UTSOLGT! VinPuls-kveld med Charles Smith Wines


Arrangementdetaljer

  • Date:

Tirsdag 25.juni blir det VinPuls-kveld (foredrag, vinsmaking og en matrett) med besøk av Jani Malki, brand-ambassadør for Charles Smith Wines, Washington State, USA.

Dette arrangementet var opprinnelig satt opp i februar, men ble utsatt på grunn av sykdom for foredragsholder. Opprinnelig kjøpte billetter fra den gangen gjelder til denne nye datoen.

Det er dessuten noen få ledige billetter som legges ut nå.

Charles Smith har en av de merkeligste bakgrunner du kan tenke deg for en vinprodusent. Han ble født og vokste opp i Napa Valley i California, men var ikke det døyt interessert i vin før han slo seg ned i Danmark hvor han i ni år jobbet som manager for en rekke rockeband, bl.a. den danske duoen The Raveonettes som gjorde stor internasjonal suksess.

Charles Smith ser vel fortsatt ut som en rockemanager, selv om han nå er en anerkjent vinprodusent i USA. Foto: Charles Smith Wines

Det var mens han turnerte som rockemanager at Charles Smith oppdaget gleden ved «wine and dine» og fikk fyrt opp under sin stadig voksende lidenskap for gode viner.

I 1999 dro han tilbake til USA, hvor han etablerte seg med egen vinbutikk. Et møte med en amerikansk winemaker i Walla Walla, Washington State, gjorde at Charles Smith bestemte seg for å starte med egen vinproduksjon, uten å ha utdannelse som ønolog eller erfaring fra livet som vinbonde og vinprodusent.

Men han gjorde sine saker så bra at vinene raskt ble lagt merke til. Hans første produksjon var 330 kasser (3960 flasker) som ble laget fra 2001-årgangen. Åtte år senere ble han utnevnt som «Winemaker of the year» av Food & Wine Magazine, og i 2014 fulgte magasinet Wine Enthusiast med samme utmerkelse.

Han fikk også andre utmerkelser underveis – som en av «The best new wineries of the last ten years» og «Winery of the year» (Wine & Spirits Magazine).

Charles Smith var fra dag en inspirert av historien og tradisjonene fra produsenter i de klassiske vinlandene, først og fremst Frankrike og Tyskland. Samtidig hadde han sin amerikanske tilnærming, med bl.a. fokus på hvordan folk nyter sine viner. Resultatet ble viner som ifølge Charles skal «be drunk any way you like it». Seriøs og nyskapende i måten han lager vinene på, ukomplisert i hvordan han mener folk skal nyte vinene han lager.

Etikettene og navnene på vinene hans er verdt en egen story: Kung Fu Girl, The Velvet Devil, Band of Roses, Boom Boom!, Chateau Smith og Eve.

Designeren bak etikettene er danske Rikke Korff, som før hun startet et eget designhus var hoveddesigner hos Levi Strauss & Co.