannet vinkelnere ved Gastronomisk Institutt (senere Kulinarisk Akademi), hatt ansvar for Vinmonopolets interne mat- og vinutdannelse, samt blitt kjent for det norske folk gjennom TV-seriene «4-stjerners middag» og nå nylig «Ole Martins kjøkken». 

Sammen satser Ole Martin og Vinestor fremover med mål om å lansere interessante OMA-viner også fra vinverdenen ut over Italia, samt andre spennende produkter. Allerede i november kommer han med en armagnac.

-Deler våre verdier

-Ole Martin har en tilnærming til hvordan han ønsker å lage viner som passer veldig godt til vår kvalitetsprofil og vi gleder oss til å utvikle dette samarbeidet, sier Audun Stensvold, adm. dir. i Vinestor.

Han fortsetter: -Vi har som mål å vokse i det norske markedet og ser et stort potensial i dette samarbeidet. Ole Martin er ikke en som setter navnet sitt på en vin uten å ha vært med fra A til Å i prosessen, og folk vet at de får høy kvalitet når de kjøper en OMA-vin. I tillegg deler han våre verdier, og med et slikt utgangspunkt ser vi mange gode muligheter fremover, avslutter Stensvold.
 
-Det er spennende med de store mulighetene til å tenke bredere og lage godsaker også fra andre deler av vinverden, sier Ole Martin Alfsen. Vininteressen i Norge har utviklet seg utrolig mye siden jeg lanserte min første vin, og sammen med Vinestor får jeg nå muligheten til å presentere en mye bredere portefølje. Jeg har hatt en god reise med mine tidligere norske partnere og takker dem for følget, men nå er det tid for fornyelse. Vi starter arbeidet umiddelbart og allerede i november presenterer jeg de to første resultatene av det nye samarbeidet; en portvin fra Quinta do Noval og en armagnac fra Francis Darroze, avslutter Alfsen ifølge pressemeldingen.